Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Linczy Mini Garage

Linczy Mini Garage 5

Ahogyan Lewis Carroll meseregényében Alice betoppan Csodaországba, fotós kollégámmal úgy találtuk meg Kisbajcson Miniországot. A harminchét éves Linczmayer Balázs garázs- műhelykomplexuma, a Linczy Mini Garage telis-tele van az ikonikus angol autó alkatrészeivel és mindenféle ráutaló jelzésekkel.

Elég annyi, hogy az irodában a kényelmes ülőalkalmatoság egy fél Mini, benne a hátsó üléssel, a vitrinben kis Minik sorakoznak, mi több, még a hamutartó zárófedele is Minit formáz.

Linczy Mini Garage 36

– Akadt a családunkban autó, de rajongás, szenvedély, melynek tárgyai a régi autók lettek volna, nem volt. Azonban gyerekkoromtól kezdve, mint egy egészséges lélekfejlődésű fiúgyerek, elkezdtem ezek iránt érdeklődni – emlékezik vissza Balázs, s hozzáteszi – A Mini nekem hivatásom, valahogy mindig rákanyarodott az életem és nem is távolodik tőle el – majd egy meghatározó emléket idéz fel. Hétéves lehetett, amikor Győr peremén, Nagybácsán, szüleivel éppen rokonoknál ebédelt, majd egy Gebauer nevezetű testvérpár garázsműhelyében először látott Minit közelről – Tetszett a formája, megengedték, hogy beleüljek. Ott el lett ültetve bennem a Mini magja… Győrbe jártam nyolcosztályos gimnáziumba, amikor leszálltam a buszról, az újságárusnál megvásároltam az első autós szaklapot, majd a következőt és következőt, attól kezdve pedig belemerültem az autózás világába – megtanulta, mi az a formatervezés, a teljesítmény, a légellenállás, a henger,  soros, a v-motor és így tovább. Ha pedig valami megjelent a Miniről – Azt habzsoltam igazán!– így szökkent szárba a Miniszerelem, ami azóta is tart.

Linczy Mini Garage 40

A kilencvenes évek második felében Balázs, az édesapja vállalkozása révén közel kerül az autósporthoz, raly versenyekre járt – Kicsi az átjárás a hétköznapi autók meg az autósport világa között. Szakkifejezés a „komálós”, vagyis az a fanatikus szurkoló, aki a rally versenyautókhoz hasonlatos típusokkal, ahhoz hasonló optikájú kocsikkal jár az utcán. „Tanyasi tuning”-nak is hívják… – abban az időben az autósportban látta jövőjét Balázs. Szó se róla, a kamasz srác kellően eleven, némileg balhés volt, kiváltképp álmai megvalósítását illetően. Azontúl, hogy iskoláról iskolára járt – Jogosítvány nélkül több autót fogyasztottam el a szüleim tudta nélkül, hiszen sejtésük sem volt róla, hogy Zsigulival edzünk a hegyekben, teljesen autodidakta módon. Napnál világosabb lett, hogy visszafordíthatatlan benzinvérű vagyok, ami önveszélyes, önjelölt autóversenyzői attitűddel társult. Agyig nyomni mindenhol, ahogy csak kifér a csövön! Nagy háborút vívtam a szüleimmel, hosszú évekig lopkodtam az otthoni autókat és hiába zárták el a kulcsot, hiába írták föl a kilométeróra állását, megtaláltam a pótkulcsot, lemásoltattam magamnak, megtanultam, hogyan kell visszatekerni a kilométeróra spirálját, mindent megtettem, hogy el tudjam kötni az autókat otthonról! – idézi fel a műhelygazda a hőskorszakát. Tizenhét éves volt, amikor jogosítványt szerzett, eljött az ideje a saját autónak – Zsiguliban gondolkodtam, de édesapám az eszement száguldozást megelőzte. Nagy nehezen kompromisszumos döntés született, jött a Mini. Akkor azt mondtam, a Mini nem versenyautó, az egy kis Rolls-Royce, egy kis ékszerdoboz, azzal én nem mennék gyorsan. Persze, a Mininek igen sportos oldala is van, lehet azzal is gyorsan menni, de ezt nem kötöttem az orrára – árulta el a Linczy Mini Garage tulajdonosa, aki egy hazai kereskedésben talált rá élete első Minijére – Nem tudta  egyből menni vele, nekiálltam felújítani. Három évig tartott, 2002 és 2033 fordulójára készült el, azóta van saját Minim – emlékszik vissza Balázs, akinek hamarosan beindult a minis karrierje is – Beiratkoztam a magyar márkaklubba, azaz a Mini Club Hungary-be, lelkesen jártam a találkozókra, olyannyira, hogy 2004-ben év végén, mivel a társadalmi munkától sem rettentem meg, fölkértek, legyek elnökségi tag – megtehette, ráérős diák volt a Kodolányi János Egyetem kommunikáció, német nyelv és irodalom szakán, autós szakújságíró akart lenni. Eközben a Mini Club szépen lassan kitöltötte az életét – A klubélet abban az időben föllendült, sok nagyszabású találkozót szerveztünk, lehetőségem volt időt, energiát, kreativitást tenni bele. Nagyon élveztem, nagyon szerettem, de idővel jött a nyomás, hogy valamilyen egzisztenciát kellene teremtenem – ám hiába érkezett élete e mérföldkőhöz, a sikeres hazai rendezvények után a Mini Világtalálkozó szervezése is lőtávolba került, ezért Balázs ismét teljes erőből a munkába vetette magát. A sok erőfeszítést siker koronázta, 2012-ben a hazánkban megtartott világtalálkozóval koronázta meg klubkarrierjét. Ezt követően lemondott a társadalmi tisztségekről, bár a mai napig aktívan segíti a Mini Klubot.

Miközben felfejtjük vendéglátónk történetét, szól a szerelő kolléga, segítség kéne. Átmegyünk a műhelybe, Balázs befog valamit a satuba, addig tekeri, tekeri, amíg működni kezd. A szerelési készségről, szakértelemről eddig nem is volt szó! – A Minizésben nagyon sok mindent megtanultam elméletben, fejben marhajó Mini szerelő lettem. Ez nem sokat változott – mondja szerényen. Nemcsak műszaki hozzáértéssel, mással is gazdagította ismereteit a klubélet – Sokaknak segítettem alkatrészbeszerzésben, vettem, eladtam, felújítottam és közvetlenül a világtalálkozó előtt megtalált egy remek lehetőség. Nagyon jó áron olyan hatalmas Mini alkatrészkészlethez jutottam, amely nagy része gyári, eredeti, új alkatrész volt – ez vezetett oda, hogy Balázs 2018 óta már csak ezzel foglalkozik. 2021-ben megalakult a Linczy Mini Garage Kft. Főtevékenysége Minik restaurálása, mellékesen pedig szerelés. Ami két külön világ.

– Szeretnék kizárólag a restaurálásban elmerülni, de nem tudok nemet mondani, amikor szerelésben, javításban kérnek tőlem segítséget. A Minis-kör belterjes Magyarországon és e körben mindenki barát – vallja Balázs és hozzáteszi – Az idei évtől kezdve viszont a teljes felújításra, a restaurálásra szeretném helyezni a fő hangsúlyt – E körben tapasztalatait így összegzi – Kevésbé szerencsés esetben megveszem a kocsit és restaurálás után gazdát keresek neki. Sajnos a folyamatba ölt idő és pénz, az alkatrészek ára sokkal többe jön ki, mint amennyi a kész autó értéke lenne. Kedvezőbb ezért, amikor az ügyfél hozza a kocsiját projektállapotban, aztán már a szétszedését is mi végezzük. Amíg a karosszéria bejárja a maga útját homokszóráson, lakatoláson, korróziógátláson és fényezésen keresztül, addig az egyéb alkatrészeket, így a futóművet, motort, váltót felújítjuk, majd a fényezett karosszériába beépítjük – vázolja Balázs a Linczy Mini Garage ideális menetrendjét.

Linczy Mini Garage 43
Linczy Mini Garage 24 1

A fő szempontok arany háromszöget alkotnak. Minőség, határidő, megfizethető ár. Ja, a minőség nem lehet alku tárgya! – utóbbira garancia a Balázs és Linczy Mini Garage mögött álló raktár, amely telis-tele van Mini alkatrészekkel – Cégünk speciális szolgáltatása, hogy amennyiben nem mi csináljuk valaki autóját, hanem ő maga dolgozik rajta, akkor igyekszem mindenféle térítés nélkül, az általam fölhalmozott tapasztalatokat átadni neki és a próbálkozót szakmai tanácsokkal segíteni. Afféle bázissá is váltam, mely Távol-Keleten gyártott új alkatrészeket és Angliából beszerzett darabokat is forgalmaz. Említettem a megfizethetőséget, ami persze nagyon relatív. Sajnos egyre drágább a veterános hobbi, de a Minizést az ág is húzza. Pár éve egy teljesen restaurált autó még az egyik legolcsóbb veterántípus volt, éppen a rendkívül jó  alkatrész ellátottság miatt. Csakhogy az alkatrészek ára nagyon elszállt, nehézkessé vált a beszerzésük is, a felújított, kész Minik ára ezt megsínylette. Mindezekhez jött a Brexit, ma már vámot kell fizetünk minden alkatrészre… Ez üzletileg nem jó, szerencsére azonban az ügyfelek általában nem üzleti alapon restauráltatnak egy Minit, mert a motiváció többnyire szívből jön. Hála Istennek, elhivatott ügyfeleink vannak! – mondja Balázs, akinek udvartartása népes és sokszínű. A raktárt benépesítik a restaurálásra váró Minik, kezdve a csontvázszerűtől a felismerhető darabokig.

Linczy Mini Garage 14 1

– A „mindjárt nekiállunk szétszerelni” és a „már rakjuk össze” közötti állapotban tíz projekt fut párhuzamosan. Mondjuk a „fut” talán túlzás, mert kettő kezdését ütemeztünk, a többire pedig az alkatrészbeszerzés és az alvállalkozók kapacitása függvényében kerül sor – jelenti ki vendéglátónk, a Linczy Mini Garage tulajdonosa, aki kedvünkért a jövőről is beszél – Folyamatosan észszerűsítünk, erősen a restaurálásra koncentrálunk, szeretnénk gyorsítani a folyamatokat. Egy bizonyos ponton túl nyilván kénytelenek leszünk kihasználni azt, hogy a jó szakmunka olcsóbb Kelet-Európában, a nyugati ügyfelek viszont tehetősebbek a hazaiaknál. Hosszú távon ez az irány – vallja Balázs, akinek kitartását, eltökéltségét, kreativitását látva biztosak vagyunk abban, hogy elképzelései és álmai megvalósulnak, miként a Mini-szerelem is örök.

Linczy Mini Garage 3

szöveg: Váczy András, képriport: Diósi Imre