Régi Idők Gyereknapja és II. Újpesti Oldtimer Találkozó címmel hívott élményekre kíváncsi és fogékony érdeklődőket, gyerekekkel érkező családokat Újpest Önkormányzata május 26-án a Szent István térre. A letűnt idők járgányainak színes parádéjával gazdagított időutazásos napon számtalan program szórakoztatta a gyerekeket. Többek között volt körhinta, kalandpálya, lábbal hajtós retró kisautó, kötöttpályás kisvonat, kézműveskedés és állatsimogató… A múlt szépséges autó- és motorcsodái egy e célra elkerített parkolóba gurultak be, fokozva a nosztalgikus hangulatot. Mi is részt vettünk az újpesti gyereknapi oldtimerbulin, s néhány életképpel idézzük fel a történteket.
Zenével aláfestett hangulatfokozó és interakciós show zeng a hangszórókból: a műsormágus Ferenc József, becenevén Fittikém, mikrofonnal a kezében sorra járja a veteránosokat, szívélyesen, szellemesen, személyes varázsát bevetve, meglepő tájékozottsággal társalog velük.
– Az Újpest Média és Újpest Önkormányzatának rendezvényszervezői találtak meg engem e feladattal. Örömmel vállaltam el, hiszen az ember munkáját minősíti, ha felfigyelnek rá és hívják a következő eseményre is az egyénisége miatt, és azt mondják, remek, mert ez a fiú hozzátett rendezvényhez, felkészült, jókat kérdezett. Vagy egyszerűen, csak egy „őrült” showman… Akkor is OK! Egyébiránt nagyon szeretem a régi autókat, ezért is próbálok olyan dolgokat kérdezni, ami másokat is érdekelhet. Sok információ van a fejemben a típusokkal kapcsolatban, de ez nem elég, a lényeg, hogy itt „megszállottakkal” találkozom, mindannyian azok, az elsőtől az utolsóig. Minden egyes alkalommal tanulok valamit, ha ilyen feladatot kapok. Nem szégyellem, ha hibázok, azt se, ha kijavítanak, hiszen ez egy ilyen interaktív műsor… Nagy öröm egy gyári, eredeti autó tulajdonosával beszélgetni, ebben közegben találom meg a tiszteletre méltó értéket.
Gányik József derűsen társalog autója mellett, én is beszállok a dumcsiba – Azon mindig elcsodálkozom, hogy nemcsak én vagyok ilyen lökött, hanem mások is, és hogy mennyi energia van ezekben az autókban. Egy Fiat 500 Giardinierával jöttem, 1960-tól 1977-ig gyártották a típust. Kicsit használt, de hellyel-közzel működik mindene és nagy örömömre szolgál, amikor látom, hogy erre a kis Ötszázasra mindenki mosolyog!
Mintha taxidroszton állna és utast várna Czinege Gábor Mihály – Facebook események között láttam meg ezt a lehetőséget és kapva kaptam az alkalmon, hogy itt lehessek az 1976-os Lada 1200-asommal. Szerepe szerint Főtaxi autó, rendesen föl is van öltöztetve szabadjelzővel, matricával, korabeli taxiórával, CD rádióval. Rendszeresen járok vele filmforgatásokra, legközelebb június 2-án Dunakeszin lesz repülőnap, ahová vele és egy diplomatakék 1500-assal megyünk. A taxiról annyit, hogy félig kész projekt volt, nekiálltam, én fejeztem be. A kasznihoz nem kellett nyúlni, a fényezését polírozni kellett, mert elég narancsos volt sok helyen, illetve csapágyas volt a motor. Most teljesen rendben van, jöhetnek az utasok!
Hatalmas méretű, nyitott tetős amerikai cirkálót áll körbe kíváncsiskodó felnőtt és gyerek. Kazettás magnóból dübörög a zene, Elvis Presleytől a Jailhouse rock. Tóth István nem titkolt büszkeséggel nyugtázza a csodálkozó szemek csillogását. – Ő egy 1970-es Cadillac De Ville kabrió, három hónapja egy lakókocsiért cseréltem, eddig csak a reptéren, az AmCars rendezvényén voltunk vele. Nagyon élvezzük az érdeklődést, jó érzéssel tölt el, de végül is, ez egy különleges, egyedi autó, klasszikus filinget, igazi retró életérzést sugároz. Azért jöttünk, hogy ezt az életérzést megosszuk a régi autók szerelmeseivel – teszi hozzá Tóth István útitársa, Ágnes.
Tóth Lénárt egy Volkswagen Typ 3-mal jött, egy olyan hatvankét éves limuzinnal, amelynek ezen évjáratából csak egy van Magyarországon – Tizenhárom évem van ebben az autóban, három éve tudom élvezni. Meghívásos alapon, érkeztünk, egy regisztrált résztvevő lemondásának köszönhetően kerültünk ide. Gyereknap is van, kihoztam a lányomat is, legyen része ebben az élményben – mondja Lénárt, majd kérésemre kiszáll az autóból a 15 éves Tóth Jázmin. Mosolyogva, szívesen beszél a VW-ről – Nagyon a szívemhez nőtt ez az autó, csodálatos az a fíling, amikor beülsz, más, mint a modern autók, visszavisz az időben. Ugyan még nem tudom vezetni, de gyakorlunk néha apával, és ha meglesz a jogsim, én is megyek majd vele. És persze, megmutatom a barátaimnak, osztálytársaimnak, mert nagyon érdeklődnek ők is a hasonlóan régi járművek iránt!
Lassan a végéhez közeledik az oldtimer esemény, dobozokból emelnek ki fényes serlegeket, készülőben az ünnepélyes díjkiosztó. Van még addig pár perc, gyorsan elkapom a Fiat Ritmo Bertone kabriója mellett listát lapozgató Gebhart Tamást, a rendezvény szervezőjét – Hobbiként szervezek veterános rendezvényeket minden évben, Keszeg településen, Váctól tizenkét kilométerre. Ha ez a reklám helye, akkor elmondom, idén július 20-án lesz legközelebb találkozó. Itt, a II. Újpesti Oldtimer Találkozó önkormányzati eseményen külsősként, újpestiként veszek részt a szervezésben. Tavaly beszéltünk Bedő Kata alpolgármesterrel és Ungi Veronikával, az Újpest Média képviselőjével, hogy csináljunk egy komolyabb eseményt. Egy évvel ezelőtt még sok munkát kellett beletennem a szervezésbe, de idén már könnyebb volt, hiszen híre ment a tavalyi eseménynek. A 40 férőhelyesre tervezett oldtimer-kiállításra már 58 veteránautó érkezett! A hangulat remek, nagyon jól megfér egymás mellett a pár százezres és a több millió forintos veteránautó. Az emberek kellemesen elbeszélgetnek egymással és szerintem alapvetően ez a lényege egy ilyen találkozónak. Az már biztos, hogy jövőre is lesz a gyereknapon veterántalálkozó, sőt meglehet, hogy a veteránok parádéja kinövi magát önálló eseménnyé… Már most kész terveket forgatok a fejemben, mit és hogyan csinálok másként jövőre – fejezi be Tamás, és indul a díjkiosztóra.
Fittikém hívására egymás után gördülnek középre a nagyszerű találkozó díjazottjai:
Legidősebb jármű: Durant – 1929
Legkülönlegesebb jármű
- hely: Ford DeLuxe – 1935
- hely: Chevrolet El Camino – 1969
- hely: Alfa Romeo Spider – 1987
Legszebb jármű
- hely: Tatra 54 – 1931
- hely: Skoda Octavia – 1962
- hely: Volvo PV 1800 – 1965
Szervezői különdíj:
Cadillac DeLuxe – 1970
Lada 1300 S – 1987
Fiat 124 AC Coupe – 1967
szerző: Váczy András, fotó: Diósi Imre