Március 17-től 19-ig várta a magyar és külföldi autó-barátokat Magyarország legnagyobb autós kiállítása, az AMTS, az AutoMobil és Tuning Show a Hungexpón. Ezen belül pedig a Classic Automobil Show-n a MAVAMSZ szervezésében muzeális darabok imádói böngészhettek az „D” pavilonban kedvükre. Az idei újdonságokról, különlegességekről dr. Néveri István, a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége főtitkára számolt be.
Tekintettel arra, hogy a „D” pavilon dupla alapterületű mint a tavalyi volt, lényegesen több járművel, szélesebb palettával – 128 személyautó, 60 motorkerékpár, 8 busz és 1 teherautó – kápráztathatták el a veteráncsodák imádóit. Külön kiállítási részben sorakoztak fel Ikarusz buszok, jelesül a Volánbusz Zrt. Ikarus 66-ostól, a fantasztikusan felújított Faros Ikaruszon és az Ikarus 556-oson, a 311-esen az egyetlen példányban gyártott kísérleti példányig, a restaurált emeletes Ikaruszig. Emelte a kiállításrész fényét egy talán hibátlanul felújított Csepel tűzoltóautó is. Soha nem látott felhozatal fogadta a veterán motorkerékpár fanokat különös tekintettel arra, hogy mindkét kiállító, a Méray is, és a BMW is 100 éves. Utóbbiból dr. Néveri István a legelső, M 32-t emelte ki, amelyből világszerte talán húsz darab, ha megmaradt, de öröm volt látni a gyönyörűen restaurált, legendás R32, R57, R62, R63 és R5. sorozatot is. Magyarországon háború előtti BMW motorkerékpárokból egy időben, egy helyen ilyen sok motorkerékpár bemutatásra még nem került. Méraynál a világháborút túlélt darabok között kuriózum volt az egy példányban megmaradt háromkerekű, teherszállító motorkerékpár, amelyet a MAVAMSZ a Közlekedési Múzeummal kötött partneri megállapodás keretén belül kölcsönzött ki, de nem hagyható ki a Kaáli Autó-Motor Múzeumtól kölcsönzött, a 1920-as évek elejétől gyártott NSU sem, illetve a gyönyörűen restaurált 1000-es Méray.
Eddig hazai kiállításon kiállításon még nem látott, csodaszép oldtimer személyautók látványával fogadta a betérőket a MAVAMSZ. A főtitkár szerint a legszebb példány a Siddeley Special 6 típusú autó, amelyből a kiállított karosszériával összesen 27 darab készült. Az 1920-as, 30-as, években a legnagyobb gyárak kivételével úgy működött az autóipar,hogy a gyár legyártotta a futóművet, az alvázat, a motort,váltót, és a kormányművet, majd különböző karosszéria üzemek építettek rá a szebbnél-szebb karosszériát. Ugyancsak kuriózum a Siddeley-el szemben álló, egy árverésen vásárolt, felújítás előtt álló, a Bugatti regiszter által is dokumentáltan eredeti Bugatti Type 57-es, amely alighanem felújított állapotban, kettő, esetleg három év teltével reményeink szerint ismét látható lesz.
Szót ejtett a főtitkár még az Oldtimer Motor Car Club egyik tagjának, vadonatúj állapotban felújított, eredetileg is kétszínűre festett és ezáltal ritkának mondható Pobjedájáról. A gyűjtők számára az igazi kincset leginkább azok a járművek jelentik, amelyek vagy nagyon kevés kilométert futottak, vagy egy tulajdonossal a múltjában kivételesen jó állapotban lettek megőrizve. Ezekből sem volt hiány az idei kiállításon, amelyek közül a mindössze – nem tévedés – 17 kilométert futott Lada Samara vitte el a jelképes fődíjat. Nem lehet kihagyni továbbá az 1920-as évekből származó, felújított Ford Roadster és Cabrio modelleket, amelyek a 50’ Brothers standján álltak, valamint a részben a MAVAMSZ által rendezett History Regularity Rallyt bemutató standon a rajtkapuhoz felsorakozó átépített veterán rally autókat sem – zárta a rövid ismertetőt dr. Néveri István.
szöveg: Váczy András fotók: Diósi Imre