Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

A Chevrolet Corvette C1 feltámadásra vár

IMG 4533

Bár a C2-es, illetve a C3-as Corvette modelleket a mai napig különleges rajongás veszi körül, illik mélyen kalapot emelni a legendás sorozat legelső tagja, a C1-es előtt is. Egyike volt az első Amerikában készült, de az európai sportkocsik nyomdokaiban járó autóknak, egyúttal pedig megalapította a máig létező „Vette” dinasztiát. Székesfehérváron, a CCE Garage műhelyében találtunk egy projekt-állapotú C1-est, amelyről tulajdonosát és a műhely vezetőjét, Nagy Attilát kérdeztük.

A műszaki tartalomról szóló ismertető így szólt – Ez egy 1959-es évjáratú Corvette, a motorja V8-as small block, vagyis a kisebbek közül való. Ez persze relatív, a motor Európában hatalmasnak számítana, hiszen lökettérfogata 327 köbhüvelyk, vagyis 5,4 liter. A váltó manuális, négysebességes. Egészen elképesztő, hogy a motor teljesítménye mellé milyen egyszerű szerkezetű futóművet illesztettek, nem beszélve a négy dobfékről, ami inkább csak lassítani, mint megállítani tudta az autót. Nem is véletlenül hívták ezeket a Corvette-eket „özvegycsinálónak” a maguk idejében – közölte Attila, aki az autó aktuális állapotát így foglalta össze – Pillanatnyilag jól áll neki a távolság, hiszen vannak esztétikai hibái bőven, technikailag pedig működésképtelennek minősül. Projektautó még, a cél pedig az, hogy tökéletesen felújítsuk.

Valaha szép volt, a birtokomban van egy fotó például, amelyen egy idősebb házaspár halad át a kocsival valamilyen oldtimeres rendezvény célvonalán, nos, azon a képen nagyságrendekkel tetszetősebb – mondta sóhajtva Attila, akitől megtudtam, hogy ezek a kocsik, mint minden egyéb autó, valamikor elérték legalacsonyabb árukat. Többnyire akkor érte őket a legtöbb kár, szakszerűtlen tákolások, elhalasztott karbantartások, kisebb- nagyobb balesetek következtében – Az elektromos rendszer szinte mindig odavan az ilyen autókban, nagyon gyakran szakszerűtlenül kötöttek rá fogyasztókat a hálózatra, illetve húztak testkábeleket és a többi. A restaurálás alkalmával ezért a teljes elektromos vezetékezést felújítjuk, kicseréljük majd – mondta Attila, aki egyébként nem Amerikában, hanem Hollandiában szerezte be a klasszikus amerikai kétajtóst – Megtetszett és megvettem, örömömre szolgál, hogy a Corvette-hez megvan a vászontető fölé illeszthető merev tető is, ennek köszönhetően úgy néz ki, mint egy „hardtop” kupé – A szakember az előtte álló restaurálásról így nyilatkozott – Remélem, hogy lesz sok megrendelésünk és munkánk, így a Corvette-el sem tudunk majd gyorsan haladni, azonban az nagyon lényeges, hogy egy lendülettel, nagyobb megállók nélkül készüljünk el vele. Tapasztalataim szerint ha egyszer megáll egy restaurálás félúton, nagyon nehezen bikázható be újra – árulta el Attila, akitől megtudtam, hogy az időbeosztást nagyban segíteni fogja, hogy egyetlen munkafázis kivételével mindent maguk csinálnak majd a CCE Garage-nál – Az autó karosszériájának fényezésére külsős szakembert kérünk fel, de minden más nálunk készül majd. A műagyagból készült karosszériaelemeket a szükséges szerszámok és anyagok birtokában restauráljuk, a külső fényezés kivételével pedig mindent mi fényezünk. A fényezők ezt nem tudják megcsinálni, nem jutnak el minden kis falcig, de mi kis méretű festékszóró pisztolyokat használunk, amelyekkel elérünk minden apró zugot és üreget. A karosszériamunka mellett a motort és a váltót atomjaira szedjük és lecserélünk bennük minden kérdéses minőségű alkatrészt, tömítést, illetve elvégezzük a szükséges gépmunkákat is. Sok mindent nem látunk még előre, majd csak a szétbontás után, a kopottság ismeretében döntünk például perselyezésről, avagy felfúrásról. Mielőtt azonban a motorhoz és a váltóhoz nyúlnánk, egy óvatos körre elviszem a Corvette-et, kíváncsi vagyok mit tud jelenlegi állapotában, eszelős a teljesítménye, hozzá mérten pedig csekély az önsúly, a kézi váltó pedig egészen lendületes haladást tesz lehetővé – mondta a szakember, aki bizakodva tekint a jövőbe – Az amerikai autókkal azért könnyebb az élet, mert a típusokat többnyire remekül dokumentálták, rendelkezésre állnak a robbantott ábrák, gyári tervrajzok, sőt, még az évjáratfüggő alkatrészek szinte teljes köre is beszerezhető. A remek háttér hatalmas segítség, nem is vagyunk tekintettel ezért a szétszedéskor talált állapotra, ugyanis a célunk nem az, hogy úgy rakjunk össze egy autót, ahogyan találtuk, hanem jól, azaz a gyári leírásoknak megfelelően – mondta végezetül Nagy Attila, akivel remélhetőleg már a közeljövőben ismét beszélhetünk a megújulás útjára lépett klasszikusról.

szöveg:Szalkai Tamás fotó: Diósi Imre