Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Új veteráncsodák Dörgicsén

DSC 0279

Korábban részletesen beszámoltunk (A professzor autói, vgm.hu 4.old.) a Veterán Garázs riportjában a Balaton-felvidéki Dörgicsén a Kaáli Autó-MotorMúzeumról. Ismertettük, hogyan vált valóra a Kaáli Intézetek alapítójának, Kaáli Nagy Géza professzor régi vágya: Magyarország legnagyobb és legváltozatosabb járműgyűjteményének életre hívása. A több mint száz, káprázatosan újszerű darabból álló gyűjtemény három éve a régi idők járművek rajongói és az érdeklődők csoportos látogatás formában tekinthetik meg. Cikkünk végén ez olvasható: „a gyűjtésnek soha nincs vége”. A professzorral az alapítás óta együttműködő Nagy Péter restaurátorral a frissen érkezett és kiállított oldtimer csodákat mutatjuk be.

A Mustang lószobor.
Történt egyszer, hogy Kaáli Nagy Géza professzor fejében szöget ütött egy rendkívüli ötlet: a szívéhez évtizedek óta közel álló Ford Mustang hűtőrácsán látható, emblematikus, vágtató lónak szoborformában emléket állítani. Magát a lovat egykor Keresztes Károly mahagóniból faragta ki, megnyerve ezzel a Ford vezetőségét, s lett az embléma a Ford Mustang elválaszthatatlan dísze. Nos, Kaáli professzor, tisztelegve magyar emigráns Keresztes Károly előtt, a vágtató paripát önálló életre hívva, felkereste a különféle alkatrészekből állatokat formáló kisplasztikákat készítő, Barta János szolnoki szobrászművészt. Megbízta a vágtázó Mustang embléma nagy méretű szobrának elkészítésével úgy, hogy szinte kizárólag csak Ford Mustang alkatrészeket használjon. A hónapokig tartó művészi munkát követően január közepén megérkezett a szobor: lélegzetelállítóan impozáns! A ló szívét a mester a belsőégésű motor szívéből, a dugattyúból alakította ki, a körbeforgatható talapzatot Nagy Péter restaurátor úgyszintén Mustang alkatrészekből formálta meg. Ezentúl az oldtimer jármű gyűjteményéről a messze földön híres Kaáli Autó-Motor Múzeum fényét és látványvilágát emeli a Mustang szobor.

Lancia Flaminia GT, 1960.
Mortorja 2458 köbcentis V6-os, 60 fokos hengerszöggel. Négyfokozatú kéziváltós, mindkét tengelyen tárcsafékkel. Különleges építésű, nem szokványkupé, csodálatos vonalvezetés és műszaki csemege. Brigitte Bardot, Marcello Masterionni legendás filmsztárok és Juan-Manual Fangio autóversenyző kedvenc kocsija volt. Maga a „La Dolce Vita” életérzés. Kaliforniából érkezett, 2015-ben restaurálták, a teljes belső teret átkárpitozták, de az eredeti műszerfalat változtatás nélkül meghagyták.

Lamborghini Espada, 1973.
Motorja 3929 köbcentis, második generációs V12-es, ami negyvenéves konstrukció alapján nyugszik. Különlegessége, hogy a világ legalacsonyabb építésű, négyüléses GT autója a mai napig. A Verde Mettallizato zöld színű fényezése eredeti, igazi kuriózum, csakúgy, mint a „Verde Chiaro” nevű belső kárpitozás.

Facel Vega Facel II., 1963.

Motorja 6286 köbcentiméteres Chrysler V8-as, automata váltós. Francia gyártmányú, abszolút luxusautó, a maga korában háromszor annyiba került, mint egy Jaguar E type, kézzel készült, nagyon kevés darabszámban került forgalomba. Ringo Starr, Tony Curtis, Pablo Picasso, Christian Dior, rajongott érte. Sötét árnyék, hogy Alber Camus, Nobel-díjas író és filozófus ebben a típusban lelte rejtélyes halálát, amikor 1960. január 4-én a kiadója vezette autó Párizs felé egy fának ütközött. A múzeum legértékesebb restaurált járművét egy gyűjtő használta 2022 tavaszáig.

Bitter Coupe SC 3.0, 1981.
Motorja 2969 köbcentis soros, hathengeres, automata váltós. Eric Bitter német kerékpárversenyző szüleinek kerékpárüzlete volt (ő pedig aTour de France-n is indult), majd a 60-as években tuningalkatrészeket készített, értékesített. Egyszer aztán ráállt autóépítésre: elsőnek a Bitter CD-t V8 Chevrolet motorral Opel Diplomat, másodjára Opel Senator alapjára az SC-t építette. Ez lett a „német 400i” a Ferrarihoz való formai hasonlóság okán. A múzeumban látható példány érdekessége a bézs bőrkárpitozás.

Rover P5B Coupe, 1973.
Motorja 3528 köbcentis V8-as, automata váltós. A Rover legsikeresebb és legmegbízhatóbb modellje, a „szegény ember Rolls-Royce-a”, mivel leginkább a felső középosztály igényeit elégítette ki, és nagyon hasonló a két autó karaktere. Az alumínium felépítésű Buick V8-ast az amerikaiak túl gyengének találták ahhoz, hogy az autóikba építsék, így aztán eladták a gyártósort a briteknek, akik évtizedekig használták a Roverekben és más angol típusokban is. II. Erzsébet királynő kedvenc autója volt, még akkor is használta, amikor már régen nem gyártották, sőt, Margaret Thatcher is ezzel gördült be Downing Street 10 elé.

Kis domboldalon van az 50-es, 80-as évek közéleti, politikaiés kulturális életének relikviáival, plakátjaival a szocialista éra járműveinek része. Oda is érkeztek újdonságok.

Warszawa 201, 1961.
Motorja 2120 köbcentis, soros, négyhengeres. Háromfokozatú kéziváltós. A GAZ Pobjeda licenc alapján 1951-ben hagyta el az első, M20-as, 201-es darab a Varsó külvárosában létesült gyártelepet. Rá két évre új motorral mint 202-est 1973-ig gyártottak. Magyarországon főképp a taxik használták.
Fiat 126p, 1986.
A népszerű „kispolszki” a Fiat 500-as modernizált változata, szintén licenceben párhuzamosan gyártották a Fiattal. 1973-ban érkezett hozzánk úgy, hogy a farmotor, hátsókerék hajtás és az öreg 594 köbcentis motor változatlan maradt. 2000-ig gyártották.
Dacia 1310, 1980.
Motorja 1289 köbcentis, soros, négyhengeres. Négyfokozatú kézi váltós. Az első román autógyár partnere a Renault volt, így 1960-ban jelent meg a Renault 8-as változataként a Dacia 1100-as, később a Renault 12-es licenceként a Dacia 1300-as. Az itt látható darab eredeti zöld színét a tulajdonos kékre festette, de mi visszaállítottuk az gyári színt. Egy pajtából került a múzeumba…

Velorex 16/350, 1967.

Motorja 344 köbcentis, kéthengeres, kétütemű. Négyfokozatú kézi váltós. Rokkantaknak szánt, „fedett motorkerékpár”, népszerű nevén „Bőregér”. Már a 30-as években készen álltak a gyártási tervek, de csak 1948 után indult be a Jawa 250-es motorral szerelt háromkerekű jármű sorozatgyártása, ami több módosítás után 1973-ban állt le.

Hamarosan, amint beindulnak a veterános gurulások és az ország nevezetességeire kalandozó turistacsapatok, előzetes bejelentkezést követően örömmel fedezhetik fel a Kaáli Autó- Motor Múzeum gyűjteményét gazdagító újdonsült, remek darabokat. Regisztráció a múzeum www.automotormuzeum.hu oldalán lehetséges, a múzeum címe: 8244 Dörgicse, Csörgőfa utca 33.

szöveg: Váczy András  fotók: Diósi Imre