Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Jaguar XK140, a nyűgös nagymacska

IMG 6466 resize

E klasszikus brit roadster fényezett karosszériával, ugrásra készen várja a pillanatot, amikor végre elkezdődhet a végszerelés, majd sor kerülhet az első próbakörre. Kész az alváz, a motor, a váltó is használhatónak ítéltetett, már csak egy-két alkatrész érkezésére vár Pásztor Tamás és csapata. A csavarra szétszedett nagymacska hazai vendégeskedéséről az ismert restaurátorral beszélgettem.

– Ez az XK140-es Jaguar az egyik ügyfelünké, aki egy külföldi Jaguar klub tagja. Korábban már többször is dolgoztunk neki, sok autót restauráltunk a kérésére, most pedig ez a Jaguarja van soron.

– Többnyire olasz és francia klasszikusok restaurálásában vettetek részt, illetve a saját autóid is többnyire olasz és francia gyártmányok. Mennyiben jelent kihívást a Pásztor Classicnak egy brit autó?

– Vannak saját tulajdonú brit autóim is, Jaguar E-type, Mark II-es Jaguar, Daimler is például. 1999 óta foglalkozunk veteránokkal, azóta pedig természetesen felkészültünk az angol autókra is. Beszereztük a speciális, eltérő méretezésű csillag- és dugókulcs készleteket, menetmetszőket, illetve megvan nálunk a szakértelem is, semmilyen problémát nem jelent tehát egy ilyen gépkocsi talpra állítása.

– Egy ötvenes években gyártott Jaguar hiányzó alkatrészeinek beszerzése mekkora feladat?

– Az Angliában készült gyártmányokra szakosodott Anglo Parts nevű cég kelet-európai regionális központját mi vezetjük, így természetesen könnyebb a hiányzó darabok beszerzése. Azt szoktam mondani, hogy megfelelő összegért mindent lehet kapni az ilyen régi kocsikhoz is, annál is inkább, mert Nagy-Britanniában nagyon sok manufaktúra szakosodott az alkatrészek gyártására, ezek a mai napig nagyon jól megélnek ebből. Ráadásul a volt brit gyarmatokon, például Malajziában, Thaiföldön is folyik az alkatrészgyártás, ott többnyire korabeli gyártószerszámok segítségével állítanak elő tulajdonképpen eredeti alkatrészeket.

– Mennyire volt teljes, vagy hiányos ez az XK140-es?

– Amerikai autó, vagyis komplett volt, de mindene rossz. A motor nem működött, a karosszéria is rozsdás volt, tehát csavarra szétszedtük és újjáépítjük. Sajnos ez a leghosszadalmasabb restaurálás, ezért is szoktam azt tanácsolni az ügyfeleimnek, hogy jobban járnak, ha intakt, jó állapotú veteránt vásárolnak. Lehet, hogy az drágább, de a végén mégis olcsóbb lesz, mint egy olyan, amelynek minden alkatrészét kézbe kell venni, meg kell pucolni, esetleg a végén ki is kell cserélni egy újra. Ilyenkor másfél-két év a minimum, amíg elkészül az autó, a magas óradíjak miatt pedig borsos lesz a végösszeg. Gyakran újítunk fel ellenben ép karosszériás, működőképes kocsikat, ilyenkor elég kivenni a motort és a váltót, kijavítani az autó alját, az alvázvédelem és az összeépítés után pedig az autót vihetik is a muzeális vizsgára. Persze ezek többnyire nyolcvanas években készült autók, a régebbiek mindig több gonddal járnak.

– Ez a Jaguar mióta élvezi a vendégszereteteket?

– Idestova két éve van már nálunk, az eltelt időben mindvégig egyeztettem a tulajdonossal. Megbeszéltük mely alkatrészeket szereljük vissza javítás nélkül, illetve mit újítsunk fel az utolsó csavarig. Az önindító például az eredeti, azt az ügyfél kérésére csak lefestettük. Az overdrive-os váltót is csak ellenőriztük. Padra tettük, kipróbáltuk, kapcsolt, váltott, így nincs okunk kételkedni a működőképességében. Némi problémát okozott menet közben, hogy a tulajdonos vállalta, hogy beszerzi egyik-másik alkatrészt, mondván, jutányosabban tudja őket megvásárolni. A két kipufogót is ő szerezte be, de sajnos hibázott. Ehhez az autóhoz egy jobbos és egy balos kipufogó kell, ő azonban két jobbost kapott, valószínűleg tévedésből. Ilyenkor egyeztetünk, levelezünk, tárgyalunk, közben telik-múlik az idő, az autó felújítása pedig egy időre megáll, lelassul. A csapatunk is kiesik a lendületből, egy félig elkészült autón pedig mindig nehezebben indul újra a munka, jobb, ha végig fennmarad a flow.

– A kipufogók hiánya mekkora problémát jelent?

– Amíg nem jönnek meg, addig nem tudjuk az alvázra szerelni a karosszériát. Amíg a kaszni nincs a helyén, addig hiába mennék a kárpitoshoz is, mert az utasteret kárpitoztatni csak akkor van értelme, amikor már kész az autó és gurul.

– A motor már teljesen működőképes?

– Igen, ezt a 3.8 literes motort teljesen szétszedtük és újra összeraktuk, új, vagy tökéletesen működőképes eredeti darabokból. A váltó speciális, annyiban, hogy ezt a kocsit gyárilag sima váltóval gyártották, de a tulajdonos egy overdrive-os váltót hozott hozzá. Ezért aztán kisebb átalakításokat kellett végrehajtanunk a hajtásláncon, mert más a kardántengely hossza, eltér a kábelezés is, de szerencsére már túlvagyunk az átépítésen és próbán is.

– Milyen alkatrészek hiányoznak még a kipufogókon kívül?

– Négy új felni és gumi is kell még, leginkább azért, mert az egyre szépülő autón nem mutatnak majd jól a használt, kissé kopott felnik… Látjuk már az alagút végét, de szerencsére egy Jaguart restaurálni nem problémás. Sokat gyártottak ezekből a kocsikból, gyakran használták ugyanazokat a motorokat a különféle gyártmányokban, és ahogyan már elmondtam, komoly iparág épült az alkatrészek utángyártására is. Akár karosszériaelem kell, akár Lucas gyártmányú elektronikai berendezés, vagy bármi a motorhoz, futóműhöz, pénzért bármi kapható!

szöveg: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre