Október 12-én zajlott a hetvenes, nyolcvanas évek raliversenyeinek Almási Jani és Tarlós István emlékére rendezett Casco Rallye Classic. A félszáz veterán és youngtimer autóból álló mezőnyben megannyi egykori legendás pilóta és navigátor képviseltette magát. A remek hangulatú rendezvényről a főszervező, Karner Miklós nyilatkozott a Veterán Garázs Magazinnak.
– Kérlek, avasd be az olvasókat, ki volt, Almási Jani és TarlósIstván, akiknek emléket állítottatok ezzel a túrával!
– Mindkettőjük nagyon fontos személyisége a hazai ralizásnak és átlagtartó versenyzésnek. Kezdem Istvánnal, aki egykor Trabanttal vitézkedett, majd sportfelügyelőként tevékenykedett, s maga is több Casco ralit szervezett a nyolcvanas években. Mindemellett a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) főtitkáraként is emlékezhetünk rá, és hosszú ideig vezette a Főtaxi Sport Club Autósport Szakosztályát. Miután 2016-ban az átlagtartó sorozatunk az MNASZ védőernyője alá került, István lett a bajnokság egyik felügyelője, és nagyon jó viszonyba kerültünk. Nyugdíjasként igen aktív életet élt, de erős szervezetét sajnos legyőzte a koronavírus.
Almási Janival a visegrádi Retro Mobil Hegyi Felfutó kapcsán ismerkedtem meg még 2011-ben, ő készítette el a verseny időmérő berendezését. Kapcsolatunk hamar barátsággá alakult, és büszkén mondhatom, hogy együtt raktuk le a hazai átlagtartó versenyzés alapjait. Később az 1/100-as időmérési rendszerünket is ő tervezte, de sorozatunk, a Millers Oils Classic Kupa országos sikerét már nem élhette meg, mert 2022 decemberében autóbalesetben elhunyt. Mikor István meghalt, a Főtaxi SC csapatával megállapodtunk, hogy ettől kezdve a Casco ralit az ő emlékének szenteljük. Az pedig természetes volt számomra, hogy idén Janira is emlékezünk ezzel a futammal, amit évekkel ezelőtt vele indítottunk útjára…
– Milyen szervezési munka előzte meg a mostani túrát?
– Mindig a helyszín feltérképezése az első lépés, s mint a korábbi években, most is az egykori Casco ralik útvonalát követtük. Igaz, az eddigi gyakorlatnak megfelelően módosítottunk valamicskét az itineren, s belecsempészünk néhány olyan szakaszt is, ami más ralik, hegyi versenyek része volt, gondolok itt a legendás Esztergom környéki és visegrádi gyorsaságikra.
– Milyen útvonalon haladtak az autók, s milyen hosszú volt a Casco Rallye Classic?
– Kicsit több mint 150 km-t tettek meg az öreg kocsik, melyek percenként indultak. A rajtceremóniát solymári Auchan áruháznál tartottuk, innen aztán Pilisvörösvár, Csobánka, Pilisszentkereszt, Pilisszántó, Piliscsaba, Tinnye, Úny, Máriahalom, Szomor és Gyermely érintésével jutottak el a csapatok Tarjánba, az első időellenőrző állomásra. A második szakaszon érintettük Héreget, Bajnát, Bajótot, Péliföldszentkeresztet, Annavölgyet, Sárisápot és Dágot, majd Csolnokon volt a második időellenőrző. Az utolsó etapon jártunk Dorogon, Esztergomban, Pilismaróton és Dömösön, a cél pedig a visegrádi Mogyoróhegy Étteremnél volt. Itt tartottuk a díjkiosztót és a záróvacsorát is.
– Milyen feladatok vártak a résztvevőkre?
– Kétfelé osztottuk az indulókat. Az úgynevezett oldboyokat, vagyis az egykori ralisokat arra kértük, hogy az itinerben megjelenő és az időellenőrzőkön kitett régi fényképfelvételeken található embereket, eseményeket, autókat próbálják meg felismerni. A társaság másik részére 15 feladvány várt, ezekben furfangos, gondolkodást igénylő kérdések szerepeltek.
– Kérlek, emelj ki néhányat a résztvevők autói közül!
– Akadt jó pár különösen izgalmas csemege, gondolok itt Sándor István Skoda 110 L Rallye típusú autójára, Gál Baba István minden porcikájában ralizáshoz átalakított Porsche 911- esére, vagy Hideg János nyolcvanas évekbeli Lada versenyautójának hű mására. Persze ezeken kívül is számos csodás gépkocsi indult el, például egy-egy BMW 320 Hartge, Fiat 127, Fiat 850 Sport Coupé, Peugeot 304, Toyota MR2, Trabant 601, Triumph TR4 és Volga M21 is feltűnt a mezőnyben.
– Hogyan végződött a túra, ki lett az első három díjazott?
– Az oldboyok között a Kovács Péter, Kerényi Erzsébet duó volt a legeredményesebb a képfelismerő játékban, mögöttük a Koch Gábor, Szabó Ilona páros következett, a harmadik helyet pedig a Trexler Zoltán, Kerekes Joti összeállítású csapat szerezte meg. A pontkeresők körében Csikós Zsolt és Csikós Norbert győzedelmeskedett Torjay László és Torjayné Lakatos Beáta előtt, a bronzérem pedig az ifj. Gündisch Gusztáv, Gündisch Gusztáv egységnek járt.
feljegyezte Váczy András, fotók: Diósi Imre