Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Télapó autója a Tölgyes Csárdánál parkol

IMG 6360 resize

A szentmártonkátai Tölgyes Csárda egyedülálló gyűjteménye egyetlen pillantással befogadhatatlan. Amíg a szem ellát, hosszú sorokban, csoportokban állnak a ritka és érdekes járművek. Teherautók, tűzoltók, munkagépek, veteránok és fiatalabb szerkezetek, házilag barkácsolt replikák és dolgos mindenesek, motorkerékpárok, traktorok kelletik magukat, aki pedig arra fogékony, órákra is elveszhet közöttük. A szokatlan, csodálatos kollekció bemutatására a tulajdonost, Kókai Gábort kértem fel.

A lenyűgöző méretű és elképesztően sokszínű gyűjtemény tulajdonosa így mesélt:

– Régi hóbort nálam a különleges járművek gyűjtögetése. Nem céloztam meg az oldtimereket, a kincseim egyike sem drága veterán, sokkal inkább olyan jármű, ami valamilyen szempontból érdekes, esetleg egyedi kreáció. Mivel számomra fontos, hogy a kiszemelt szerkezet ritka legyen, de olcsó is, ez a hobbi nem kerül vagyonokba. A gyűjtemény egyes darabjai nem pusztán működőképesek, hanem arra is alkalmasak, hogy bérbe adjuk őket ügyfeleinknek! A szocialista autógyártás szóban forgó remekei között vannak Ladák, de Nagypolszki, Dacia és természetesen Trabant is. Ha valaki nem érné be egy hétköznapi, népautónak számító Trabant 601-essel, választhatja az egészen különleges minőséget képviselő Alma Cabriót is. Tulajdonképpen ez is Trabant, amely a rendszerváltás idején magyar mérnökök keze nyomán született meg, annak idején még a sorozatgyártását is fontolgatták. Sajnos ebből végül semmi sem lett és csak borzasztóan kevés készült belőlük, de nálunk egy ilyen is kipróbálható, sőt, kibérelhető! – jelentette ki Kókai Gábor, aki kérésemre ezt követően a csettegőkről is részletesen beszélt.

– Ezek a gépek nagyapáink találékonyságát dicsérik, akik a kezük ügyébe került járművek szétbontásával és újjáépítésével hozták létre ezeket az olcsó és sokoldalú munkagépeket. Ma már elképzelhetetlen alkatrészhiány közepette dolgoztak, ezért is kényszerültek találékony megoldásokra, tulajdonképpen a korai konstruktőrök útját járták. Nagyjából negyven darab csettegő látható a Tölgyes Csárdánál, némelyik pedig kifejezetten meghökkentő. Nagyon kreatív szerkezet az a hotrod Wartburg, amelyet hathengeres Ford Taunus motor hajt. Számos kisebbet Pannonia motorkerékpárokból kiszerelt motorok mozgatnak, ami teljesen érthető, ilyen hajtóműveket viszonylag könnyű volt beszerezni Magyarországon. A rendszerváltás előtt olcsón és tömegesen álltak rendelkezésre a kiszuperált Trabantok is, nálam is látható Trabant-alapú hotrod, illetve csettegő. Büszke vagyok arra a remekműre is, amelyben Zuk motor és UAZ váltó van. Régebben a hasonló járműveket forgalomba is lehetett helyezni, fehér alapon piros betűs rendszámmal közlekedhettek ezek a „lassú járművek”. Mára szinte teljesen kikoptak a forgalomból, egyébként egy rendszámos csettegőért hatvan-nyolcvanezer forintot is elkérnek, ellenben a rendszám nélkülieknek nincs ára – szólt a nagyapák olcsó mindeneseinek bemutatása, majd arra is válaszolt a gyűjtemény tulajdonosa, hogyan gyarapszik a kollekció.

Megtalálnak engem a járművek és a gazdáik is. Ha érdekes gépezetet kínálnak megvételre, megvásárlom a gyűjteményem számára, egyébként pedig az interneten is kutatok a hasonló portékák után. Nálam jó helyen vannak, megőrzöm őket, amikor majd azt se tudja senki, mi volt az a csettegő, nálam még mindig itt lesznek – jelentette ki a gyűjtő, aki kérésemre elmesélte a fényszóróira szerelt árnyékolókat viselő autóbusz históriáját is.

– Ez nagyon különleges jármű, egészen pontosan egy háború előtti Rába autóbusz replikája, Magyarországon az eredetiből sincs egyetlen darab sem. Az itt látható buszt egy 211-es Ikarus alvázán készítették el, rohammunkában, mindössze negyvenkét nap alatt. A replika filmforgatás céljára épült, a Sorstalanság című filmben lehetett látni. Érdekesség, hogy a rajta lévő számokat cserélgették, azért, hogy úgy tűnjön a filmben, több ilyen busz is van, de valójában csak egyetlen példány készült. A jármű korábban a fóti filmgyárban állomásozott, majd kibérelte és átfestette egy olasz cég, amely szintén egy film elkészítéséhez használta. A célom az, hogy visszaállítsam a busz eredeti sötétkék és ezüst fényezését.

– Az idősebbek talán még emlékeznek arra, hogy az Úttörő Áruház decemberi eseményein időnként feltűnt ez a gépkocsi, amelyet úgy mutattak be, mint a „Télapó Autóját”. A Németországban gyártott, 1939-ben, vagy 1940-ben készült Hanomag egy lelkes úré volt, aki közúton is használta a kocsit, ám decemberben rendszerint átadta az Úttörő Áruháznak, hogy dekorációs, reprezentációs célokra használják. A Hanomagot imádták a gyerekek és a felnőttek is, ritka és különleges formája könnyen elhitette a kicsikkel, hogy ezzel érkezett a Télapó, vagy a Mikulás. Az autót a bácsi örököseitől vettem meg, megvannak a kocsi papírjai is, eredeti az állapota, bár jelenleg működésképtelen. Már többször is megpróbáltuk beindítani, de valamiért makacskodik, mi azonban kitartóak vagyunk. Előbb-utóbb működésre bírjuk a járgányt, de addig is tető alatt tartom és nagyon vigyázok rá, mert belőle tényleg csak egy van!

 

szöveg: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre