
A Fortepan fényképgyűjteményét böngészve érdekes fotókra bukkantunk. Régi többnyire keleti autók, mellettük büszke család. Ők voltak az első személyautó tulajdonosok akkor amikor autót csak ritkán lehetett látni az utakon. A háború után gyakorlatilag megszűnt a gépjármű kereskedelem, 1948-tól pedig csak állami autók léteztek. Az import a vezetőréteg, hivatalok, minisztériumok szükségleteit fedezte, főleg a Szovjetunióból és Csehszlovákiából. Magánkézben csak motorkerékpárok lehettek. Illetve külön engedéllyel színészek, művészek, orvosok, élsportolók, sztahanovisták, stb. rendelkezhettek saját autóval. Az üzemanyagelosztás is jegyrendszerrel működött.
A fordulat 1958 őszén következett be. Ekkor adták ki az első magánrendszámokat és lehetett vásárolni autót annak akinek volt rá elég pénze. A Belkereskedelmi minisztérium alá tartozott a MOGÜRT, aki a behozatalt intézte és a Merkúr, aki értékesített. Itt kellett megrendelni az autót a vételár egy részének a befizetésével. Moszkvicsok és Skodák volt az első kínálat, majd később elérhetőek voltak a Wartburgok és Trabantok is. Külföldi rokonok révén elérhető volt nyugati autó is. Bő egy év után várakozási listát kellett bevezetni és a magánautók száma rohamosan elkezdett növekedni.
