Nem kell Sherlock Holmes nyomozótudománya ahhoz, hogy kikövetkeztessük a LandyCenter Kft. neve alapján, hogy elsősorban Land Roverek restaurálásával foglalkozó cégről van szó. A társaság alapítója és tulajdonosa, Horváth Dávid jóvoltából ezúttal egy pazar állapotú klasszikus brit terepjárót járhattunk körbe, amely kicsit négy keréken álló hirdetés is, a cég leendő ügyfelei számára készült mozgó reklám.
Persze mindenekelőtt egy Series 2 típus, ám azok egyik különleges válfaja: – Szakmai berkekben ezt a modellt „Bugeye”, azaz „Bogárszemű” néven ismerik, érdekessége pedig az első lámpák speciális kialakítása – közölte Dávid, majd gyorstalpalót kaptam tőle a Land Roverek fényszóróit illetően – Kezdetben az első lámpák a két sárvédő között helyezkedtek el, lényegében egy bemélyedésben, eléjük szerelték fel a hűtőrácsot. 1969-től kezdve aztán a sárvédőkre költöztek a fényszórók, a Bugeye pedig e folyamat első állomása. A sárvédőn elhelyezett lámpát még nem süllyesztették be a lemezbe, hanem kiemelkedett onnan, ezért egy kicsit olyanok ezek a kocsik, mintha házilag barkácsolta volna őket valaki, prototípusok hangulatát árasztják – közölte Dávid, akitől azt is megtudtam, hogy szép számmal készültek ilyen autók – Úgy tudom, hogy Amerikába is vittek ilyeneket, meg Olaszországba is, ahol biztonsági előírások tiltották a „belső lámpás” Land Roverek árusítását. A német határrendőrség kapott egy nagyobb kontingenst, a tőlük leselejtezett kocsikból sok került rajongókhoz, gyűjtőkhöz – szólt a tájékoztató, majd Dávid bevallotta, hogy ő személy szerint nem rajong ezért a változatért – Nagyon kevesen keresik kimondottan ezt a modellt, sokan nem is ismerik, sőt, egyenesen azt hiszik, nem is eredeti. Éppen ezért úgy határoztam, hogy visszaalakítom normál lámpásra az autómat, mert az volt a célom, hogy egy könnyen eladható Land Rovert készítsek belőle – közölte a Landy Center vezetője, aki autóját így mutatta be – Ez egy 1969-es Series 2A típus, 88-as, vagyis rövid tengelytávval, négyhengeres benzinmotorral – kérdésemre pedig, mely szerint miért nem találkozunk Magyarországon első szériás Land Roverekkel, így felelt: – Olyan valóban alig létezik itthon, amelyhez pedig szerencsém volt, tényleg traktorként viselkedett. Akkora holtjátéka van a kormánynak, hogy ötven-hatvan kilométeres sebesség felett már komoly tehetség kell az egyenesben tartásához, ami pedig még fontosabb, semmilyen alkatrész nem kapható hozzá.
Egy második szériás felújítása ezzel szemben már gyerekjáték, Angliából mindent meg lehet kapni hozzá. Kis túlzással ki lehet jelenteni, hogy ha valaki szeretne egy „Kettest”, akkor alkatrészenként is megrendelheti és összeépítheti magának – jelentette ki határozottan Dávid, aki arról is mesélt, miért vásárolta és restaurálta a Bugeye-t – Bemutatkozó autónak szántam, találkozókra, viszonteladókhoz, kereskedőkhöz viszem, többnyire Németországba és Svájcba. Mindenhol imádják, rendszeresen tömegek állnak mellette, a titka pedig az, hogy egy ilyen kocsi jellegzetes életérzést közvetít. Akár a városban, akár azon kívül vezeti az ember, ebben a kocsiban szafarin érzi magát. Egy Land Rover árasztja a kaland hangulatát, közben pedig olyan egyszerű, mint egy esztergapad. Filmek, magazinok, könyvek és reklámok segítettek neki felépíteni a brandet, a kaland ígéretét, a rajongókat pedig már messziről felismerem katonai jellegű nadrágjukról, bakancsukról, kalapjukról.
Ha egy kiállításon ilyen fazonú személy közelít, azonnal készen állok vele egy hosszabb beszélgetésre – jelentette ki Dávid, aki elsősorban német nyelven kommunikál, felesége, Kinga ellenben franciául – Szerencsés ez a helyzet, mert a vásárlókkal én tartok kapcsolatot, Kinga pedig az eladókkal beszél. Franciaországban, Belgiumban szép számmal vannak öreg Land Roverek, sok eladó pedig nem beszél semmilyen más nyelven – közölte Dávid, majd elmondta, hogy a vázolt munkamegosztás már eredményezett vicces szituációt – Kingát egy alkalommal megkértem arra, hogy beszéljen egy érdekes autó tulajdonosával, kérdezzen rá erre-arra. Nos, végül azzal jött oda hozzám, hogy nemcsak beszélt a tulajjal, de meg is vette a kocsit! Hitetlenkedve kérdeztem vissza, mire elmondta, hogy az eddigi vásárlásaink alkalmával tapasztaltak alapján az autó olyan, amilyennel szívesen foglalkoznék, ezért nemcsak a kérdéseimet tette fel, de meg is vette az autót, amely valóban megérte a pénzt! – emlékezett vissza a mókás esetre Dávid, aki azt is elmondta, hogy az adásvételek száma egyre csökken Európa-szerte: – A 2010-es években a kurrensnek számító rövid tengelytávú, benzines Series 2-esek ára két-háromezer euró között alakult.
Ma egy ilyen autó már tíz-tizenötezer eurót kóstál, ami nagyon sok pénz, ha azt is számításba vesszük, hogy a restaurálás még csak ezután kezdődik. Nem is csoda, hogy ilyen árakon a restaurált autók eladása is nehézkesebb – árulta el Dávid, aki arról is beszámolt, hogy a fotókon látható kocsi hamarosan talán gazdára talál – Egy osztrák építési vállalkozó erősen érdeklődik a Land Rover iránt, tervei szerint a hegyekben zajló építkezések helyszínei között használná az antik terepjárót. Beleszeretett az autó hangulatába, pénze is van rá, már csak a megegyezés van hátra – jelentette ki riportalanyom, akitől megkérdeztem, hogy mit kap az osztrák vállalkozó a pénzéért – Ez egy A-tól Z-ig felújított autó, amely a LandyCenter reklámjának készült. Hat hónapig dolgoztunk rajta, csak a fényezése két és fél hónapos folyamat volt. Utóbbi talán meglepő lehet, de a technológiai, száradási időket be kell tartani, az átködölések megakadályozása érdekében többször kell maszkolni a már fényezett felületeket, a tűzfal környékén például csak a szigetelés elkészítése egy teljes munkanapot emészt fel. Persze ilyen körültekintés eredményeként egy csúcsminőségű termék keletkezett, amelyet büszkén vállalok – vallotta be Dávid, aki Európa-szerte garantálja az általa restaurált autók váratlan üzemzavarainak elhárítását, javítását, már amennyiben szükséges – Úgynevezett „örök élet garanciát” ígérek az autóimra, ezért pedig kicsit át is alakítom őket. A napi használhatóság érdekében elektronikus üzemanyagpumpát kapnak, a hűtőket pedig mindig felújíttatom.
Egy veresegyházi szakember bontja szét a régi hűtőket, felső és alsó részüket megőrizve a közepüket vadonatúj egységre cseréli, hogy a Land Rover lehetőleg soha nem forralja fel a vizet. A motortérbe pillantva ebből semmi nem látszik, ahogyan szerényen elbújik az új karburátor is. Ezen túlmenően elektronikus gyújtással látjuk el a kocsikat, nincs bennük megszakító. A menetbiztonság érdekében beépített változtatások bármikor visszaalakíthatók, ha bárki egy teljesen gyári autót szeretne, ennek semmi akadálya – tudtam meg Dávidtól, aki az általa vállalt garancia kapcsán már pórul járt egyszer-egyszer – A legemlékezetesebb történet középpontjában egy Milánóba eladott Land Roverem állt. Azzal hívott fel a vásárló, hogy szétesett a motor, sűrű füst dől a kipufogóból. Trélerre pattantam, elhoztam a kocsit, majd megkezdtem a vizsgálatát. Szétszedtem a motort is, végül rájöttem a hiba teljesen banális forrására. Az autó egy kéttankos változat volt, amelynek csak az egyik tankját töltöttem meg benzinnel és csak abból használtam a próbaüzemhez. Az olasz vevő megtankolta a másikat is és amikor átváltott arra a tankra, a tartály belsejének konzerválására szolgáló olajos kence maradéka feloldódva a benzinben sűrű füst képében távozott a kipufogón… Ez volt a probléma, a vevő természetesen nagyon örült, amikor elmondtam neki a pofonegyszerű megfejtést, én már kevésbé voltam boldog a tréleres oda-visszaút és a kiesett idő miatt – mondta Dávid, aki a hasonló esetek ellenére az általa biztosított garanciális vállalást hasznosnak tartja.
Nagyon sok márkakereskedő ismer szerte Németországban, nekik előny, hogy ellenőrzött helyről és minőségben jutnak restaurált Land Roverekhez, amelyekre garanciát is tudnak biztosítani vásárlóiknak. Nekem pedig az ő személyük hasznos, hiszen jól bevált és sikeres márkakereskedésük nagyban segíti termékeim forgalmát – vázolta Horváth Dávid azt a win-win szituációt, amelynek révén a LandyCenter immár Nyugat-Európában is megvetette a lábát.
szöveg: Szalkai Tamás, fotók: Diósi Imre