Kiskőrősön, a Baross utcában, egy terebélyes ház kertjében több, újkori csillogású, kiszolgált harci repülőgép és egy helikopter állítja meg az arra járót. A kapuban Firkó János fogad bennünket, majd a több irodahelységből álló ház végében lévő dolgozószobájába vezet. És mesél… Mielőtt leülnénk, pár percre a szobában lévő vitrinek kötik le a figyelmünket, amelyek telis-tele vannak a legkülönbözőbb repülőgép modellekkel, mi több, szerte mindenfelé ilyeneket látunk, ahol éppen elférnek.
Elsőként magától jön a kérdés: honnan a repülőmasinák láthatóan nagy szeretete?
– Már gyerekkoromban repülőgépekkel játszottam, és ott, ahol most a gyűjtemény van és valódi gépek állnak, pontosan a MiG-21-es helyén volt egy homokdomb, ahol a játékrepülőket reptettem – ebből kitetszik, mit tesz az idő: a kis műanyag repülőt vadászép váltotta fel. Gyerekkori élmény kapcsolódik a Kamov Ka-26-os mezőgazdasági helikopterhez is: – Ez a volt az első nagy élményem. Nagymamám Kiskörős melletti tanyán lakott, a nyarakat ott töltöttem. Nem messze onnan volt a termelőszövetkezet leszállóhelye meg a nagy szőlőtáblák, és rendszeresen jött a helikopter, ott töltötték meg, onnan szállt föl. Amint meghallottam a hangját, felpattantam a biciklire, rohantam oda, és egész nap ott ültem, csak néztem, hogy le-fölszáll a helikopter.
Ettől kezdve János életét, végig kíséri a repülőgépek szeretete. – Engem nem a repülés érdekelt – legyint –, engem a repülőgépek ejtettek rabul – mutat a makettsokaságra: – Annak idején nem volt egyszerű hozzájutni, mégis összegyűjtöttem ezerkétszáz darabot. Mese nincs, át kell térni a bélyeggyűjtésre, mert nem férnek el – mondja nevetve. Haladva a gyűjtési vonalon, átlépünk az egy a hetvenkettes méretarányból az egy az egyes méretarányra. – Ahogy átutaztam Vácon, egy virágkertészetben megakadt a szemem egy MiG-15-ös vadászgépen. Nagyon lepusztult állapotban volt, az idő a színt is kiszívta belőle. Jó lenne rendbe rakni, gondoltam, behozni ide az irodához dísznek, jól esően nézhetném mindennap – mesél a gyűjtési kezdetekről.
Szó, mi szó, Jánosé lett a gép, volt tulajdonosa még örült is, hogy megmarad az utókornak. Komoly logisztikai segítséggel lebontották, kamionnal először Kecelre, a javítóműhelybe, majd a felújítás után ide hozták. Maga a restaurálás Kecelen, Palásti Attila kamionjavító műhelyében történt – Nyáron az udvaron, télen pedig, ha nem foglalt a hangárrész, bent tudunk a gépeken dolgozni. Attila tök rendes, rengeteget segített, nagyon sokat köszönhetünk neki – azóta ez a repülőgép restauráló bázis. Annyit nem árt tudni, hogy a MiG-15-os volt az első rendszeresített, sugárhajtású vadászép Magyarországon.
A MiG-15-ös után jött egy gondolat, hogyan lehet egy MiG-21-est szerezni – ez az a gép, ami az udvaron, a másik gép mellett áll. –Felhívtam egy nyugállományú tábornok ismerősömet, és ő egyből megtalálta a módját: volt egy úriember, aki leselejtezett és hatástalanított harci gépeket vett a honvédségtől. Felvettem vele a kapcsolatot, és sikerült is egyet megszerezni. Annyit tudni kell, hogy minden ide érkezett gép romos állapotban volt, vagyis rettentő sok munkával lehetett őket újjá varázsolni – mutat fotókat a szinte roncs gépekről. – A csapat úgy állt össze, hogy megérkezett a MiG -21-es, a tábornok úr ajánlotta Kovács Mikit, aki festett már gépet, vele megegyeztem, azóta itt van, ő csinálja a gépeket.
János részletesen beszél a gépek műszaki világáról, úgy tűnik, csavarról csavarra ismeri őket, gondolom, alaposan benne van a szakmában. – Eredetileg mozdonyszerelőnek tanultam Szegeden, de nem gyakoroltam a szakmámat, valami kis fémipari szerelős hátterem azért van. Még a vasúton voltam főállásban, amikor már sok mindent csináltam. Például 1986-tól az Ossian zenekar koncertjeit szervezhettem, amikor pedig beindult az internet a világban, Kőrös-Net, majd Externet néven cégrendszer alakítottunk, az egész országban jelen voltunk, mint 100%-ban magyar tulajdonú internetszolgáltató, aztán azt is elérte a végzet, és eladtuk.
Később János az egészségügy területén mozgó kereskedelembe került.
elenleg ennek a cégnek a központi irodájában vagyunk, a kertjében pedig hamarosan véglegesen kialakul a repülőgépek, a MiG-15-ös, a MiG-21-es, a SZU-22-es nagygép, a Kamov-26-os és ötödiknek a Kecelen készülő Mi-24-es végleges állóhelye.
Ha mindez megvalósul, park- és térrendezést követően valóra válik Firkó János régi álma: Tábla hirdeti, hogy megnyílt a Repülőgép Múzeum!
szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre