Ahogyan Lewis Carroll meseregényében Alice betoppan Csodaországba, fotós kollégámmal úgy találtuk meg Kisbajcson Miniországot. A harminchét éves Linczmayer Balázs garázs- műhelykomplexuma, a Linczy Mini Garage telis-tele van az ikonikus angol autó alkatrészeivel és mindenféle ráutaló jelzésekkel.
Elég annyi, hogy az irodában a kényelmes ülőalkalmatoság egy fél Mini, benne a hátsó üléssel, a vitrinben kis Minik sorakoznak, mi több, még a hamutartó zárófedele is Minit formáz.
– Akadt a családunkban autó, de rajongás, szenvedély, melynek tárgyai a régi autók lettek volna, nem volt. Azonban gyerekkoromtól kezdve, mint egy egészséges lélekfejlődésű fiúgyerek, elkezdtem ezek iránt érdeklődni – emlékezik vissza Balázs, s hozzáteszi – A Mini nekem hivatásom, valahogy mindig rákanyarodott az életem és nem is távolodik tőle el – majd egy meghatározó emléket idéz fel. Hétéves lehetett, amikor Győr peremén, Nagybácsán, szüleivel éppen rokonoknál ebédelt, majd egy Gebauer nevezetű testvérpár garázsműhelyében először látott Minit közelről – Tetszett a formája, megengedték, hogy beleüljek. Ott el lett ültetve bennem a Mini magja… Győrbe jártam nyolcosztályos gimnáziumba, amikor leszálltam a buszról, az újságárusnál megvásároltam az első autós szaklapot, majd a következőt és következőt, attól kezdve pedig belemerültem az autózás világába – megtanulta, mi az a formatervezés, a teljesítmény, a légellenállás, a henger, soros, a v-motor és így tovább. Ha pedig valami megjelent a Miniről – Azt habzsoltam igazán!– így szökkent szárba a Miniszerelem, ami azóta is tart.
A kilencvenes évek második felében Balázs, az édesapja vállalkozása révén közel kerül az autósporthoz, raly versenyekre járt – Kicsi az átjárás a hétköznapi autók meg az autósport világa között. Szakkifejezés a „komálós”, vagyis az a fanatikus szurkoló, aki a rally versenyautókhoz hasonlatos típusokkal, ahhoz hasonló optikájú kocsikkal jár az utcán. „Tanyasi tuning”-nak is hívják… – abban az időben az autósportban látta jövőjét Balázs. Szó se róla, a kamasz srác kellően eleven, némileg balhés volt, kiváltképp álmai megvalósítását illetően. Azontúl, hogy iskoláról iskolára járt – Jogosítvány nélkül több autót fogyasztottam el a szüleim tudta nélkül, hiszen sejtésük sem volt róla, hogy Zsigulival edzünk a hegyekben, teljesen autodidakta módon. Napnál világosabb lett, hogy visszafordíthatatlan benzinvérű vagyok, ami önveszélyes, önjelölt autóversenyzői attitűddel társult. Agyig nyomni mindenhol, ahogy csak kifér a csövön! Nagy háborút vívtam a szüleimmel, hosszú évekig lopkodtam az otthoni autókat és hiába zárták el a kulcsot, hiába írták föl a kilométeróra állását, megtaláltam a pótkulcsot, lemásoltattam magamnak, megtanultam, hogyan kell visszatekerni a kilométeróra spirálját, mindent megtettem, hogy el tudjam kötni az autókat otthonról! – idézi fel a műhelygazda a hőskorszakát. Tizenhét éves volt, amikor jogosítványt szerzett, eljött az ideje a saját autónak – Zsiguliban gondolkodtam, de édesapám az eszement száguldozást megelőzte. Nagy nehezen kompromisszumos döntés született, jött a Mini. Akkor azt mondtam, a Mini nem versenyautó, az egy kis Rolls-Royce, egy kis ékszerdoboz, azzal én nem mennék gyorsan. Persze, a Mininek igen sportos oldala is van, lehet azzal is gyorsan menni, de ezt nem kötöttem az orrára – árulta el a Linczy Mini Garage tulajdonosa, aki egy hazai kereskedésben talált rá élete első Minijére – Nem tudta egyből menni vele, nekiálltam felújítani. Három évig tartott, 2002 és 2033 fordulójára készült el, azóta van saját Minim – emlékszik vissza Balázs, akinek hamarosan beindult a minis karrierje is – Beiratkoztam a magyar márkaklubba, azaz a Mini Club Hungary-be, lelkesen jártam a találkozókra, olyannyira, hogy 2004-ben év végén, mivel a társadalmi munkától sem rettentem meg, fölkértek, legyek elnökségi tag – megtehette, ráérős diák volt a Kodolányi János Egyetem kommunikáció, német nyelv és irodalom szakán, autós szakújságíró akart lenni. Eközben a Mini Club szépen lassan kitöltötte az életét – A klubélet abban az időben föllendült, sok nagyszabású találkozót szerveztünk, lehetőségem volt időt, energiát, kreativitást tenni bele. Nagyon élveztem, nagyon szerettem, de idővel jött a nyomás, hogy valamilyen egzisztenciát kellene teremtenem – ám hiába érkezett élete e mérföldkőhöz, a sikeres hazai rendezvények után a Mini Világtalálkozó szervezése is lőtávolba került, ezért Balázs ismét teljes erőből a munkába vetette magát. A sok erőfeszítést siker koronázta, 2012-ben a hazánkban megtartott világtalálkozóval koronázta meg klubkarrierjét. Ezt követően lemondott a társadalmi tisztségekről, bár a mai napig aktívan segíti a Mini Klubot.
Miközben felfejtjük vendéglátónk történetét, szól a szerelő kolléga, segítség kéne. Átmegyünk a műhelybe, Balázs befog valamit a satuba, addig tekeri, tekeri, amíg működni kezd. A szerelési készségről, szakértelemről eddig nem is volt szó! – A Minizésben nagyon sok mindent megtanultam elméletben, fejben marhajó Mini szerelő lettem. Ez nem sokat változott – mondja szerényen. Nemcsak műszaki hozzáértéssel, mással is gazdagította ismereteit a klubélet – Sokaknak segítettem alkatrészbeszerzésben, vettem, eladtam, felújítottam és közvetlenül a világtalálkozó előtt megtalált egy remek lehetőség. Nagyon jó áron olyan hatalmas Mini alkatrészkészlethez jutottam, amely nagy része gyári, eredeti, új alkatrész volt – ez vezetett oda, hogy Balázs 2018 óta már csak ezzel foglalkozik. 2021-ben megalakult a Linczy Mini Garage Kft. Főtevékenysége Minik restaurálása, mellékesen pedig szerelés. Ami két külön világ.
– Szeretnék kizárólag a restaurálásban elmerülni, de nem tudok nemet mondani, amikor szerelésben, javításban kérnek tőlem segítséget. A Minis-kör belterjes Magyarországon és e körben mindenki barát – vallja Balázs és hozzáteszi – Az idei évtől kezdve viszont a teljes felújításra, a restaurálásra szeretném helyezni a fő hangsúlyt – E körben tapasztalatait így összegzi – Kevésbé szerencsés esetben megveszem a kocsit és restaurálás után gazdát keresek neki. Sajnos a folyamatba ölt idő és pénz, az alkatrészek ára sokkal többe jön ki, mint amennyi a kész autó értéke lenne. Kedvezőbb ezért, amikor az ügyfél hozza a kocsiját projektállapotban, aztán már a szétszedését is mi végezzük. Amíg a karosszéria bejárja a maga útját homokszóráson, lakatoláson, korróziógátláson és fényezésen keresztül, addig az egyéb alkatrészeket, így a futóművet, motort, váltót felújítjuk, majd a fényezett karosszériába beépítjük – vázolja Balázs a Linczy Mini Garage ideális menetrendjét.
A fő szempontok arany háromszöget alkotnak. Minőség, határidő, megfizethető ár. Ja, a minőség nem lehet alku tárgya! – utóbbira garancia a Balázs és Linczy Mini Garage mögött álló raktár, amely telis-tele van Mini alkatrészekkel – Cégünk speciális szolgáltatása, hogy amennyiben nem mi csináljuk valaki autóját, hanem ő maga dolgozik rajta, akkor igyekszem mindenféle térítés nélkül, az általam fölhalmozott tapasztalatokat átadni neki és a próbálkozót szakmai tanácsokkal segíteni. Afféle bázissá is váltam, mely Távol-Keleten gyártott új alkatrészeket és Angliából beszerzett darabokat is forgalmaz. Említettem a megfizethetőséget, ami persze nagyon relatív. Sajnos egyre drágább a veterános hobbi, de a Minizést az ág is húzza. Pár éve egy teljesen restaurált autó még az egyik legolcsóbb veterántípus volt, éppen a rendkívül jó alkatrész ellátottság miatt. Csakhogy az alkatrészek ára nagyon elszállt, nehézkessé vált a beszerzésük is, a felújított, kész Minik ára ezt megsínylette. Mindezekhez jött a Brexit, ma már vámot kell fizetünk minden alkatrészre… Ez üzletileg nem jó, szerencsére azonban az ügyfelek általában nem üzleti alapon restauráltatnak egy Minit, mert a motiváció többnyire szívből jön. Hála Istennek, elhivatott ügyfeleink vannak! – mondja Balázs, akinek udvartartása népes és sokszínű. A raktárt benépesítik a restaurálásra váró Minik, kezdve a csontvázszerűtől a felismerhető darabokig.
– A „mindjárt nekiállunk szétszerelni” és a „már rakjuk össze” közötti állapotban tíz projekt fut párhuzamosan. Mondjuk a „fut” talán túlzás, mert kettő kezdését ütemeztünk, a többire pedig az alkatrészbeszerzés és az alvállalkozók kapacitása függvényében kerül sor – jelenti ki vendéglátónk, a Linczy Mini Garage tulajdonosa, aki kedvünkért a jövőről is beszél – Folyamatosan észszerűsítünk, erősen a restaurálásra koncentrálunk, szeretnénk gyorsítani a folyamatokat. Egy bizonyos ponton túl nyilván kénytelenek leszünk kihasználni azt, hogy a jó szakmunka olcsóbb Kelet-Európában, a nyugati ügyfelek viszont tehetősebbek a hazaiaknál. Hosszú távon ez az irány – vallja Balázs, akinek kitartását, eltökéltségét, kreativitását látva biztosak vagyunk abban, hogy elképzelései és álmai megvalósulnak, miként a Mini-szerelem is örök.
szöveg: Váczy András, képriport: Diósi Imre