A Porsche 911 talán az egyetlen az európai autós univerzumban, mely karakterét alapvetően megőrizte hat évtizeden keresztül és még mindig él. A most futó 8. generáció is viseli a jellegzetes vonalakat. Köszönhető ez Ferdinand Alexander Poerschénak, F.Porsche unokájának, aki formatervezőként megalkotta ezt a végtelenül egyszerű és mégis dinamikus formát. A fejlesztési alap a méltó karriert befutott 356-os, melynek formavilága és technikája már nem felelt meg az épp el kezdődő 60-as évek követelményeinek. Modern önhordó karosszéria kellett és még egy sor technikai változtatás.
ÉÉrdekes, hogy a német autóipar nem bővelkedett 2+2-es könnyű sportkupékban úgy mint az angol vagy az olasz. Talán ennek is köszönhető, hogy kirobbanó siker övezte megjelenését
A nagyközönség 1963-ban pillanthatta meg először a 901-est A Frankfurti Autószalonon. Ekkorra még nem készült el az új erőforrás,ezért a motortérben a motor makettje volt látható. 1959-ben készült az első prototípus ugyanezekkel a formai elemekkel, négyüléses formával. A gyár vezetése és Ferdinánd Porsche kiállt a 356-os kupé formája mellett. A bemutatót követően változtatni kellett a számozáson. Kiderült, hogy a francia piacon a három számjegy középen nullával csak a Peugeot értékesíthet autót. Így lett a 901-esből 911-es. Ez volt a legegyszerűbb , mivel csak egy számjegyet kellett változtatni a cikkszámokon nyomdai termékeken. Belső használatra még sokáig a 901-es kódot használták.
A gyártásra kész 911-es 1964 tavaszán mutatkozott be, szeptemberben be is indult a sorozatgyártás. Az erőforrás ugyanúgy léhűtéses, de már hathengeres, 130 LE-s, 1991 köbcentis dupla ventilátoros hűtéssel, Négyfokozatú váltó járt hozzá, de rendelhető volt ötfokozatúval is. A 356-os bevált hőcserélőjét megtartották, de az utastér külön homlokfűtést is kapott.
Érdekesség, hogy a 356-ossal párhuzamosan gyártották 1965-ig. Amikor leállt a gyártása, Amerikában még nagy igény volt a négyhengeresre. Ezért az új karosszériába még egy darabig a régi motort is szerelték. Ez volt a Porsche 312-es.
1966-ban bemutatták a Porsche 911-S típust már erősebb 160-LE-s motorral. Evvel egyidőben elkészült a 210 LE-s, injektoros versenyváltozat is.
Ugyancsak szenzáció volt egy különleges tetőváltozat a Targa, ami új kategóriát jelentett az autóépítésben. Az amerikai borulásvédelmi követelményeknek megfelelő levehető tető,erős acélkeret, kivehető hásó plexiablak később sok más autógyártót is megihlettek. A Targa elnevezés a szicíliai Targa Fiorio versenyen aratott sikerek előtt tiszteleg, ahol a Porsche győztesként Alfa Romeo-kat , Ferrarikat utasított sokszor maga mögé.
Az eltelt 6 évtized folyamatos fejlesztései teszik ma is kívánatossá a gyors sportkocsik kedvelői körében a Porschét. Az 1963-ban bemutatott letisztult forma és az egyszerű, de ötletes megoldások tették lehetővé ezt a példátlan európai autóipari evollúciót,
szöveg: Diósi Imre, fotó: Piterest, Diósi Imre
forrás:Porsche Newsroom
Wikipedia
Guardian