Megszokhattuk az elmúlt években, hogy Hévízen a nyári főszezon veteránjárműves rendezvénnyel kezdődik. Június 16-a és 18-a között, immár 16. alkalommal rendezte a Lotus Therme Hotel és a Retro Magazin szerkesztősége, karöltve a támogatókkal és nem utolsó sorban a Magyar Veteránjárművesek Szövetségével az oldtimerek seregszemléjét a Lotus Therme Hotel csodálatos, ősfákkal teli parkjában. Idén minden összejött a szervezőknek, közel száz nagyszerű autó, kifogástalan időjárás és rekordszámú nézősereg tette tökéletessé a hétvégét.Dr. Néveri Istvánt kértük fel a rendezvény eseményeinek felidézésére.
– Mikor, milyen programmal indult a rendezvény?
– A program szombat délután kezdődött, a vállalkozó kedvű résztvevők egy városi tájékozódási túraversenyen vettek részt. A szálloda főbejárata előtt felállított rajtkapunál sorakoztak fel az indulók, akik a rajt pillanatában kaptak kézhez egy várostérképet és egy ahhoz tartozó, 12 kérdést tartalmazó menetlevelet, amely 12 kérdést csak úgy lehetett megválaszolni, ha a versenyző megtalálta a kérdéshez tartozó, a térképen pontosan bejelölt pontot a városban. Térképolvasásból, tájékozódási készségből és némi találékonyságból egyaránt vizsgázni kellett a versenyzőknek, amely végül igen szoros eredményt hozott, az első hat helyezettet mindössze egy-egy pont választotta el egymástól. A szervezők az elmúlt évek városi felvonulása helyett már második alkalommal választották a percenkénti indítású tájékozódási versenyt, minden résztvevő örömére és megelégedésére.
– Része a Lotus Retro-nak a klasszikus oldtimerek szépségversenye. Milyen autó lett az idei sztár?
– Ahogy eddig 15 alkalommal, megszokott mederben zajlott a hétvégi program, vasárnap a nagyszerű autók felsorakoztak a parkban és várták az érdeklődőket és a zsűrit egyaránt. A kiállítás sztárja minden kétségét kizáróan Lakatos Ferenc néhány hete elkészült, egyedülálló versenyautója, az 1933-as Talbot Le Mans volt, amely megnyerte a legszebb francia autó díját és a közönségdíjat egyaránt, a Best of Show címet. Erről az autóról tudni kell, hogy a restaurálása öt évig tartott, minden fődarabja eredeti, a felújítás során valamennyi 90 éves alkatrész visszaszerelésre került, és legalább olyan jól működik, mint hajdanán. A kocsi visszakapta az 1930-as évek európai versenypályáin a francia autóktól megszokott kék színét, méltán nyerte el a közönség és a zsűri tetszését egyaránt.
– Megszokott, hogy ezen a rendezvényen csodálatos autók sorakoznak fel. Kiket érdemes megemlíteni?
– Zalaegerszegről érkezett a másik, túlzás nélkül kijelenthetem, tökéletesen restaurált autó, Panker Tamás MG TF típusú klasszikus angol roadsterje. A kiállítás főbejárata előtt, egymással szembe állítva remek látványosság volt a két autó, mindkettőt legközelebb szeptember 2-án és 3-án csodálhatja meg a közönség Keszthelyen, a Festetics Concours d’ Elegance rendezvénysorozatán. Indokolatlan lenne azonban csak ezt a két autót megemlíteni, hiszen az 1945 előtti korszakból a Mercedes-Benz W143 230 Cabriolet és egy 1949-es évjáratú, de még az 1930-as években tervezett Mercedes-Benz 170 D jelezte, hogy Németország már akkor is autógyártó nagyhatalom volt.
– Milyen autót lehet a modernebb oldtimerek közül kiemelni?
– Többet is. Páli Romeo – nomen est omen – egy hazánkban igen ritka Alfa Romeo SZ-t mutatott be, amely autó az átlagostól igencsak eltérő formájával vonzotta a tekintetet. Ez az autó nem más, mint egy Alfa 75-ös alvázára épített Zagato tervezés, amely a 75-ös motorját is átvette, sok más technikai elemmel együtt. Formája miatt lehet nagyon szeretni, lehet nagyon nem szeretni, egy biztos, senki sem megy el mellette közömbösen!
– Tökéletesen restaurált autó volt még bőven, Rácz Ákos Ford Mustangja például talán a legszebb itthoni példány a típusból, Csüllög Zsolt Lancia Aurelia Spider típusú, gyönyörű olasz autója pedig az 1950-es évek végének olasz idilljét tárta elénk. A szocialista szektor idén példányszámban kissé alulmaradt az elmúlt évekhez képest, azonban minőségben korántsem, Moszkvics 408-as, Wartburg 311-es és Trabant P50 Kombi jelezte az egykori KGST próbálkozásait. Említésre érdemes még Oplasztik Gusztáv által szervezett Datsun 240-es külön kis kiállítás, a típus öt nagyszerű darabját sorakoztatták fel, szó szerint, hiszen az öt egyforma, ám különböző színű sport coupe látványos része volt a bemutatónak.
– Vasárnap kora délután vette kezdetét a mindig látványos díjkiosztó, a szervezők a Lotus Therme szálloda remek adottságait kihasználva, egyenként szólították a közönség elé a díjazottakat, akik szó szerint a közönség sorfala között tették meg tiszteletkörüket, közben átvették a Lotus Therme Hotel, a Retro Magazin szerkesztősége és a szponzorok által felajánlott díjakat. A díjkiosztó végén pedig a műsorvezető már most meghívta a járműtulajdonosokat és a nagyközönséget egyaránt a 2024-es Lotus Retro rendezvényére, hagyományosan június közepére.