Július 10-14. között zajlott a Mini Club Hungary szervezésében a XXIX. International Mini Weekend, a 2000 előtt gyártott klasszikus Minik hagyományos nyári nagytalálkozója, gyönyörű természeti környezetben, Csopakon. Az esemény felidézésére a Mini Club Hungary elnökségi tagját, Béres Mátét kértük fel.
Ez volt a 29. találkozó. Az ember úgy gondolja, szinte magától szerveződött. Így van?
– Óh, nem! Minél több találkozón vagyunk túl, annál kevésbé lehet lehozni rutiból. Ekkora részvevői létszámnál az ember gyomrában ott van a gombóc, hogy muszáj jól sikerülnie. Idén a szálláshellyel is gondunk akadt, mert nem egy klasszikus kemping volt, a szállásdíjat is nekünk kellett beszedni mindenkitől, egyenként, készpénzben… Ez nem könnyítette meg a dolgunkat, hogy szervezés többi – nem kevésbé fontos – részére koncentrálhassunk, de lekopogom, nagyon jól sikerült minden.
– Honnan és hány autó érkezett?
– Eredetileg hetvenhét klasszikus Mini regisztrált, de persze mindig vannak olyanok, akik nem szólnak, csak megjelennek, így még volt hat-hét darab, tehát nyolcvan fölött volt a a számuk. Legtöbben Ausztriából és Szlovákiából jöttek, tizenkét-tizenöt Minivel, de érkezett még három cseh, egy lengyel, egy német és egy holland Mini. Ez utóbbi újnak számít, az elmúlt tíz évben nem volt jellemző. A társaság több mint a fele pedig magyar volt.
– Melyik autót emelnéd ki a felhozatalból?
– Én nem annyira az autókra, mint inkább az emberekre figyelek, elég annyi, hogy mind szép és különleges volt. Van nekünk erre egy külön egy szakmai grémiumunk, amely eldönti, hogy melyik a legöregebb, legszebb, legeredetibb Mini.
– Milyen programok színesítették a rendezvényt?
– A menetrend nagyjából mindig ugyanaz. Szerdán még csak érkezés, barátkozás, strandolás zajlik. Csütörtökön kezdődik az igazi program egy autós túrával, a péntek pedig hagyományosan autómentes nap, ami jelenthet egy fakultatív gyalogos, buszos, vonatos vagy hajós kirándulást, esetleg strandolást. Mivel most negyvenfokos kánikula volt, erősen gondolkodtunk, hogy mindegyiket lefújjuk, de annyira számítottak rá az emberek és a hőség ellenére olyan sokan jelentkeztek, hogy mégis megtartottuk ezeket a programokat is. Mintegy húsz Minivel tettünk egy túrát a Kab-hegyre, a déli Bakony legmagasabb pontjára, ahonnan természetesen a Balaton is látszik. Aztán elmentünk fagyizni Nagyvázsonyba, majd egy Balaton-felvidéki túrával haza. A hátralévő idő strandolással, beszélgetéssel, evéssel, ivással telt. Idén menzások voltunk, kaptunk reggelit és vacsorát is, ami nem megszokott, de nagyon megkönnyítette a dolgunkat, így jutott egy kis idő a pihenésre is. Pénteken egy borkóstoló volt betervezve a Jásdi Pincészetbe, ahová föl kellett mászni két kilométert, ami ugye a hőségben szintén nem volt a legegyszerűbb, néhányan le is mondták, érthető okokból. Viszont akik elmentek, nem bánták meg: finom borokat kóstoltunk, szakértő magyarázattal egybekötve. Ráadásul csodálatos volt a panoráma, a vendéglátó hölgy nagyon sok érdekességet mesélt a környékről, a saját és a többi pincészet borairól és a borászok életéről. Tervben volt még egy gyalogtúra a Csákány-hegyi kilátóba, de ezt inkább tényleg kihagytuk, amit senki sem bánt. Állandó program volt a vízibiciklizés: van egy Mini formájú vízibiciklink, nagyon beteg…
– Volt valamilyen ügyességi verseny?
– Pénteken volt a hagyományos szelepfedél-versenyünk. Hercsel Máté klubtagunk építette és hozta utánfutóval a pályát, az emberek pedig hozták magukkal az angol szabvány szerint megépített szelepfedél-Minijüket, ezekkel versenyeztek a gravitációs elven működő párhuzamos pályán. Minden párból a gyorsabb továbbjutott, így alakult ki a végső sorrend. A felnőttek és a gyerekek közül az első hármat, illetve a legszebb szelepfedél-autót díjaztuk. A szombati rally során pedig volt egy szlalomverseny is
– A szombat volt a fő nap, a rally napja. Hogyan zajlott idén a rekkenő hőségben?
– Fél kilenctől indultak az autók kétpercenként a Csopaki Üdülőfaluból, és Paloznak, Balatonalmádi, Felsőörs, Csopak, Füred, Pécsely, Aszófő, Füred, Csopak útvonalon teljesítettek ötvenöt kilométert és hét plusz egy feladatot. Az itiner segítségével felkeresendő érintőpontokon valamilyen Minivel kapcsolatos szellemi vagy ügyességi feladatot kellett megoldaniuk, egyik-másik egészen mélyen szakmai jellegű volt. A nyolcadik feladat mindig ugyanaz, az általunk előre elkészített képeket kellett sorba rakni aszerint, ahogy a rajtuk szereplő tereptárgyakat az út során látták. Ezzel arra is ösztökéltük a versenyzőket, hogy ne csak az itinert nézzék, hanem a tájat is, hiszen ilyen szép útvonalon még nem is ment a rally, legalábbis a rengeteg pozitív visszajelzés ezt támasztja alá.
– Mi volt az utolsó program?
– Amikor visszaértek a versenyzők, leadták az itinerjüket, nekünk pedig kezdődött a munka második fele. Kiértékeltük és összesítettük az eredményeket. Ez általában órákig tart, ahogy most is. Este kilenc órakor volt az eredményhirdetés, ezután egy kis szülinapi meglepetés, majd egy kis záróbuli kerekedett, mindenki beszélgetett, dacára a nyelvi akadályoknak, egy kicsit pedig mindenki sajnálta, hogy máris vége van a találkozónak. Mindig szomorú, mikor vasárnap szép lassan kiürül a tábor…
– Úgy hallom a beszámolód hangulatából, hogy nagyon jól sikerült az idei International Mini Weekend, gratulálok hozzá!
– Köszönjük szépen, jövőre pedig immár a harmincadik jubileumi találkozó lesz, amire már most nagyon készülünk!
Díjazottak:
A vízibicikli-felújításban segédkező gyerekek: Farkas Vanda, Burián Botond, Kolzsváry-Kiss Ármin
Szelepfedél-verseny:
Ifjúsági III.: Henrich Vrbovský (Szlovákia)
Ifjúsági II.: Kolozsváry-Kiss Léna
Ifjúsági I.: Kolozsváry-Kiss Ármin
Felnőtt III.: Kollár László
Felnőtt II.: Farkas Zoltán
Felnőtt I.: Kolozsváry-Kiss László
Dizájn díj: Ondřej Maloušek Jr. (Csehország)
Legnépesebb külföldi klub: Slovenský klub Mini
Legfiatalabb Minis: Bystrík Eršek, 2024.01.31. (Szlovákia)
Legpechesebb Minis: Burián Péter
Legmesszebbről jött Minis: Jan Oosting és Marjolijn Hemel (Velddriel, Hollandia, 1329 km)
Legdögösebb Mini: Richard Bollo, Mini Moke V-Tech (Szlovákia)
Legöregebb Mini: Michael Hwezda, Austin Mini 850 Mk I. (1964. január)
Legeredetibb Mini: Fehérné Sánta Melinda, Austin Mini Countryman Mk II.
Legszebb Mini: Mariusz Pietruszka, Rover Mini Cooper 1.3i (Lengyelország)
Rally:
Legeredményesebb női csapat: Fairgrieve Sára, Fairgrieve Sára Teréz és Juhász Istvánné Sára
Szlalom I.: Ondřej Maloušek (Csehország)
tizedik hely: Bíró Attila Sándor, Mózes Zsuzsanna (50 pont)
kilencedik hely: Lukáš Poór, Adriana Poórová, Oliver Poór, Marína Poór (Szlovákia) (50 pont)
nyolcadik hely: Michael & Brigitte Hwezda (Ausztria) (52 pont)
hetedik hely: Georg Martinelli, Kovács Ádám (Ausztria) (53 pont)
hatodik hely: Orosz László, Dr. Darvas Petra, Orosz László Márk (53,5 pont)
ötödik hely: Vasvári Gergely, Nagy Viktória, Vasvári Gréta, Vasvári Ármin (53,5 pont)
negyedik hely: Ondřej Maloušek, Martina Maloušková, Ondřej Maloušek Jr., Kryštof Maloušek (Csehország)
harmadik hely: Gregor, Jolanda & Svit Obronek (Szlovénia) (56 pont)
második hely: Pintér Béla, Kiss Andrea, Pintér Noémi (56 pont)
első hely: Kolozsváry-Kiss László, Szilvia, Léna és Ármin (59 pont)
szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre