Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Hymermobil 544-világcsavargóknak tökéletes

DSC 7861

Bár a közhiedelem szerint a lakóautók igazi szezonja nyárra esik, az év bármely szakaszában jó móka útnak indulni egy kisméretű lakással. Hényel Ágoston télen-nyáron örömmel túrázik Hymerjével, nem akadály sem a kánikula, sem a zimankó. A gondosan megtervezett, precízen épített Eriba-Hymer 544-es még soha nem hagyta őt cserben, talán azért sem, mert a négykerekű érzi, mennyire szeretik – Számomra a lakóautó egy életformát képvisel, talán nincs is ennél szabadabb módja a kirándulásnak – jelentette ki Ágoston, az 1990-es évjáratú lakóautó tulajdonosa – Ez a jármű a Hymernél készült, mégpedig egy Fiat alváz és motor felhasználásával, talán a Ducato a szerkezet alapja.

Számtalan típus készült akkoriban a Hymernél, Mercedes, illetve Citroën gépkocsik felhasználásával is, változatosak voltak a felépítmények is. Az enyém egy áramvonalasabb karosszériát kapott, aminek jellegzetessége a középen nyíló ajtó. Az autó valódi ritkaságát és érdekességét azonban nem ez adja, hanem a hatszemélyes utastér – tudtam meg Ágostontól, aki gyorsan kifejtette ennek jelentőségét – Kevés olyan lakóautó van, amelyben hatan is utazhatnak, azonban én kimondottan ilyet szerettem volna, hogy nagyobb társasággal is útnak indulhassunk. A méretes utastér persze máskor is jól jön. Ha csak a párommal ketten kerekedünk fel, akkor a vezetőfülke felett kialakított ágyban alszunk, a nappalit, a konyhát és az étkezőt egyáltalán nem kell átalakítanunk, vagy[M1]  elpakolnunk onnan a holmikat. Valóban olyan az életérzés ilyenkor, mint egy kis lakásban – mondta büszkén a tulajdonos, aki a lakóautó technikájáról is mesélt – Létezett 1,9 literes és 2,5 literes Fiat szívódízellel gyártott Hymer lakóautó, az enyémet ellenben az 1,9 literes, turbós motor hajtja. Mivel a karosszéria az áramvonalasabbak közé tartozik, ezzel a motorral az autópályán könnyen tartható a száz kilométeres óránkénti sebesség. A manuális kormányváltó ötsebességes, a vezetést pedig nagyon kényelmessé teszi a bowdenes tempomat. Ami azonban a legfontosabb, a takarékos üzem. Bármilyen körülmények között is használom az autót, mindig tíz liter alatt fogyaszt, akár a szlovákiai hegyi kirándulásokon is! – közölte megfigyelését a lakóautó gazdája, aki kifejtette ezzel kapcsolatos elméletét – A takarékosság nyitja nem titok, az autó csekély önsúlyában keresendő. Nagy méretéhez képest csak két tonnát nyom üresen, ha pedig telepakolom túrafelszereléssel, grill holmikkal, sporteszközökkel, feltöltöm a tartályait vízzel, üzemanyaggal, akkor is bőven alatta marad a 3,5 tonnának!

Ágoston  a modern lakóautókat ugyan masszív építésű, robosztus szerkezeteknek tartja, amelyek öntömege fájdalmasan magas – Első kézből származó tapasztalataim vannak az ilyenekről, édesapámnak egy új Hymer 644-ese van. Egy lakóautóba, az általa biztosított szabadságba könnyű beleszeretni, nekem is nagyon megtetszett édesapám Hymere. Igen ám, de ő nem kutyabarát. [M2] Mivel nekünk van kutyánk, úgy határoztam, hogy veszek egy saját lakóautót. A Hymer 544-es másfél évvel ezelőtt érkezett Ausztriából Magyarországra. Nemcsak az ára miatt esett a választásom az öregebb autóra, hanem a stílusa miatt is. Szinte érezni lehet benne, hogy olyanok tervezték, akik már sokszor túráztak, kirándultak lakóautóval, figyeltek minden apró részletre. Nem állítom, hogy a modern lakóautókat nem körültekintően tervezik, de véleményem szerint sokkal semlegesebb a stílusuk és persze az áruk is magasabb. Az ember így könnyen lemond a plexiüveggel záródó zuhanyfülkéről, vállalja a zuhanyfüggöny kényelmetlenségét, ha egyébként mindenből kicsit többet és jobbat kap, patinából legalábbis biztosan – jelentette ki a tulajdonos, majd folytatta: a kocsim sztorija is érdekes, egy 81 éves osztrák bácsi és 78 éves felesége használta a járgányt, azt pedig feltételezem, hogy nagyon szerették, legalábbis ezt jelzi sok, utólag beépített okos megoldás, kütyü is, melyektől kényelmesebb, használhatóbb lett a Hymer.

Amikor az „öregek” megváltak az autótól, egy szombathelyi ismerős vette meg tőlük. Rögtön szervezett is egy lakóautós kirándulást a feleségének, ami azonban balul sült el. A túra végén a nej közölte, hogy vagy ő megy, vagy a lakóautó… Mit volt mit tenni, új gazdát kerestek a lakóautónak, amikor pedig ennek hírét vettem, azonnal lecsaptam rá. A párom meggyőzésének egy fokkal már ügyesebben álltam neki, mint elődöm. Az utastér jellegzetes „öreg” szagát illatosítókkal oszlattam el, majd egy nem mindennapi programsort szerveztem a rákövetkező hétvégére. Párommal autóba ültünk, majd Hollókőre mentünk, aztán Alsótoldon a Bableves Csárdában ebédeltünk egy jót. Onnan Galyatetőre autóztunk, ahol a tizenkét centis hóban sétáltunk, majd Egerszalók következett. A fürdő parkolójában leállított autóból fürdőköntösben libbentünk be a fürdőbe. A sok élmény után fáradtan, de a változatos program izgalmaival feltöltődve érkeztünk haza, Gödöllőre. A párom ekkor kijelentette, most már érti, miért szeretik az emberek a lakóautókat… Így sikerült megértetnem vele a lakóautózás lényegét, azóta pedig általánossá vált, hogy pénteken felkerekedünk és elindulunk egy izgalmasnak ígérkező úti cél felé. Estefelé úgy választunk parkolóhelyet, hogy reggel szép legyen a kilátásunk, útiterv pedig akár menet közben is változhat, hiszen nem vagyunk kötve sem lefoglalt szálláshoz, sem más ütemtervhez… – közölte Ágoston, aki örömmel vállalkozott arra, hogy eloszlassa a tévedést, amely szerint a lakóautó csak a kánikulában lehet társ – Az autómat, mint annyi más Hymer gyártmányt, a Truma cég szerelte fel fűtőberendezésekkel. A fűtés és a vízmelegítő egyaránt gázzal üzemel, előbbit pedig már többször is kipróbáltuk fagyos időben és soha nem okozott csalódást. E jól felszerelt, sokoldalú és megfizethető oldtimer lakóautók amúgy meglátásom szerint reneszánszukat élik mostanság.

Mindig figyelem az utakon a „márkatársakat” és a hasonló 544-esekben szinte mindig húszas-harmincas éveiket taposó kortársaimat látom. Vicces, hogy e járgányok utasai sokszor fiatalabbak, mint az autó, de ez is jelzi, hogy milyen szerethetők ezek a kocsik. Még akkor is, ha vannak hibáik. Az enyém sem tökéletes, hiszen egy-két szimering ereszt, de kár lenne ezért szétszedni a motort, vagy a váltót, ami akár nagyobb problémákat idézne elő a jövőben – jelentette ki Ágoston, majd pénzügyekről és a takarításról is ejtett pár szót – Ez az autó nem kér kenyeret. A veteránbiztosítás mindössze 16 ezer forint évente, cserében pedig bármikor rendelkezésre áll a háznál egy spontán kirándulás tökéletes eszköze. Ami pedig a takarítást illeti, ismét párhuzamot kell vonnom a modern és a klasszikus lakóautók között. Előbbiek padlójában számos rekesz található, ahonnan csakis porszívóval lehet eltávolítani a koszt és a port. Az enyém másmilyen. A linóleummal borított, egybefüggő padlót néhány perc alatt fel lehet söpörni és készen vagyunk. Én így képzelem az élhető, sokoldalú veterán lakóautót, nekem a Hymer 544-es tökéletes útitárs – mondta végezetül Hényel Ágoston

A képeinken látható Eriba-Hymer 544-es (Hymermobil 544) az Eriba-Hymer GmbH gyártmányaként Bad Waldsee-ben készült, 1990-ben. Alapja a korabeli Fiat Ducato, ezt a példányt a Ducato TD14-es típusa felhasználásával gyártották. Dízelmotorja négyhengeres, lökettérfogata 1900 köbcentiméter, a hozzá illesztett turbófeltöltő segítségével 82 lóerős teljesítményre képes, végsebessége 120 kilométer óránként. A váltó ötsebességes, manuális. A jármű tengelytávja 2923 milliméter, hosszúsága 5630 milliméter, szélessége 2220 milliméter, magassága pedig 2750 milliméter. Az üzemanyag tartályába 70 liternyi gázolaj fér, a fogyasztás a gyári adatok alapján 10-13 liter 100 kilométerenként, a beépített tartályokban 100 liter ivóvizet, illetve 100 liternyi szürke vizet vihetünk magunkkal. A gépkocsi fordulóköre 12,2 méter, a Truma fűtésrendszert és a Truma melegvizes rendszert egy-egy 11 kilogrammos gázpalack szolgálja ki.

szöveg: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre