Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

TATRA 603 X5 – egy megvalósulatlan álom

Nevtelen resize

A hatvanas évek elején a pozsonyi Tatra gyár tervezőrészlegében lázas munka folyt, a Tatra 603-as korszerűbb utódjának, egy új köntösbe öltöztetett reprezentatív kormányzati limuzinnak az elkészítése volt a cél. Ján Oravec dizájnernek és Fridrich Hudec karosszériaépítő csapatának jutott ez a feladat. Az első 1:1 méretarányú modell a Tatra 603 X1 szögletes karosszériával és bukófényszóróval nem nyerte el felettesei tetszését. Új tervező csatlakozott a csapathoz a brnói Otakar Diblík akivel a verziók sorát építették meg 1:1- es makett formájában. Az X2 túl merész volt és szakított a gömbölyű formával, amit a Tátránál megszoktak. Az X3 már lekerekítettebb volt, de nem tetszett a Tatra Bratislava vezetőinek. A zsűri O.Diblík tervét az X4 Crystalt találta legmegfelelőbbnek, ami leginkább a Renault 16-osára hajazott. Persze ez nem volt könnyű tervezői feladat: a 30,as évek farmotoros elrendezését kombinálni egy óriási utastérrel úgyhogy a motor is könnyen hozzáférhető legyen, sziszifuszi feladat volt.

És akkor jött a mesebeli történet: Ján Cina a friss diplomás gépjármű mérnök, aki segített az X sorozat összes addigi darabjának építésében, éjszakánként otthon megrajzolta átlátszó csomagolópapírra, ( mert nem volt pauszpapírja ) az általa megálmodott négyajtós X5 1:10-es oldalnézeti rajzát. De nemcsak azt, hanem egy gyönyörű kétajtós X5-ös kupét is ugyanarra a platformra, rövidített tengelytávval. Mikor bemutatta a fejlesztési osztály vezetőjének, az felkiáltott: “Janko”, erre vártam! Egyértelmű győzelem volt és a T603X5 Cina által megálmodott változata.

A prototípust azonnal elkezdték építeni. Oravec és Dodik együtt segített Cinának a megvalósításban. A prototípus ma is ott tündököl királykék színben a pozsonyi Tatra Múzeumban. 1965-re jól haladtak a 603X Coupe és a kombi STW tervezési munkái is. De sajnos a happy end ezúttal elmaradt. A projektet a koprivnicai Tatra központból máig nem tisztázott okokból leállították .

100RIES 19 Tatra 603 X resize

Tény, hogy a központ vezetői 1966-ban már tárgyaltak Bertoneval és Michelottival. Bár Micik még kitartott egy darabig a Tatra 603X Coupe megépítése mellett, 1967-ben elkezdődtek a tárgyalások Giovanni Michelottival és hamarosan a Tatra 613-as lett az új protokoll autó. De a történet itt még nem ért véget teljesen..

A megnem épített 603X Coupe gyönyörű formái nem feledve, a Szlovák Formatervezési Múzeum fiataljai az épségben megmaradt dokumentációk felhasználásával 55 évvel később létrehozták az autó 3D-s 1:1-es, valamint megépítették az 1:4-es makettjét. A munkához a Kanadában élő, akkor már 80 éves Ján Cina is minden segítséget megadott és a bemutatón őt is vendégül látták.

szüveg: Diósi Imre

fotók: Jándi István, Auto-Pravda, Pinterest

forrás: Auto-Pravda, Slovenské Centrum Dizájnu