Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Messerschmitt KR175 Kabinenroller

Messersmitt Kabinroller 03

A második világháború után Európa kizsigerelt gazdaságai nyersanyaghiánnyal küszködve, szétbombázott csarnokokban igyekeztek felpörgetni a termelést. Az egykor látványos eredményekre képes autóipar sem volt több élőhalott csontváznál, a fennmaradás találékonyság és kompromisszumkészség kérdése lett. Ez volt a miniautók, vagy inkább autópótlékok kora, közülük aztán néhány modell erényt kovácsolt a szükségből és mind technikai, mind esztétikai szempontból meghazudtolta születésének mostoha körülményeit.

A Messerschmitt egykor gyilkos repülőgépeket ontó vállaltból lett a harmonikus külsejű, háromkerekű Kabinenroller gyártója, amelyről könnyű volt elhinteni a pletykát, amely szerint repülőgépek megmaradt alkatrészeiből állították össze, holott erről szó sem volt. Készítőjének, Fritz Fendnek azonban valóban volt köze a náci Németország rettegett légierejéhez, hiszen tisztként szolgált a Luftwaffénál, a háború után aztán belátta, hogy vajmi kevés az esély arra, hogy valaha ismét a levegőbe emelkedhet, ezért is épített unalmában egy háromkerekű miniautót Roseinheimben. Rokkantkocsinak szánt járművével meglátogatta a Messerschmitt gyár vezetőit, akik meglátták a fantáziát a pöttöm méretű, könnyen gyártható és olcsón üzemeltethető gépkocsiban, amely később a Messerschmitt Kabinenroller nevet kapta.

Fend eredeti terveit legalább hetven alkalommal dolgozták át és finomították, mert a prototípusok – majd
a korai sorozatban gyártott darabok – tökéletesítésre szorultak. A Kabinenroller KR175 névre keresztelt első szériájának sorozatgyártása hetven évvel ezelőtt, 1953-ban kezdődött el Regensburgban és 1955-ig tartott. A repülőgépek kabinjának tetejére emlékeztető plexibuborék alatt helyezték el egymás mögött a vezető és az utas ülését. A jármű elejébe kettő, hátulra egy kereket építettek be, a hátsó tengely előtt helyezkedett el a Fichtel und Sachs 173 cm³-es egyhengeres, kétütemű motorja, amely léghűtéses volt, a hátsó kereket pedig lánchajtással mozgatta. Az indítás a benzinmotoros fűnyírókéra emlékeztetett, a vezető berántózsinórral keltette életre a hajtóművet – felár ellenében kínáltak aztán elektromos gyújtással felszerelt KR175-öst is.

Aki valaha vezetett motorkerékpárt, elboldogult a kilenc lóerős Kabinenrollerrel is, hiszen a vezetőülés előtt a motorok kormányára emlékeztető alkalmatosság fogadta. Bal kézzel lehetett tekerni a gázkart, pontosabban nyitni és zárni a fojtószelepet, míg a váltás a jobb oldalra beépített fogantyúval történt, a kuplungot szintén jobb kézzel kellett működtetni. A vezető lábterénél helyezték el a kábeles fékrendszerre ható fékpedált. 1954-től kezdve szériafelszereltség lett az elektromos indítómotor, a fékpedál mellett megjelent a kuplungpedál is, a Kabinenroller pedig népszerű és kelendő autópótlékká vált. Tizenötezer darabot adtak el belőle, természetesen nemcsak hadirokkantaknak, hanem bárkinek, aki sovány pénztárcája ellenére az autózás élményére vágyott. Az 1955-től gyártott második széria már sokkal autószerűbb volt – persze nem megjelenését illetően, hiszen neki is csak három kerék jutott, ellenben motorjának lökettérfogata 191 cm³-re, teljesítménye tíz lóerőre nőtt.

Szöveg: Szalkai Tamás, Fotó: Diósi Imre

Messersmitt Kabinroller 09