Az Alfa Romeo történetében sorjáznak az említésre érdemes járművek, többről pedig túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy mérföldkövek voltak a gyártó életében. Az első olyan Alfa, amely női nevet kapott, egy egészen kistermetű autó volt, ám a Giulietta ennek ellenére – vagy talán éppen ezért? – népmesébe illő karriert futott be. Bár pici volt és motorja is downsizing eredményeként született meg, elképesztően változatos családfát növesztett, ami pedig talán ennél is fontosabb, először lépte át vele az Alfa Romeo a bűvös százezres darabszámot, sőt, a végére megközelítette a kétszázezret is az eladott autók mennyisége. A Giulietta révén az addig a nagyméretű, egyszerre sportos és luxuskivitelű autóiról híres Alfa Romeo új szegmens felé nyitott – és milyen jól tette! Egy, a restaurálás startmezején álló Giuliettáról lesz most itt szó, bemutatására a tulajdonosa, Kelemen János vállalkozott.
– Hol helyezkedik el ez a Giulietta az Alfa Romeo modellek ágas-bogas családfáján?
– Ez egy nyitott kivitelű Giulietta, azaz Spider és úgynevezett Normale kivitel. 1957-ben gyártották, a motorja 1290 köbcentiméteres, egy karburátora van, a váltója pedig ötsebességes, manuális.
– Hol és mikor vásárolta meg a járművet?
– Harminc évvel ezelőtt, Kaliforniában, akkoriban, amikor az Alfa Romeo 2000 Touring Spider autómat is megvettem.
– Hogyan került Magyarországra az autó és miért van darabokban?
– A cél a teljes restaurálás. Kikerült belőle a motor, a váltó, az utastér berendezései, a felfüggesztések is, a karosszéria most egy állványon várja a lakatosmunkák befejezését. A felemelt autó minden elemét átvizsgálják a szakemberek, a pontos eredmény érdekében pedig fémtisztára pucolták a lemezeket. Ahol rozsdás részt találnak, kivágják és cserélik, de az erősen elvékonyodott részek sem ússzák meg a cserét. Jobb most minden kétséges helyen cserét eszközölni, mint pár év múlva ismét szétszedni a kocsit.
– Hol és milyen technikával javítják a karosszériát?
– Visszatérő ügyfele vagyok a Baranya megyei Sásdon működő manufaktúrának, ők végzik el a karosszéria felújítását. Nem használnak gittet, minden részletet ólommal töltenek fel, illetve javítanak. Érdekes, de éppen ezért egyáltalán nincs por a műhelyben, egészen meglepő módon hatalmas a tisztaság az autó környékén, mert nem lep be mindent a visszacsiszolt javítóanyagok pora.
– A várakozásaihoz képest jobb, vagy rosszabb állapotban van a karosszéria?
– Rozsda persze van, de ez szerencsére egy balesetmentes, kiváló állapotban lévő Alfa Romeo, amelynek „vonalban” vannak a lemezei, a szerkezete is ép. Sajnos nem tudtam megfelelő helyen tárolni, évekig állt letakarva, itt-ott voltak beázások, a víz és a pára pedig együtt korrodálta a kasznit.
– Mely részek a legkritikusabbak?
– A fenéklemezen voltak lyukak, illetve ott vékonyodott el leginkább az acél. A küszöb sem volt makulátlan, ezért egy részét kivágták, de aztán végül az egészet lebontották, hogy később ne okozzon problémát a belül kezdődő rozsdásodás. Más autóknál a több részből álló küszöböt többnyire valamilyen korróziógátló anyaggal vonják be belülről, de e folyamat nagy hátránya, hogy a szakember nem lát be az üregekbe, csak egy hosszú csövön át „vakon” permetezi az anyagot. Ha a küszöböt ellenben teljesen megbontjuk, látszik, hol van a baj. A külső küszöb lebontása után szabaddá vált a küszöbök teljes hosszában elnyúló alvázszerű merevítés is. Ennek jellegzetes külseje van, kerek lyukakkal, azaz könnyítő furatokkal látták el őket, ez adta a Giulietták merevségét. Amikor lefotóztam, rögtön eszembe jutott, vajon mit mondanának róla az emberek, biztos azonnal ócskavasnak titulálnák az autót, hiszen ez a rejtett alváz borzalmas állapotban volt, valóban megértett a cserére, felújításra.
– Az Alfa 2000 Touring Spider és az Alfa Romeo Giulietta Spider is kabrió, mindkettő a milánói Portello gyár terméke, ugyanúgy az ötvenes évek vége felé készültek, a gyűjteményében pedig mindkettő megtalálható. Mi a két autó közötti legnagyobb különbség?
– A Giulietta már nem pár ezer példányban készült, nagy volumenű gyártás állította elő, könnyebb, kisebb és olcsóbb autó volt. Kis termetéből adódóan sokkal jobb vezetni, még akkor is, ha a motorja csak ezerhármas. Ha az élvezeti értéket kell pontozni, egyértelműen ő a befutó.
– Hasonlóan a Touring Spiderhez, ezzel az autóval is körbeutazza majd Magyarországot?
– Igen, határozottan ez a tervem. Rákaptam a veterános találkozók ízére, különösen azok okoznak számomra élvezetet, ahol sok Alfát látni. Ha elkészül a Giulietta, egészen biztosan sok helyen fogok vele felbukkanni!
Az Alfa Romeo nagy dobásának számító Giulietta megszületése annak is köszönhető, hogy az ötvenes évekre bebizonyosodott, egyre többen engedhetik meg maguknak egy autó luxusát. Addig az Alfa magasra pozícionálta autói erejét, minőségét és az árát is, eljött azonban a demokratizálás ideje náluk is. 1954-ben megkezdte hát a karrierjét egy vonzó külsejű kupé, az első, női névre keresztelt Alfa Romeo, a Giulietta. A mindössze 2250 milliméteres tengelytávval rendelkező Alfa Romeo Giulietta Sprint Coupe lenyűgözte a Torinói Autószalon látogatóit, olyannyira, hogy az ízléses gépkocsiból rögtön az első napon kétezer darabot rendeltek a vásárlók! A Bertone alkalmazásában álló Franco Scaglione tervezte a lenyűgöző vonalú kocsiszekrényt, a soha nem látott roham nyomán pedig az Alfa 1955-ben bemutatta a hasonló tengelytávú szedánt is, Giulietta Berlina néven, majd még ugyanebben az évben elérkezett a nyitott kabrió, a Spider ideje is. Utóbbi karosszériájának kialakítása Pinin Farina érdeme volt.
Az első generációs Giulietták karrierje két korszakra osztható, kezdetben a Tipo 750-es, majd a Tipo 101-es sorozat jelentkezett. Előbbi autókat kizárólag 1290 köbcentiméteres motorokkal szerelték fel, és 1954-től 1959-ig gyártották őket. A ráncfelvarrásnak is tekinthető 101-esek között voltak 1290 köbcentiméteres motorral ellátott autók, ezek évjárata 1959 és 1964 közé esett, ám 1962 és 1965 között készültek 1570 köbcentiméteres erőforrással felszerelt Giulietták is.
A hamar igen népszerűvé váló típus változatos karosszériákkal került a kereskedésekbe, Scaglione 2+2 kupéja mellett létezett négyajtós Berlina szedán, a Spider kabrió, illetve kisszériás manufaktúrák kínáltak belőle kombit is. A piaci igények kiváló felismerése eredményeként 1965-re nem kevesebb, mint 177.690 darab Giulietta eladásával büszkélkedhetett az Alfa Romeo!
A most készülő, 1957-ben készült autó egy úgynevezett 750D jelzésű korai változat (vagyis még nem a 101-es széria tagja), a normál karburátorral 1290 köbcentiméteres motorjából 65 lóerős teljesítmény nyerhető.
szöveg: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre Pinterest
.