Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Fiat Topolino 750 Sport Casarotto – egy darabka versenytörténet

DSC 3396 resize

Ez a remekbeszabott kis versenyautó nemrég került Magyarországra, a Carozzeria Nito restaurátorműhelyból vásárolta meg új tulajdonosa Bánsági Zoltán a Topolino Club Hungary elnöke. A jármű a háború után született, kifejezetten a Mille Miglia híres, hírhedt versenyére építették a Carozzeria Ala d’Oro ( Aranyszárny) üzemében, Reggio nell’ Emiliában. A csővázas, aluminiumborítású versenyautó egyTopolino 500C alvázra épült és annak a futóművét is megörökölte. Az 500 köbcentis szintén Topolino motort a híres Giannini testvérek alakították át versenycélokra.

DSC 3549 resize

A hengerűrtartalmát 750 köbcentire növelték, kovácsoltvas hajtókarokat, három helyen csapágyazott sportvezérműtengelyt és Abarth kiegészítőket kapott a hivatalos nevén G1-es versenymotor. Négysebességes sportváltó gondoskodik az erőátvitelről. Így lett az egérkéből oroszlán. A mindössze 410 kilogrammos, 16-ról 38 lóerőre erősödött pici versenyautó 160 km/ó sebességre képes.

Az autót Luca Casarotto karosszériaépító megrendelésre készítette 1950-ben egy az Ala d’oro üzem bezárása után megmaradt félkész alapra. Egyszer teljesítette az 1953 kilométeres Mille Migliát 18óra, 3 perc alatt. Ez 87 km/ó átlagsebesség ami a 79. helyre volt elég. A következő évben még egyszer indult, de sajnos vagy inkább szerencsére összetörték. Ezt vásárolta meg 1961-ben a ferrarai Gaetano Lodi, akinek garázsában évtizedekig pihent elfeledve, mígnem 2015-ben restaurálták. Szerencsére, mert ennek az egyedi Topolino alapokra épült kicsi versenyautónak csak egy párja létezik még, más formájú karosszériával.

DSC 3463 resize

Ezenkívül a 12 darabos Ala d’Oro sorozatból még ma is létezik két darab versenyautó, amit a nagyobb Fiat Balilla alapjaira építettek . Cikkünk tárgya a 11-es sorszámot viseli. Stílusa mindegyiknek hasonló,egy repülőgépszárny keresztmetszetére hajazó aerodinamikus forma. A többi 8 darab vagy megsemmisült az ókori római élet-halál kocsiversenyekre hasonlító Mille Miglián, vagy felmondta szolgálatot és szétbontották. A Carozzeria Ala d’Oro karosszériaüzemet 1947-ben alapította Franco Bertani repülőgép pilóta és autóversenyző Reggio nell’ Emiliában, kifejezetten versenyautók építésére.

z üzem a vesztes háború után repülőgépgyárként már nem működtethető és profilváltásra kényszerült Reggiane repülőgépgyár repülőépítéshez értő szakembergárdájára épült. Három évig működtek, majd a Reggiane vasútikocsik építésébe kezdett ahol szintén elkelt az alumiunium formázáshoz -hegesztéshez értő szakembergárda. Az Ala d’Oro karosszériaüzem mely versenyautóépítésben ott sorakozott Bertone, Pininfarina és a Moto mellett, szorosan együttműködött Stanguellinivel, akinek gyári csapata számára épített néhány más autót is. 1947-ben építettek Maserati alapra is egy versenyautót. Az Ermini versenycsapattól is kapott megrendelést. Ez hát ennek a kis gyöngyszemnek a története.

DSC 3415 resize

Kép és szöveg: Diósi Imre