Április 21-22 között ismét repülőnapot tartottak Budaörsön. A szezonnyitó családi sétarepülő hétvége és honvédelmi sportágbemutató egy egész napot felölelő, ingyenes rendezvény, amely szórakoztató repülős élményeket kínál minden korosztálynak. A Budaörsi Airshowt ezúttal is a Legendák a Levegőben csapata szervezte meg. Szombaton és vasárnap is tíz órakor kezdődtek a programok és egész nap tartott a sétarepülés. Egymás után szállt fel a Bulldog, az AN-2-es, a Cessna 172, a Diamond 20, a sárkányrepülő, az Autogyro, illetve a Robinson 44 helikopter… A Magyar Honvédség sátránál harckocsik, Gripen szimulátor, lövészet és sok meglepetés várta a rendezvényre érkezőket. Aki pedig kirepülte magát, sétálhatott a kézművesek sátrak között és elmerülhetett az oldtimer és újabb amerikai autók látványos parádéján. Szó, mi szó, igazi élményprogram volt minden korosztálynak!
Hangos zúgással emelkednek a magasba a gépmadarak, nagy hangerővel szól a zene, a hangszórókból pedig néha egy szakértő információit is halljuk. Odalépek a pulthoz és pár percre kibillentem pörgős munkájából Nagy Jenőt, vagyis Zsenyát.
– Ezzel a sétarepülős hétvégével és honvédelmi sportág-bemutatóval járjunk az országot azzal a céllal, hogy elvigyük a repülés élményét azoknak, akik érdeklődnek iránta. Rendezvényünk ingyenes, pontosan azért, hogy aki nem engedheti meg magának a sétarepülést, az is láthassa a repülőket, szórakozzon, sétáljon, ha pedig elfáradt, helyet foglaljon egy padon és igyon, falatozzon. Nincs repüléskényszer, pusztán egy kellemes hétvégi időtöltést ajánlunk az érdeklődőknek. Ezen közben az amerikai autók rajongóinak is látnivalót kínálunk, hiszen csatlakozott rendezvényünkhöz az American Car Club Hungary és szép számmal hoztak járműveket. Nagyon jó fejek, lehet tőlük kérdezni, szívesen mesélnek az autóikról – zárja a rövid tájékoztatóját Zsenya.
Magam is szemlélődő, sétáló üzemmódra kapcsolok, látom is, hogy népes csoportok csodálkozó szemekkel járják körbe a szebbnél szebb amerikai csodaautókat. Az egyik kíváncsi csoportnak Mihálszky Tamás, az ACCH elnöke tart előadást. Amint befejezi mondókáját, megragadom az alkalmat, és én is kérdezek tőle.
– Hogyan csatlakoztatok a budaörsi repülőnap programjához, milyen szervezés után állt össze a bemutatótok?
– A Legendák a Levegőben nevű csapat szervezi a repülőgépes programot, az American Car Club Hungary pedig mint meghívott klub, csatlakozik és segít a lebonyolításban, a látványban. Ez már tradíciónak nevezhető, hiszen negyedik alkalommal vagyunk velük együtt itt, Budaörsön. A Legendák a Levegőben amúgy nagyon sok rendezvényt szervez, néha a többire is ellátogatunk.
– Hány autóval képviselitek a klubotokat?
– Most körülbelül harmincöt-negyven autóval vagyunk itt. A régebbi vonalból képviselteti magát egypár csodálatos jószág. Például egy gyönyörűszép Chrysler, a világ leghosszabb fecskefarkával büszkélkedő autó. Az első ajtó közepéből indul a fecskefarok és egészen az autó végéig tart. Egyébként legendás a műszerfala is, aki igazán átérzi a rakéta- és az űrkorszakot, annak e látvány megejtően nagy élmény. Aztán van egy harmadik generációs Corvette sportkocsink is, mert ugye, Corvette nélkül nem megyünk sehová! Hoztunk néhány Mustangot is a hatvanas, a hetvenes évekből és egy új generációs modellel is kirukkoltunk. Van jó pár pick-upunk, egy Ranger autónk és természetesen itt vannak a szokásos, új generációs Challenger és Camaro típusok is. Nem lehet kihagyni az óriási Mercury Monterey-t és a mellette álló csöppnyi 500-as Fiatot sem. Utóbbi persze nem amerikai autó, de a tulajdonosa klubtag nálunk, elnézést is kért, de most csak ezzel tudott jönni. Mondtam, hogy semmiképpen ne hagyja ki a rendezvényt, jöjjön mindenképpen, ráadásul ő vezeti fel a sort, nehogy a többiek véletlenül eltapossák a kicsikét…
– Repülőnapon vagyunk, téged melyik légi jármű fogott meg?
– Tulajdonképpen mind, bár nem ismerem a típusokat. Az Antonov repülőgép nagyon tetszett, tizenkét utast is szállíthat. Ezzel több kört is ment a csapat. Az egyiken én is részt vettem és a pilótával elbeszélgetve megtudtam, hogy neki is van egy 1973-as „csónakseggű” Buick Rivierája. Ismerem még a Cessna típust, melyet régebben volt szerencsém vezetni is, a kicsi gyro-kopterrel és az ultrakönnyű repülővel is repültem már. A sárkányrepülő sem hagyott hidegen, legközelebb pedig biztosan kipróbálom a nagyobb helikoptert!
szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre