Giovanni Michelotti nemcsak az egyik valaha élt legjelentősebb autódizájner volt, de megtestesítette a közmondásos olasz formatervező archetípusát is. Mintha egy korabeli romantikus vígjátékból perdült volna elő, sármos volt és elegáns, szinte mindig jól szabott öltönyt viselt, természetesen nyakkendővel. Lezser könnyedségét csak akkor adta fel, ha rajzasztalhoz ült és munkába lendült,
A kisautók igazi pionírja a Matchbox, amely a Lesney Products nevű cég márkaneveként indult hódító útjára 1953-ban. A hetvenedik születésnapját tavaly ünneplő céget fémöntésben járatos szakemberek alapították, név szerint John W. Odell, Leslie Charles Smith és Rodney Smith. A „Lesney” elnevezés utóbbiak keresztneveinek (Leslie és Rodney) összevonásával született. A legelső
Az ötvenes évek közepén a 24 órás Le Mans-i autóversenyeket egyenesen fanatikus érdeklődés kísérte. Az autógyárak számára igazi rangot jelentett egy-egy jó helyezés, nem beszélve a győzelemről, a pilóták pedig hősöknek kijáró ünneplésben részesültek, hírnevük bejárta a világot. A futamokra a nagy és neves gyártók egy egész éven át készültek,
Kevesen tudják, de a Panhard-Levassor néven híressé vált vállalkozást hárman hozták tető alá, René Panhard és Émile Levassor mellett Édouard Sarazin belga ügyvéd is ott bábáskodott a cégalapításkor, 1887-ben. Később mégis csak két alapítója nevét tette halhatatlanná, mint Franciország első autógyára. Az alapítók első gépkocsijukat 1890-ben készítették el, aztán mindenki
A Porsche 1962-ben felhagyott a Forma-1-es autók fejlesztésével, ugyanekkor minden energiáját a FIA GT sportautós versenyeire fordította. Az 1963-as évben szép eredményekkel a tarsolyukban és nagy reményekkel tekintettek az 1964-es szezon elé, ám hirtelen azzal szembesültek, hogy nincs megfelelő versenyautójuk. Tanácstalanságukat a FIA idézte elő, amely szigorú szabályokat hozott, a
Az idestova évszázada uralkodó belsőégésű motorokat nemcsak mostanában, de az automobilizmus hőskorában is körbevették a vetélytársak. A kezdetek kezdetén még sokan szavaztak bizalmat a gőzhajtású autónak, de az újdonságnak számító elektromos meghajtásnak is seregnyi híve volt. Lelkes konstruktőrök hada hirdette, hogy a villanymotorral hajtott, akkumulátorral táplált gépkocsiké a jövő, a
Szabó Gyula immár két és fél évtizede működteti Autómánia néven kisautós üzletét a budapesti Ferenciek terén az aluljáróban. Az eltelt időben nemcsak különleges szakértelmet szerzett e körben, de a nemzetközi trendeket is alaposan kiismerte. Vele beszélgettem Matchboxokról és más márkákról, régi és még régebbi kisautókról, a gyűjtőszenvedélyről és a gyűjteményekről,
A forgótárcsás motor megjárta a mennyet, majd a poklot is. Egy ideig egyenesen a belsőégésű erőforrások forradalmát várták tőle, de aztán kíméletlenül eltemették és elfeledték, miután kiderült, hogy tartósságban soha nem fogja beérni „normál” dugattyús társait, nem beszélve kielégíthetetlen étvágyáról, ami a hetvenes évek elejétől kezdve megbocsáthatatlan tulajdonság minden járműnél.
Az első világháborút követő időszakban robbanásszerű technológiai fejlődés zajlott a világban, a dübörgő húszas éveket még inkább felgyorsuló harmincasok követték. Új sebességfokozatba kapcsolt a világ, a zene, a táncok, a filmek, a közlekedési eszközök mind óriási változásokon mentek keresztül, az újdonságokról pedig a tíz- és százezres példányszámban nyomtatott újságok mellett
A második világháborút követő újjáépítés közepette aligha volt égető kérdés a magántulajdonú személyautók ügye Magyarországon. Akkoriban egy kerékpár is komoly vagyontárgynak számított, az automobilok meg amúgy is odavesztek a füstölgő romok alatt, ha éppen nem rekvirálták el őket korábban a harcoló felek. A kevés, megmaradt autót aztán ilyen-olyan indokkal be