Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Mitsubishi PX33 a Pajero őse

A máig sikeres Mitsubishi Motors nagyon sokáig a Mitsubishi Heavy Industries elnevezésű ipari óriás része volt – csak 1970-től vált önálló autógyárrá – és elsősorban különféle járműveket készített a cégcsoport tagjaként. Valódi úttörő is volt a maga nemében, 1917-ben a Mitsubishi készítette Japán első sorozatban gyártott személyautóját „Mitsubishi model A” néven, megelőzve a többi, később világhíressé gyártót. A járműgyártásban szerzett elévülhetetlen érdemeknek köszönhetően a háborúra készülő és a fegyverkezés lázában égő japán kormányzat a harmincas évek elején azzal bízta meg a Mitsubishit, hogy tervezzen katonai célokra alkalmas könnyű terepjárót. A PX33 első prototípusa 1934-re készült el, ezt követően 1937-ig még három további példány követte. Mind  a négy példány a Kobe hajógyár gépműhelyében készült el, összességében és részleteiben is bámulatos alkotások voltak. Először is, a járműveket Japán első, közvetlen befecskendezésű hathengeres dízelmotorja hajtotta, az első példányba ennek S6 jelzésű, 4,4 literes változatát építették be (PSF33), a legutolsó példány ellenben a nagyobb igénybevételre is alkalmas és erősebb, 6,7 literes, X jelzésű katonai motort kapta, amely már hetven lóerőre volt képes (PX33). A második újítás az állandó összkerékhajtás volt, ilyet addig japán személyautóba még nem építettek. Az autó minden menetpróbán kiválóan megfelelt, úttartása kiváló volt. A nagyon kevés példányban megépített PX 33- at mindenekelőtt a speciális japán expedíciós hadtest magas katonai vezetői használták a második kínai japán háború során Kínában és Mandzsúriában, és alig két évvel később (1936) megszűnt a gyártás. Bár a terv a terepjáró sorozatgyártása lett volna, 1937-ben mégis inkább a tehergépkocsik és autóbuszok gyártására ösztönözte Japán ipari minisztériuma a Mitsubishit. Egy lényegesen szerényebb keretek között működő vállalatot, a Kuroganét kérték fel katonai terepjáró tervezésére és gyártására. E megbízás eredményezte aztán a kevésbé személyautós Kurogane Type 95-ös könnyű felderítő jármű megszületését.

A dicsőséges PX33 jelzésű Mitsubishi emlékezete már-már végleg köddé vált, igazán kár lett volna nem kihasználni a benne rejlő promóciós lehetőségeket. Öt évtized múltán, 1988-ban a francia Sonauto (aMitsubishi francia importőre) cég a Ralliart manufaktúrával közösen egy friss, 1988-ban gyártott Mitsubishi Pajero alapokra épített egy PX33-as replikát, hogy az 1989-es Párizs-Dakaron nem kis feltűnést keltve reprezentálja a japán terepjáró építés múltját. A PX33 acélból, kevlárból és üvegszálas panelekből készült karosszériát szereltek a hosszú tengelytávú Pajero alvázra, míg a motor a klasszikus 2,6 literes négyhengeres benzinmotor volt, turbóval-intercoolerrel, amely 250 lóerő teljesítményre volt képes.

A közönség és a rajongók érdeklődése ezen egyedülálló példány iránt arra késztette a Mitsubishit, hogy más, különböző színű példányokat rendeljen meg, köztük egy élénk türkiz színnel freskót is amely részt vett az 1989-es afrikai maratonon. Majd később több versenyen is szerepelt. Ausztráliában a dobogós 3. helyen szerepelt.

8f45be4de04933f8980f9692354003db

Később több kiállításon is találkozhattak vele a Mitsubishi rajongók. Többek között a torinói Expofuoristrada 4×4 fénypontja volt hosszú ideig, majd Sao Paolo autórajongói csodálhatták meg. 2006-ban pedig a Párizsi Autószalonon  debütáló negyedik generációs Pajero mellett virított. Japánban a Mitsubishi Auto Gallery kiállításán található két újjáépített modell.