Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Harci gépmadarak egy kiskőrösi kertben

KEZDO 2 resize

Kiskőrősön, a Baross utcában, egy terebélyes ház kertjében több, újkori csillogású, kiszolgált harci repülőgép és egy helikopter állítja meg az arra járót. A kapuban Firkó János fogad bennünket, majd a több irodahelységből álló ház végében lévő dolgozószobájába vezet. És mesél…   Mielőtt leülnénk, pár percre a szobában lévő vitrinek kötik le a figyelmünket, amelyek telis-tele vannak a legkülönbözőbb repülőgép modellekkel, mi több, szerte mindenfelé ilyeneket látunk, ahol éppen elférnek.

Elsőként magától jön a kérdés: honnan a repülőmasinák láthatóan nagy szeretete?

Már gyerekkoromban repülőgépekkel játszottam, és ott, ahol most a gyűjtemény van és valódi gépek állnak, pontosan a MiG-21-es helyén volt egy homokdomb, ahol a játékrepülőket reptettem – ebből kitetszik, mit tesz az idő: a kis műanyag repülőt vadászép váltotta fel. Gyerekkori élmény kapcsolódik a Kamov Ka-26-os mezőgazdasági helikopterhez is: – Ez a volt az első nagy élményem. Nagymamám Kiskörős melletti tanyán lakott, a nyarakat ott töltöttem. Nem messze onnan volt a termelőszövetkezet leszállóhelye meg a nagy szőlőtáblák, és rendszeresen jött a helikopter, ott töltötték meg, onnan szállt föl. Amint meghallottam a hangját, felpattantam a biciklire, rohantam oda, és egész nap ott ültem, csak néztem, hogy le-fölszáll a helikopter.

Ettől kezdve János életét, végig kíséri a repülőgépek szeretete.  – Engem nem a repülés érdekelt – legyint –, engem a repülőgépek ejtettek rabul – mutat a makettsokaságra: – Annak idején nem volt egyszerű hozzájutni, mégis összegyűjtöttem ezerkétszáz darabot. Mese nincs, át kell térni a bélyeggyűjtésre, mert nem férnek el – mondja nevetve. Haladva a gyűjtési vonalon, átlépünk az egy a hetvenkettes méretarányból az egy az egyes méretarányra. – Ahogy átutaztam Vácon, egy virágkertészetben megakadt a szemem egy MiG-15-ös vadászgépen. Nagyon lepusztult állapotban volt, az idő a színt is kiszívta belőle. Jó lenne rendbe rakni, gondoltam, behozni ide az irodához dísznek, jól esően nézhetném mindennap – mesél a gyűjtési kezdetekről.

Szó, mi szó, Jánosé lett a gép, volt tulajdonosa még örült is, hogy megmarad az utókornak. Komoly logisztikai segítséggel lebontották, kamionnal először Kecelre, a javítóműhelybe, majd a felújítás után ide hozták. Maga a restaurálás Kecelen, Palásti Attila kamionjavító műhelyében történt – Nyáron az udvaron, télen pedig, ha nem foglalt a hangárrész, bent tudunk a gépeken dolgozni. Attila tök rendes, rengeteget segített, nagyon sokat köszönhetünk neki – azóta ez a repülőgép restauráló bázis. Annyit nem árt tudni, hogy a MiG-15-os volt az első rendszeresített, sugárhajtású vadászép Magyarországon.

A MiG-15-ös után jött egy gondolat, hogyan lehet egy MiG-21-est szerezni – ez az a gép, ami az udvaron, a másik gép mellett áll. –Felhívtam egy nyugállományú tábornok ismerősömet, és ő egyből megtalálta a módját: volt egy úriember, aki leselejtezett és hatástalanított harci gépeket vett a honvédségtől. Felvettem vele a kapcsolatot, és sikerült is egyet megszerezni. Annyit tudni kell, hogy minden ide érkezett gép romos állapotban volt, vagyis rettentő sok munkával lehetett őket újjá varázsolni – mutat fotókat a szinte roncs gépekről. – A csapat úgy állt össze, hogy megérkezett a MiG -21-es, a tábornok úr ajánlotta Kovács Mikit, aki festett már gépet, vele megegyeztem, azóta itt van, ő csinálja a gépeket.

János részletesen beszél a gépek műszaki világáról, úgy tűnik, csavarról csavarra ismeri őket, gondolom, alaposan benne van a szakmában. – Eredetileg mozdonyszerelőnek tanultam Szegeden, de nem gyakoroltam a szakmámat, valami kis fémipari szerelős hátterem azért van. Még a vasúton voltam főállásban, amikor már sok mindent csináltam. Például 1986-tól az Ossian zenekar koncertjeit szervezhettem, amikor pedig beindult az internet a világban, Kőrös-Net, majd Externet néven cégrendszer alakítottunk, az egész országban jelen voltunk, mint 100%-ban magyar tulajdonú internetszolgáltató, aztán azt is elérte a végzet, és eladtuk.

Később János az egészségügy területén mozgó kereskedelembe került.

elenleg ennek a cégnek a központi irodájában vagyunk, a kertjében pedig hamarosan véglegesen kialakul a repülőgépek, a MiG-15-ös, a MiG-21-es, a SZU-22-es nagygép, a Kamov-26-os és ötödiknek a Kecelen készülő Mi-24-es végleges állóhelye.

Ha mindez megvalósul, park- és térrendezést követően valóra válik Firkó János régi álma: Tábla hirdeti, hogy megnyílt a Repülőgép Múzeum!

 

szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre