Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1300 az Alfarium műhelyében

429642555 1870450293375041 5595846999900608811 n resize

Az Alfa Romeo bő másfél évtized alatt az utolsó cseppig kisajtolta a híres, 105-ös
szériaszámmal jelölt Giulia típusában rejlő lehetőségeket. Tehette, hiszen a modellsorozat
népszerűségre volt teremtve: sportos menetteljesítmény, remek úttartás, precíz
kormányzás, továbbá méretes csomagtartó és tágas utastér, ugyanabban az autóban. Nyerő
recept. Egy ilyen gépkocsi nemcsak a családi kiruccanásokon lehetett remek társ, de arra is
tökéletesen megfelelt, ha az egyébként higgadt és megfontolt úrvezető időnként átengedte
a volánt a bensőjében szunnyadó agresszív autóversenyzőnek, aki fekete mintákat rajzolt a
gumikkal az aszfaltra. A Giulia karrierje 1962-ben indult, 1974-ben pedig immár sokadszor
újult meg, lényegében minden tekintetben egyszerűsödött. Már csak két benzines
változatban dobták őket piacra, a kisebbik 1290, míg az erősebb 1570 köbcentiméteres volt.
A gyártó a lökettérfogatra utalt a típusjelzésekkel, így lett a páros egyike Giulia Nuova Super
1300-as, míg a másik Giulia Nuova Super 1600-as. Mellettük 1976-tól létezett egy
dízelmotoros Giulia is, amely az Alfa Romeo első, sorozatban gyártott gázolajüzemű
személyautója volt – addig legfeljebb haszonjárművekbe építettek ilyen hajtóművet.

A Schindler Alex által alapított Alfarium műhelyében a vége felé közeledik egy 1300-as
restaurálása, a sportos és vagány olasz gépkocsi legfontosabb jellegzetességeit Alex így
foglalta össze:
– Ezt a típust 1974-től 1977-ig gyártották, a nálunk található autó négyhengeres, TwinCam
motorja 1.3 literes, a váltó ötsebességes. A motor gyárilag hatezres fordulaton 88 lóerőt ad
le, a csúcsnyomaték 140 Newtonméter. Egy ilyen autó súly-lóerő aránya a maga idejében
sportos karaktert eredményezett, az öntömeg gyakorlatilag mindössze egy tonna. Egyébként
emiatt is olyan népszerű az oldtimerek között. Természetesen a hátsó kerekek kapják a
hajtást, a viszonylag tágas utastér pedig annak köszönhető, hogy a jellegzetes,
háromdobozos karosszéria középső része aránylag nagy, a tengelytáv ugyanis 2510
milliméter, ami tekintve az autó 4185 milliméteres teljes hosszúságát, tekintélyes. A típusról
még érdemes tudni, hogy 1974-ben erősen egyszerűsödött a megjelenés, új, fekete,
műanyagból készült hűtőrácsot vezettek be és a csomagtartó fedeléről is eltűnt a merevítő
bordázat, a fedél sima felületű lett – közölte Alex, aki beavatott a műhelyükben álldogáló
munkadarab történetébe is.
– Ez az autó 1976-ban készült, Németországban vásárolta a kollégám, András, még a Covid-
járvány előtt. Az Alfa nagyon-nagyon jó állapotban volt, működőképes motorral, ígéretes
karosszériával. Egyetlen kisebb sérülés volt rajta, a jobb elejét ütötték meg egy kicsit, de ez
mindössze egy apró horpadás volt. A karosszériaelemeken komoly korrózió sem volt, csak
felületi rozsdásodás. A lakatolás során kiderült, hogy egyetlen elemet se kell cserélnünk,
mindegyik menthető – tudtam meg az Alfárium tulajdonosától, aki elárulta azt is, hogy vajon
miért maradt fent ilyen kiváló állapotban ez a Giulia.

– A titok nyitja roppant egyszerű, ezt a kocsit 1986-ban beállították egy pajtába és ezért
maradt rozsdamentes. Intakt, kiváló restaurálási alap volt, amikor András megvásárolta.
Látszott, hogy kívül-belül kiváló állapotú, persze a fényezése már erősen megkopott, matt
volt. A cél az volt, hogy András saját magának újítja fel, lakatolás után kap egy teli fényt és
hobbiautóként használja majd. Aztán a munka félidejében változás történt, jött egy
érdeklődő és megvásárolta a kocsit. Amikor tehát elkészül, akkor már az új gazdája fogja
hobbiautóként használni – közölte Alex, aki a fényezéssel kapcsolatban megosztott velem
egy érdekességet.

– Az autó eredeti színe is zöld volt, azonban egy kissé világosabb árnyalatú, úgynevezett Pino
Verde. Ez egy nagyon kellemes szín, azonban túl világos, a jelenlétében nagyon kiemelkedik –
ha úgy tetszik, ordít – a műanyag hűtőmaszk feketesége. Ezért aztán úgy döntött az autó
tulajdonosa, hogy célszerűbb lenne egy kissé sötétebb zöld árnyalatot használni, ami
tompítja a maszk fekete színét. Egy létező gyári színre, a mohazöldre esett a választása, ami a
Pino Verdénél sötétebb, de halványabb például a brit autók Racing Green árnyalatánál. Kissé
kékeszöld, szerintem nagyon jól áll ennek a kocsinak – jelentette ki a szakember, akitől
megtudtam azt is, hogy bár zökkenőmentes restaurálásban bízott, mégis porszem hullott a
gépezetbe.

– Arra számítottam, hogy a gyors és akadálymentes lakatolást követően a terveknek
megfelelően csak négy hónapot vesz majd igénybe a fényezés. Sajnos azonban közel egy évig
állt a fényezőműhelyben az autó, ennek elsősorban az az oka, hogy egy komplett fényezés
komoly feladat, a fényezőműhelyben pedig egyéb munkák is vannak, minden nap jönnek a
kisebb megbízások, egy-egy elemre kiterjedő fényezések, satöbbi. Szerencsére néhány héttel
ezelőtt visszaérkezett a kocsi, mivel pedig időközben előkészültünk az összeszerelésre,
viszonylag gyorsan gurulhat majd. A motor, a váltó, az erőátvitel, a felfüggesztések már
készen várják a beépítést, ami pedig várat magára, az a kárpitozás – közölte a restaurátor,
aki ennek okát is megvilágította.

– Az autó tulajdonosa sportos Alfát szeretett volna, amivel esetenként ellátogathat a
pályanapokra is. Ennek érdekében a motort kissé megerősítettük, amelynek most körülbelül
száz lóerő a teljesítménye. Szerencsére az ezerhármas Alfa-motorok is jól tűrik az ilyen
beavatkozásokat, extrém esetben akár százhatvan lóerőre is fel lehet húzni őket! Ez az Alfa
nem ment ilyen messzire, a moderált beavatkozással nemcsak tartós, de nagyon virgonc is
lesz. Kiegészítő kezelésként a futóművek is korhű tuningot kapnak, hiszen már a hatvanas
években is léteztek az általunk használt alkatrészek, mint például a Koni lengéscsillapítók és
hasonlók. Látjuk tehát a célt, már csak a kárpit színe kérdéses. A tulajdonos úgy gondolja,
hogy a sportos karakterhez jól illene egy fekete kárpitozás, én azonban arról szeretném őt
meggyőzni, hogy a középbarna árnyalatú műbőr-szövet összeállítás a nyerő. Szerintem
elképesztően jól nézne ki a zöld és a barna szín együtt, ha pedig a tulajdonos is egyetért
velem, ilyen lesz a kocsi. Persze bármilyen is lesz belül, a szívében egy remek örömautó lesz
ebből az Alfából!

szöveg: Szalkai Tamás, fotó: Schindler Alex, Diósi Imre