Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Vittorio Jano emlékére negyedszer – olasz autók találkozója Jászberényben

DSC 0157 resize

Július 13-án rendezte meg az Associazione Scuderia Ungherese elnevezésű olaszautós egyesület a 4. Vittorio Jano jótékonysági veterán- és olaszautós rendezvényét Jászberényben. A 2019 óta létező egyesületet két évvel ezelőtt az FCA (Stellantis) és az Alfa Romeo Heritage hivatalosan is elismerte, alapítói elhivatott olaszautósok, leginkább Alfa Romeo tulajdonosok, egyúttal barátok is. A közösség az autók iránti rajongást, egymás és az autós kultúra szeretetét, a laza, örömteli, „olaszos” életérzést tekinti legfontosabb alapértékeinek.

A jászberényi Lehel vezér teret az augsburgi csata emléke hatja át, Melocco Miklós és Párkányi Raab Péter köztéri szobra uralja. Szerte a téren veterán, kiváltképpen olasz autók sorakoznak, fényes felületükön csillogó táncot lejt a napsugár. A tér egyik oldalán sátrak, padok, finomságokat kínáló bódék sorakoznak – persze kapható pizza is, természetesen olasz. Jönnek, mennek, nézelődnek, ismerkednek, derűs hangulatban beszélgetnek az érdeklődők és az oldtimerek tulajdonosai, családjai. Hamisítatlan, mediterrán hangulat fogad. A térbe torkolló utca sarkán alkalmi színpad áll, mögötte zászló, rajta Scuderia Ungherese felirat áll. A színpadon az egyesület elnöke, Krizsán Zoltán, a találkozó műsorvezetője áll, mikrofonnal a kezében egymás után invitálja beszélgetésre ismerőseit, barátait. Kihasználva egy kis szünetet, a rendezvényről faggatom.

– Beszéljünk a rendezvény névadójáról, Vittorio Janóról!

– Vittorio Jano, azaz János Viktor magyar szülőktől született egy Torinó melletti faluban 1891. április 22-én. Emléke előtt tisztelgünk e rendezvénnyel, hiszen sokat köszönhet neki az autógyártás, különösen pedig az Alfa Romeo. Miután Torinóban elvégezte a műszaki egyetemet, motortervezőként kezdett el dolgozni, majd kultikus motorokat tervezett az Alfa Romeo modellek számára. Sokak számára ismeretlen tény, hogy a 114 évvel ezelőtt alapított Alfa Romeo szinte azonnal luxus sportautók gyártásába fogott. Az akkori GT versenyeken elképesztő sikereket értek el ezek az autók, de természetesen nem rögtön. Vittorio Jano megjelenésével aztán olyan eredményes motorfejlesztés indult, amely a versenytársakkal egy szintre emelte az olasz autógyárat. A János Viktor által tervezett 8C és 6C motorok legendásak voltak, utolérhetetlené tették az Alfát, amely 1925-ben világbajnokságot és nagydíjat is nyert. Később, 1929-ben, amikor Enzo Ferrari megalapította az Alfa Romeo gyári versenycsapatát, egyértelmű volt, hogy a magyar származású tervező motorjai helyzeti előnyt biztosítottak az Alfa Romeo gépekkel versenyző Ferrari istállónak.  Később ugyan Enzo kilépett az Alfa Romeóval kötött szerződésből, egyúttal pedig aláírt egy záradékot, miszerint néhány évig nem épít saját fejlesztésű autót. Ezt a vállalást aztán megszegte, majd a Lancia felvásárlásával megkaparintotta csapatának az akkoriban F1 világbajnok Lancia D50-et fejlesztő János Viktort is. Ezután tovább folyt a motortervező és Enzo együttműködése. Ekkoriban olyan járművek fémjelezték Vittorio Jano munkásságát, mint a fantasztikus, máig rekordtartó Alfa Romeo 158/159 Alfetta GP versenyautó, amelyet a háború kitörése előtt fejlesztettek ki, de kisebb módosításokkal a világégés után induló Formula 1 versenyszériát is letarolta. Mindent vittek a magyar származású zseni gépei! Elképesztően kreatív tervező, igazi mágus volt. Találkozónknak méltán ő a névadója, mert bár Olaszországban született, haláláig büszke volt magyarságára. Folyékonyan, akcentus nélkül beszélt magyarul, mindvégig ápolta gyökereit.Kiváltképpen nyitott volt minden magyar ember megkeresésére, akár a privát életben, akár az üzletben.

– Sorrendben ez már a negyedik rendezvény e név alatt, ha úgy tetszik, hagyománya van. E körülmény milyen hatással van a szervezői munkára?

– Szerény szeretnék lenni, számomra nagy megtiszteltetés az, hogy a csapat vezetője lehetek, a szervezői munkát én a közösség szolgálataként élem meg. Persze, egy jó vezető elől megy a feladatokban, de nem működne a dolog a csapattársak nélkül, akik most is nagyon nagy létszámban vannak jelen. Maradjunk abban, én koordinálom a csapat tevékenységét. Ennek legfontosabb eleme az állandó kapcsolattartás a szakmabéliekkel, nemcsak az olaszos kötődésű veterános vagy modernautós társakkal és barátokkal, hanem bármilyen old- és youngtimeres klubbal. Például nagy öröm számomra, hogy a szolnoki tuningosok is beszálltak ebbe a buliba, ebből is látszik, hogy az előkészítő munka dereka a folyamatos kontaktolás, a párbeszéd és az egyeztetés.

– Miért Jászberény a találkozó helyszíne?

– A jászberényi polgármesteri hivatal nélkül nem jött volna létre ez a rendezvény. Nagyon örültünk, amikor négy évvel ezelőtt befogadóként jelentkeztek és mellénk álltak. Nem kis feladatra ajánlkoztak, akár a közterületesek vagy a Jászkerület munkáját tekintve. Helyszínt biztosítanak, hangosítanak, de a pavilonok egy részét is a város intézi. Nagyon hálásak vagyunk érte! Tudni kell, hogy egyesületünk saját pénzből nem tudná a találkozót ilyen színvonalon megszervezni, hiszen létszámkorlátos a szervezet, harmincvalahányan vagyunk, és soha nem leszünk többen ötven főnél. Elég annyi, hogy éves szinten körülbelül 350 ezer forint tagdíjból gazdálkodunk. Ezért nagyon szívesen veszünk mindenféle felajánlást, támogatást.

– Hány motorkerékpár és autó érkezett?

– Gépjárművek számában az eddigi Vittorio Jano találkozókat felülmúltuk, mert durván 150-155 járművet számolhatunk meg. Nem tudjuk pontosan a számot, mert miután láttuk, hogy nincs nagy mozgás a kapuknál, a kapuőrzést meg a matricát kiragasztását felfüggesztettük. Délben néhányan elmentek, így lett nyolc-tíz új parkolóhely, viszont fel is töltődött az újonnan érkezettekkel, akik viszont a kapuőrzés megszűnte miatt már nem kaptak matricát.

– Van-e olyan autó a rendezvényen, amely a többinél jobban tetszett?

– Nekem a személyes, legnagyobb kedvencem az 59-es Alfa Touring Spider, Kelemen János úr autója. Mellette parkol egy Mercedes 190 SL roadster, amely véletlenül érkezett ide. Tulajdonosa meglátta a városban a csődületet, a kapunál pedig megkérdezte a fiamat, hogy miféle esemény van itt. Amikor megtudta, miről is van szó, egyszeriben behajtott, ezzel autója a találkozó fénypontja lett. Mekkora az esélye annak, hogy egy veterános rendezvényre betér egy véletlenül arra tévedt SL Mercedes? Nulla… Beállt a Touring mellé, a két piros autó pedig együtt nagyon szépen mutat. Kedvencem még a kis piros AlfaSud is, ami közvetlenül a kisszínpad mellett parkol, ő vitte el tavaly a legszebb olasz veteránnak járó trófeát. Elképesztő módon egyben van az autó, ráadásul a kis boxermotoros gép óriási ritkaság is. Van még érdekesség ezen kívül is, egy jászberényi úr az utolsó pillanatokban, már a regisztrációk lezárása után hívott fel, ő két fehér autót, egy 850-es Coupét és egy Fiat 500-ast hozott.

 

 

Ebéd után folytatódik a program. Két körben tombola remek nyereményekkel, majd a délután fénypontja, a szépségversenyek eredményhirdetése következik. A Vittorio Jano találkozó a jótékonyságról is szól, rendezői a Szent István Körúti EGYMI iskola diákjait támogatják úgy, hogy a bevételt az autizmussal, down szindrómával és más súlyos szellemi és testi fogyatékossággal élő fiatalok támogatására fordítják. Zolit erről is kérdezem.

– Ez a felajánlás hagyományosan hozzátartozik a rendezvényhez?

– Igen, ez a Vittorio Jano találkozók elmaradhatatlan része. Ennek két oka van. Az egyik az, hogy annak idején, amikor a várost megkerestük a rendezvény ötletével, nekik éppen nagyon nagy szükségük volt arra, hogy legyen valamilyen esemény, mert a covid a városi rendezvényeket teljesen lenullázta, és a járvány lecsengése után sem nagyon volt, ami beindította volna a város közéletét. Amikor megegyeztünk az önkormányzattal a területet és infrastruktúrát illetően, mi az általuk megjelölt gyermekintézmény támogatását ajánlottuk fel cserében. A másik ok pedig Vittorio Jano sorsának tragikus alakulása. Mélyen lesújtotta őt fiának elvesztése, amikor pedig megtudta, hogy ő maga nagyon súlyos betegségben szenved, öngyilkos lett. A gyermeke iránt érzett vigasztalhatatlan gyásza és a saját személyes tragédiája nyomán kézenfekvő volt, hogy jótékonyságot gyakorlunk, egy gyermekintézmény támogatásával tisztelgünk névadónk emléke előtt.

– Milyen rendezvényekre kerül még sor idén az egyesület szervezésében?

– Az augusztus 20-i hosszú hétvégén lesz a balatonboglári négynapos szüreti fesztivál. A rendezvény fő napja a 19-e, mivel nem szeretnének a budapesti tűzijátékkal konkurálni, egy nappal előre hozták Balaton legnagyobb tűzijáték-showját. Nagy büszkeségünk, hogy a fő napot mi fogjuk vinni a Platán Strand és a yachtkikötő közötti füves zónában autós szépségversenyünkkel. Már folyik a regisztráció, reggel nyolc és tíz óra között kötelező beállni a parkolóhelyekre, majd három órakor ünnepélyesen levonulunk, aztán jönnek a koncertek és este a nagy tűzijáték!

 

 

 

  1. VittorioJano találkozó díjazottai:

Legszebb Olasz Veterán – Alfa Romeo 33 P4 L

Legszebb Olasz Modern – Fiat Abarth 500

Legszebb Veterán Autó – Skoda 445

Legszebb Veterán Motor – Pannonia P1

Különdíj – Citroën Traction Avant

 

A jótékonysági akció után 699.035 forintot sikerült az EGYMI képviselőinek a rendezvényen átadni.

 

szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre