Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Szellemes reklám, vagy valami más – Ghost Pontiac DeLux Six

Pontiac Deluxe Six Ghost Car June 11 1940 01 resize

A harmincas években szárnyalt az Egyesült Államok autóipara, gyártók százai szorgoskodtak azon, hogy versenytársaiknál szebb és jobb autókat állítsanak elő, annak pedig, aki az öldöklő versenyben magára szerette volna vonni a közönség figyelmét, nagyot kellett domborítania. A barátságosnak nem mondható környezetben a Pontiac emlékezetes sikert könyvelhetett el, „szellemautója” egy kis időre ugyanis háttérbe szorította a riválisokat. Az autógyár 1939-ben a New York-i világkiállítás látogatóit nyűgözte le a General Motors „Highways and Horizons” elnevezésű pavilonjánál kiállított installációjával. A Norman Bel Geddes által összeállított tárlat középpontjában egy vadonat új Pontiac DeLuxe Six modell állt, amely egyszerre emlékeztetett éjszakai lidércre, röntgenfelvételre és megelevenedett tervrajzra. A nem mindennapi autó karosszériája ugyanis teljesen átlátszó volt, láttatva a jármű szerkezetét. Nem csoda, hogy a különlegesség elkápráztatta a nagyérdeműt és azonnal az újságok címlapjára került. Egy ideig mindenki Amerika első, átlátszó karosszériával rendelkező gépkocsijára volt kíváncsi, az újságíró-nyelv pedig hamar megalkotta a kellően hatásvadász elnevezést, a különleges Pontiacot „Szellemautó” névvel illették.

A hatalmas reklámérték mellett nem lebecsülendő, hogy az átlátszó gépkocsi a tömegek számára jól illusztrálta az autók szerkezeti felépítését, illetve érthetővé tette működésüket. Mivel az átlátszó héj minden részletet láthatóvá tett, a fémből készült elemeket dekoratív rézbevonattal látták el, a műszerfalat és a kezelőszerveket pedig krómozták. A nem mindennapi jármű kísérteties megjelenését fehér gumiból készült abroncsok tették teljessé, de ugyanebből a gumiból gyártották az összes többi gumialkatrészt is. A Szellemautó alvázszáma 3113436, motorja hathengeres, 3,6 liter lökettérfogatú, 85 lóerős szerkezet, háromsebességes kéziváltóval. A futómű a kor színvonalát tükrözte, elől független, tekercsrugós felfüggesztésekkel, hátul laprugókkal, merev tengellyel. A szokványos megoldásokhoz képest modernnek számított a hidraulikus rásegítőkkel izmosított négy dobfék.

A látványosan áttetsző Pontiac megszületésének kedvezett a korszak robbanásszerű ipari fejlődése, amelyben az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat a vegyipar volt. A műanyagok egyre szélesebb skálája a harmincas években egészült ki az átlátszó akrilüveggel, amely nélkül nem jöhetett volna létre a „Szellemautó” sem. A polimetil-metakrilát elnevezésű átlátszó, mechanikai sérüléseket jól tűrő műanyag akkoriban már több gyártó kínálatában is szerepelt, a Rohm & Haas nevű vegyipari cég például Plexiglas néven gyártotta. A márkanév a mai napig e műanyag egyik közkeletű elnevezéseként létezik, elterjedésében pedig szerepe volt annak is, hogy a Pontiachoz hasonlóan a Rohm & Haas marketingesei is nagy dobást terveztek. Az autógyár és a vegyipari cég együttműködése nyomán összesen két darab átlátszó karosszériával rendelkező kiállítási autó született, mégpedig a DeLuxe Six és egy nyolchengeres Torpedo Eight. Az előbbi egy 1939-es szériaautó átalakításából született, amelyet aztán 1940-ben átalakítottak, mégpedig azért, hogy az átlátszó kiállítási tárgy hasonlatossá váljon a kicsivel frissebb 1940-es modellhez. Ezért aztán akrilüvegből elkészítették a megváltozott elemeket, így a hűtőrácsot, a gépháztetőt és a sárvédőket. A Rohm & Haas műhelyében egyébként a normál autókhoz használt karosszériaelemeket használták sablonként, ezek nyomán készítették el az átlátszó „Plexiglas” héjakat.

Ugyan a karosszériát előállító cég igyekezett a lehető legolcsóbban dolgozni, a kiállításra készült DeLuxe Six modell előállításának költsége csillagászati lett. A 25 ezer dolláros költség annak tükrében ijesztő igazán, ha tudjuk, hogy a kereskedésekben mindössze hátszáz dollárt kértek egy hagyományos karosszériával rendelkező utcai példányért! A mai napig létező, egyedülálló Pontiacot 1947-ig a washingtoni Smithsonian Intézetben őrizték, majd Pontiac márkereskedők egy csoportja vásárolta meg. A hetvenes években felújították, 1979-ben a Gephart család tulajdonába került, amely 2011-ben döntött az eladása mellett. A Pontiac 2011-ben az RM Auctions árverésén váltott gazdát, új tulajdonosa 308 ezer dolláros leütési áron vette meg az eredeti gumijain álló, mindössze 86 mérföldet futott régiséget!

szöveg: Szalkai Tamás, képek: Pinterest