Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Nash Metropolitan olasz felmenőkkel

2a6f35344351ca4d22492204b1149915

Az ötvenes években az amerikai életszínvonalnál talán csak az amerikai autók mérete növekedett drámaibb mértékben. Őrületig tekeredett a spirál, a gyártók örömmel licitáltak egymásra, készséggel fabrikáltak krómtól csillogó szárazföldi csatahajókat az egyre nagyobb jólétben élő vásárlóknak. ANash szembement a trenddel és kísérleti jelleggel tett egy tétova próbálkozást, amelytől szorult pénzügyi helyzetének javulását is várta. Az egyszerre bátor és elkeseredett lépés eredményezte a korszak egyik kistermetű, ám sok tekintetben mégis „leg” autóját, a Nash Metroplitant. Ez volt az első Amerikában tervezett, amerikai piacra szánt, azonban teljes egészében Európában gyártott személyautó, mi több, kimondottan a hölgyeknek szánták. Korábban nem létezett ugyanis az Egyesült Államokban „női” gépkocsi, a Metropolitan azonban ilyen babérokra tört. Második autó, anyukák álma, bevásárlás-gyerektranszport lebonyolítására kész járgány lett.

A „Nash Experimental International” koncepcióból nőtt ki, amely még a negyvenes évek végén született és még mai szemmel is bátor, ökonomikus, sőt, ökologikus autónak számított. Rengeteg eleme volt felcserélhető egymással, mert takarékosan gyártható és olcsón fenntartható gépkocsinak szánták. A Metropolitan sajnálatos módon végül csak egyetlen ilyen elemet vitt tovább, mégpedig az ajtók külső lemezborítását. Ez az elem a jobb és a bal oldalon ugyanolyan volt, rafinált módon azonban kétszínű fényezéssel és a krómozott díszléccel leplezték e trükköt. A kellemes megjelenésű Metropolitan karosszériáját William J. Flajole tervezte, azonban a stílus határozottan emlékeztett Pininfarina munkáira. Mindez nem volt véletlen, az olasz mester akkoriban közreműködött a Nash modellek kialakításakor, mint ahogy számos amerikai autónál, azonban a Metropolitant nem vette a nevére. Tartott ugyanis attól, hogy a kistermetű, komolytalan autó megtépázná a tekintélyét, ezért a „Baby Nash” nem hordhatta oldalán krómbetűkkel a „Pininfarina” nevet.

Mindez persze nem ártott a kicsiny autónak, amely tényleg apró volt, a tengelytávja (2159 milliméter) még a bogárhátú Volkswagenét sem érte el, hosszúsága is csak mindössze 3797 milliméterre nyúlt. A prototípus sikeres fogadtatása (1950) után a Nash tárgyalásokat kezdett, végül a brit Austin autógyárral és a Fisher & Ludlow karosszériakészítővel egyezett meg a Metropolitan gyártásáról. A karosszériaelemek az Austin Longbridge-ben található gyárába érkeztek, ahol összeállították az egyébként forradalmian újszerű, önhordó karosszériájú autókat, melyek lehettek kétajtós szedánok, vagy kabriók. A 810 kilogramm öntömegű apróságot vagy 1200-as A40, vagy 1500-as B-sorozatú Austin motor hajtotta meg, a manuális kormányváltó minden esetben háromsebességes volt. Alapfelszereltség volt az elektromos ablaktörlő, a térképlámpa, a szivargyújtó, és bár a fehér oldalfalú gumiabroncsot, a fűtést és az AM-rádiót feláras extraként kínálták, kevés Metropolitan gördült ki a szerelőszalagról ezek nélkül.

Az első példányok hetven évvel ezelőtt, 1953-ban indultak el Amerika kertvárosai felé, ahol a háziasszonyok boldogan vették őket birtokukba és bár Pininfarina megtagadta, sokan pedig kinevették a Metropolitant, a típus látványos karriert futott be. Több generációja készült, a legutolsó egészen 1961-ig gyártásban maradt. Több híres ember is birtokolta és rajongott érte. Így Paul Newman, Steve Jobs, akinek első autója volt ilyen, Jimmy Buffett, Bridget Fonda és Elvis Presley . 1955-ben a koncepciónak követője is akadt  Amerika második női autója  a Dodge La Femme személyében…

szöveg: Szalkai Tamás, fotók: Pinterest