Chapron 1886 december 30.-án látta meg a napvilágot Franciaország közepén egy kis faluban, Nouan Le Fluzerierben. Szülei jómódúak voltak és a kis Henry hamar kapcsolatba került az automobilokkal. Rajongott az autókért és tizennégy éves korában elindult, hogy elsajátítsa a szakmát. Kerékpárjával körbekarikázta Franciaországot, hogy különböző mestereknél kitanulja a mesterség minden csínját-bínját. Még Algériába is eljutott.
A Nagy Háború után, 1919-ben nyitotta meg autóépítő műhelyét Párizstól nem messze. Először az amerikaiak által a háborúban otthagyott T Fordokat vásárolta fel és új karosszériát épített rájuk.
A két háború között az autó az elit kiváltsága volt. A később nevessé váló autógyártók csak alvázat kínáltak motorral és futóművel. A munka a karosszériaépítő műhelyekben folytatódott az utolsó kilincs felszereléséig. Neves műhelyek várták a klienseket ahol az autóépítő mester saját elképzelése és a vevő igénye szerint elkészítette az automobilt. Sok ilyen műhely létezett főleg Angliában, Olaszországban és Franciaországban. Ilyen név volt, csak pár az ismertebbek közül, a Boano, a Bertone, a Zagato, a Franay, a Sautchik, Figoni & Faschi és Chapron is.Henry Chapron rendkívüli tehetsége, stílusérzéke, művészi kitartása, autói kiváló minősége révén a francia karosszériaépítés etalonjává vált. Autói ebben az időszakban tökéletes képviselői voltak az Art Deconak.
Ezekben az időkben még találkozott az autózás a művészettel, gyorsaság és szépség együtt jártak. Remekbe szabott, kézzel készült Bentleyk, Hispano Suizák, Talbot-k, Delahey és Delage-ok kerültek ki Henri Chapron kezei közül. Műhelyében a 30′-as évekre 350-en dolgoztak. Chapron büszke volt franciaságára, ezért az autóit díszítő emblémája a gall kakas volt.
A Második Világháborút követően sok minden megváltozott. Megcsappant a a vásárlóerő, így azok száma is, akik az ilyen drága autókat meg tudták vásárolni.. Amerika után Európában is beindult a gépkocsik tömeggyártása. Olcsó önhordó karosszériás kisautók jelentek meg az utcákon. Az autó használati tárgy lett. Ráadásul Franciaországban nagyon magas adókkal sújtották a luxuskocsikat az 50′-s évek után. Ez mind az aranykor végét jelentette.
Sok neves karosszériaépítő lehúzta a rolót. Mások megpróbáltak nagy autógyáraknál megrendelést szerezni és alkalmazkodva az új helyzethez formaterveket kínáltak sorozatgyártású autókhoz. Ez főleg Olaszországban néhányuknak sikerült is. Zagato, Bertone, vagy Farina ma is ismert nevek.
H.Chapron elérte pályája első csúcsát mikor 1955-ben megalkothatta a nyitott elnöki limuzint, a Citroën Traction Avant 15-Six H Presidentielle-t. Ebben az évben robbant be a világba Bertoni formabontó remekműve a Citroën DS. Chapron fantáziáját azonnal magával ragadta a fantasztikus forma. Megkereste a Citroënt, hogy felajánlja egy cabrio elkészítését, de elutasították. Mondván, hogy ők már dolgoznak egy ilyen elgondoláson. Chapront fűtötte az alkotás vágya, igy aztán vásárolt egy DS-t és átalakította saját elképzelései szerint. 1958-ra elkészült a La Croisette Cabriolet.
Időközben a Citroënnél újragondolták a cabrio fejlesztését. A magas előállítási költségek miatt nem vágtak bele a sorozatgyártásba, hanem felkérték Chapront, hogy Bertonival közösen fejlesszenek ki egy nyitott tetejű DS-t. 1960-ban már ott állt az autószalonokban a Citroën DS Decapotable, mint megvásárolható luxusváltozat. Kétszer annyiért árulták mint a széria DS-t. Több mint másfél ezer épült belőle az évek során. A mozirajongók is találkozhattak vele. Cary Grant autója volt a That Touch of Mink (Egy kis ravaszság, 1962 ) című filmben.
A kapcsolat a Citroënnel tartósnak bizonyult. A DS alapokra épített kisszériás 4 és 2 ajtós szedán, coupe vagy cabrio változatok a luxus csúcsát jelentették, áruk több mint duplája volt a DS-ekének. A Chapron márkanéven árult Le Paris, Lorraine, Majesty, Dandy, Le Leman, Caddy, Palm Beach a jómódúak garázsának dísze volt. Egytől egyig Chapron művészi fantáziájának remeke.
Ő építhette meg Charles De Gaulle tábornok második elnöki limuzinját, a DS Presidentielle-t. Kecsességét, gyorsaságát mindenki csodálta.
Amikor a Robert Opron által tervezett Maserati motoros Citroën SM megjelent a gyártmánypalettán, ő is megépítette az Opera szedán és a MyLord cabrio változatait. A MyLord-ból összesen hét darab készült.
1971-ben a következő köztársasági elnök, Georges Pompidou kérte fel két nyitott elnöki limuzin építésére. Az SM Presidentielle-k a mai napig használatban vannak.
Henry Chapron 1978-ban, 92 éves korában hunyt el. Neve fogalommá vált és egybeforrt a francia autóiparral.
szöveg:Diósi Imre kép: Pinterest