Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Nem Zsiguli, Fiat!

DSC 6591

A Veterán Autó Kft. telephelyén bukkantunk rá az autóra, amelyet tízen kapásból Zsigulinak mondanának, azonban valójában Torinó napfényes ege alatt tette meg első métereit, hiszen valójában egy Fiat 124-esről van szó. Az 1966-ban Genfben bemutatott típus elképesztő karriert futott be, arányos formája, haladó technikai megoldásai 1967-ben Év Autója díjat eredményeztek, tudását 1970-től pedig a Szovjetunió befolyási övezetében is megismerhették a polgárok, immár Zsiguli-Lada márkanév alatt. Az unalmas, háromdobozos kockaforma az olasz dizájner – Oscar Montebone – rajzasztalán új minőséggé lényegült, harmonikus formájú közlekedési eszköz született, amely szemet gyönyörködtető vonalait meglepően tágas helykínálattal ötvözte.

Montabone szerencséjére teljesen szabad kezet kapott a munka megkezdésekor, úgy alkothatta meg a Fiat új, közepes méretű családi szedánját, hogy nem kellett figyelembe vennie az elődmodellek megoldásait. Az egyébként sikeres 1300/1500-as Fiat típusokból egyedül a váltót alkalmazta a 124-es típusjelzésű autónál, minden egyéb új lett és modern. Az önhordó karosszéria radikális súlycsökkentést hozott, az autó orrába illesztett, 1197 köbcentiméteres négyhengeres, 60 lóerős motorral nagyon jó párost alkottak. A hosszában beépített OHV erőforrás jól érezte magát magasabb fordulaton is, így a gépkocsi egyike lett a korai sportos szedánoknak, amelyet egyébként akkoriban csak sportautókra jellemző négy tárcsafék lassított.

A Fiat 124-es nimbuszát igazán magasra az 1968-ban bemutatott és még sokkal dinamikusabb, ikerfényszórós Special változat emelte, amelyet immár 1438 köbcentiméteres, 70 lóerős motor mozgatott. A kiváló és korszerű Fiat 124-es okkal és joggal, 144 pontos eredménnyel nyerte el 1967-ben az év autójának járó megtisztelő elismerést, ezt követően pedig nemzetközi sikertörténetet írt. Olaszországban másfél millió darab készült belőle 1966 és 1974 között, aztán 1970-ben a Szovjetunióban is megkezdte karrierját Zsiguliként – a szovjetek rájuk jellemző módon rögtön egy egész várost alapítottak a licensz nyomán készült autónak.

Spanyolországban Seat lett belőle, Bulgáriában Pirin-Fiat, Törökországban Murat 124. A messzi Indiában Nissan motorral, Premier 118NE néven készítették és forgalmazták, de Afrika északi felén is megvetette a lábát, hiszen Egyiptomban és Etiópiában is készültek Fiat 124-esek. 1967-től létezett kombi változata (Familiare) is, 1972-től pedig alaposan felfrissítették a modelleket. A motorok teljesítményét 65, illetve 75 lóerőre növelték, a Special változat „Special T” frissítése pedig immár 1592 köbcentiméteres, 95 lóerős motorral – és igény esetén ötsebességes váltóval – került a kereskedésekbe.

szöveg: Szalkai Tamás  képek: Diósi Imre