
Igazi ritkaság érkezett Magyarországra Sebők András műhelyébe. Egy nem éppen gyakori Fiat Vignale 600 Coupe a ’60-as évek legelejéről, eléggé problémás állapotban. András a Fiat öreg kisautóinak avatott szakértője, így egyáltalán nem esett kétségbe.
– Interneten találtam ezt az autót igen kedvező áron.Van már egy másik Vignalém egy későbbi típus, amit rendbe hoztam és nagyon a szívemhez nőtt. A most vásárolt autó egy olaszországi pajtában állt már jó pár évtizede. Írtam a tulajdonosnak, aki az olasz gyakorlat ellenére azonnal válaszolt. Elmondta, hogy az autónak megvan mindene, de elég romos. Megalkudtunk és elkezdtem intézni a szállítást. A trélerezés nem volt egyszerű. Ki kellett cibálni a földből és a tréleren is alaposan át kellett kötözni, mert úgy imbolygott a kasztni. Ezúton is köszönet Madosfalvi Gábor barátomnak a szakszerű munkáért. Április első napjaiban meg is jött a “csomag”. Az első lépés volt az ajtózsanérok rendbetétele, amik teljesen berohadtak és úgy maradtak nyitva ahogy néhány évtizede hagyták. A hátsó motortérajtónál nem csak a zsanért, hanem a konzolt is cserélni kellett, úgy szét volt rohadva. Ezután jött a belső takarítás. Kiderült, hogy a kis Fiat mindenféle állatnak volt kedvenc menhelye éveken át. Másfél kukányi ürüléket, gallyat és még ki tudja még mit takarítottam ki, mire elértem a fenéklemezt, illetve az annak nevezhető szitát. Szerencsére ezek az elemek megegyeznek a Multipláéval és már régóta a műhelyemben lapulnak.

Ez Vignale is ugyanúgy a Fiat 600-asra épült mint a Multipla. A motor valószínűleg rég beállt, de ebből, a 600-as típusból is van tartalékom. A váltóval majd biztosan foglalkozni kell, mert valósínű más az áttételezése az alap Fiaténál. A karosszéria sérülésmentesnek tűnik, a jobb elején van egy kis javítható horpadás. Tényleg majdnem minden alkatrészt elküldtek vele, amit nem az pótolható, vagy helyettesíthető. Például az első index a Fiat 500-asé A hátsó lámpatest Carello gyártmány, amit a Fiat és a Ferrari is használt. Ez sajnos az árcéduláján is erősen meglátszik, de kapható. Az ajtózár kivételesen a Mercedesből való. Szerencsére az összes üveg épségben maradt, mert például a szélvédő csillagászati áron kapható. Néha- néha csinálgatok az autón valamit, de majd ha a Fiat 850 Special kigurul a műhelyből, ő kerül a helyére és teljes gőzzel kezdődhet a restaurálás.

A Vignale igen sikeres karosszériaépítő volt az ’50-es, ’60-as években és akárcsak pl. a Moretti, Bertone és sok más cég is, a Fiattal állt szoros kapcsolatban. Ezt a modellt 1960-ban hozták ki és 1965-ig gyártották. Kapható volt 600-as és 750-es motorral is. A nagyobbik változatot apróbb extrákkal dobták piacra. A 750-es verziót pár évre rá a Fiat-NSU közös vállalata a Neckar is árulta német nyelvterületeken, Neckar-Jagst Coupe 770 Riviera névvel.
kép és szöveg: Diósi Imre
