Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Guruló reklámok, meghökkentő járgányok

7a47f1c7d3d213981c2ed230a2fef42f resize

A magyar autós társadalom már teljesen hozzászokott az egykor hatalmas szenzációnak számító energiaitalos promóciós járművekhez, amelyek kék-ezüst színre fényezett, óriási méretű italosdobozokkal keltettek feltűnést, mára azonban már meg sem karcolják az ingerküszöböt. Hiába, mindig új és újabb kell – ez lett a szlogen a mozgó hirdetéssé átszabott autók világában is, immár sokadik évtizede. A nem kis kreativitással és jókora munkával tökéletesen átalakított, az eredetire már nem is emlékeztető gépkocsik hazája az Egyesült Államok – meglepődött ezen valaki? Ott már a húszas-harmincas években megjelentek a minden apró részletükben módosított, már-már rajzfilmszerű arányokkal rendelkező autók, amelyek kivétel nélkül valamilyen terméket népszerűsítettek. A hirdetők az automobilok bizsergető újszerűségét, illetve azok dinamikáját állították a reklámtevékenység szolgálatába, mert hiszen az autó nemcsak trendi és modern portéka volt akkoriban, de képes volt arra, hogy egyszerre legyen statikus billboard és mozgó hirdetés is. A világháború éveiben egy kis ideig törvénnyel tiltották be az átépített autókat, a döntést pedig csak kis részben balesetbiztonsággal, sokkal inkább azzal indokolták, hogy az átépítő cégek által felhasznált nyersanyagok – elsősorban a réz és az alumínium – stratégiai fontosságúak lettek.

A mozgó reklámtermékké transzformált autók újabb nagy korszaka a hatvanas és a hetvenes években jött el, ez egyben a gazdasági fellendülés csúcsa volt Amerikában. Mindenki vásárolni akart és persze mindenki eladni szeretett volna. A televízió egyeduralma ugyan kezdett nyilvánvalóvá válni, azonban még volt tere a köztéri – mozgó – reklámoknak is. Sokat lendítettek ezek elterjedésén az olcsó műanyagok, amelyek felhasználásával tartós és könnyű, meglepő formájú karosszéria-toldatokat lehetett készíteni. Kedvezett a reklámautóknak a korszakban még elterjedt alvázas építési mód is. A létra, vagy „X” alakú alvázak akkoriban még teherviselő elemként szolgáltak, a teljes karosszériát le lehetett róluk emelni és egy egészen őrült formájú felépítményt lehetett a helyükre csavarozni.

A Cadbury által gyártott Creme Egg nevű csokitojás megihlette a cég markentingeseit, akik a nyolcvanas években a Suzuki és a Bedford koprodukciójaként létrejött Bedford Rascal felhasználásával öt darab, tojás formájú, a Creme Egg színeire fényezett reklámautót készítettek. A japán-brit kisbusz szögletes, nagyméretű lámpái helyett a reklámautó a Citroën CV2-es lényegesen kisebb fényszóróival világította meg maga előtt az utat, de a visszapillantók is a francia kisautóról származtak. A kerekeken gördülő piros-kék tojás nem pusztán egy mellékes projekt volt, ennél sokkal komolyabban tekintettek rá a Cadburynél, olyannyira, hogy 1993-ban a Corgi nevű kisautógyártó-céget is felkérték egy méretarányos Cadburry-tojás sorozatgyártására, amelyet céges feliratú dobozban árusítottak, elsősorban a Birminghamben működő „Cadbury World” élményparkban.

Nem vették félvállról a feladatot a Goldfish Crackers nevű sós ropogtatnivaló gyártói sem, akik szintén reklámautót állítottak szolgálatba termékük hirdetésére. Ha hitelesek a mendemondák, a kerekeken gördülő sós halacska kialakítása nem volt túlságosan problémás feladat, mert a készítők szabad kezet kaptak, hiszen a mintául szolgáló snack nem volt éppen karakteres, csak egy elnagyolt halacska. Az uszonyos egyébként a Finn Ronald Pepperidge névre hallgatott, röviden Finn néven ismerték és esetenként sötét napszemüveget viselt. Talán mondani sem kell, hogy ezért került kerekes változatára jókora, sötét „napgép”, közvetlenül a mosolygó szájnyílás – vagyis a szélvédőüveg – fölé.

.

 

Sokkal korábban, de szintén élelmiszert hirdetett a „Wienermobile” is, amelynek első példányai 1936-ban indultak el, hogy ihletet adjanak az éhes embereknek. A virslijeiről méltán népszerű cég vezetője, Oscar Mayer kérésére számos olyan speciális autó készült, amelyek kialakítása hatalmas kiflibe illesztett virslit, azaz hotdogot mintázott. A jármű tervei házon belül készültek, a design egészen pontosan Mayer unokaöccsétől, Carltól származott. E járművek érdekessége az volt, hogy nemcsak a múltban készült belőlük több példány, de mostanában is készítik és használják őket. A hotdog-autókkal egy évben, 1935-ben indult útjára egy korai próbálkozás, a Blatz Milwaukee Bier nevű sört promotáló gépkocsi, amely lényegében olyan pickup volt, amelynek platójára egy gigantikus söröskriglit helyeztek. Tíz évvel korábban a Good Year állt elő egy nem mindennapi hirdetéssel. Akkoriban már héliummal töltött kormányozható léghajójukkal, a Pilgrimmel is népszerűsítették abroncsaikat, majd előállították a világ legnagyobb autógumiját. A gigantikus abroncsot „A világ legnagyobb abroncsa” és egy „Jövőbe tekintünk” feliratú gépkocsi vontatta maga után, ahol pedig elhaladt, az emberek láthatták, milyen haladó technikával rendelkezik a gumigyártó.

Ha létezik olyan személyautó, amely tálcán kínálta magát az átalakítók számára, az a Mini volt. A klasszikus kisautó a maga idejében filléres, olcsó termék volt, hatalmas darabszámmal, könnyen beszerezhető alkatrészekkel és kis mérete is ideálissá tette az átalakítók számára. Amikor dél-afrikai eredetű Outspan keresett magának autóból fabrikált, mobil reklámhordozót, akkor kézenfekvő módon jutott a készítők eszébe a Mini. Azért is, mert az Outspan olyan globálisan működő cég volt, amely citrusfélékkel kereskedett, emblémája pedig egy érett narancs volt. A ma már negyvenhárom országban tevékenykedő óriás kabalájából végül hat darabot is készített a Brian Waite Enterprise nevű cég, amely 1972-es évjáratú Miniket használt projektjéhez. A készítők erősen megdolgozták a gömbforma kasznit, még a narancsra emlékeztető gödröcskéket is kialakították rajta. Az ablakokat narancssárga plexiből készítették, az autó „tetejére” pedig zöld levélutánzat került – még akkor is, ha ilyet aligha látunk az üzletekben árusított gyümölcsökön.

A guruló narancs közeli rokona lehetett a borsószemnyi autó, amely a fagyasztott zöldségekkel kereskedő brit Birds Eye termékeit népszerűsítette. Az Asylum Models and Effects és a Bakers Patterns együttműködésével megszületett autó zöld borsószemet formázott, a rajta látható lámpák, díszítőelemek, szellőzőrácsok pedig kizárólag egy másik gömbölyűségről, bogárhátú Volkswagenről származtak.

Másképpen rokona a narancs-autónak a „Q” olajforgalmazó cég reklámhordozója, ugyanis ennek az alapja is egy Mini. A megrövidített kasznira gigantikus méretű, szögletes olajoskanna-szerű építmény került, a hetvenes években jól ismert televíziós reklámban pedig azért száguldott olyan sebesen a gördülő kenőanyag, mert a preparált járgányt nem más, mint a minis rally-legenda Paddy Hopkirk terelgette, természetesen nyaktörő iramban.

De lépjünk vissza ismét egy pár évtizedet! A harmincas években alapított és egyre népszerűbbé váló Zippo öngyújtók gyártója és a cég alapítója, George G. Blaisdell úgy gondolta 1947-ben, hogy „a jó bornak is kell a cégér”, ezért aztán egy vadonat új, 1947-es Chrysler Saratoga szedánból készíttetett egy „Zippo-autót”. Az autó elejét és hátulját nem érintette az átalakítás, azonban az utastér fölé hatalmas toldalék került, amely két, egymás mellé állított, felnyitott Zippo öngyújtót formált, jókora, a menetszéltől hátrafelé lobogó „lángnyelvekkel”. Utóbbiak egyébként formázott plexiből készültek, majd festették és belülről megvilágították őket. A Zippo-Chrysler a rákövetkező két évben negyvennyolc államban is megfordult, markentingesei és utazó ügynökei a segítségével hirdették az öngyújtókat, abban pedig biztosak lehetünk, hogy jócskán megtérült az átalakításra fordított összeg. Akkoriban szinte mindenki dohányzott, a strapabíró öngyújtót hirdető Chrysler pedig valóban feltűnő jelenség volt, vihették-vehették a terméküket, mint a cukrot. Sajnos így járt a reklámhordozó is – az eredeti Zippo-kocsi 1950-ben szőrén-szálán eltűnt, amikor egy Pittsburgh-i Chrysler kereskedésbe vitték szervizelni. Soha, senki nem hallott felőle a későbbiekben – aki mégis, az mélyen hallgatott -, végül aztán sok évtizeddel később, 1998-ban George B. Duke, a Zippo akkori igazgatója, egyben a cégalapító unokája úgy határozott, hogy márpedig kell egy Zippo-kocsi. Egy 1947-es Chrysler Saratoga beszerzésével indult a művelet, majd az egykori reklámhordozó „Zippo-II” replika elkészülésével ért véget. Az autót óvják és féltik, természetesen ki sem adják a kezükből, sőt, tréleren viszik a promóciós eseményekre.

Még egy „éghető” modell jön! A palackos lakossági propánbután gázzal kereskedő spanyol óriás, a Butagaz francia divíziója egy kevésbé szemrevaló, ám az eredeti terméket annál hitelesebben idéző reklámautóval állt elő az ötvenes években. A feljegyzések szerint hét darab gépkocsit is rendeltek, mindegyik Simca 1000 típusú személyautó konstrukcióján alapult és megjelenésüket tekintve két, gigantikus gázpalackot formáztak. Nemcsak a gázpalack, de az italospalack is ihletül szolgált számos promó-autó gyártásakor. Ezek többnyire persze elfektetett üvegekre – legyen az sör, bor, ketchup, tejesüveg és a sor vég nélkül folytatható – emlékeztető karosszériákat mintáztak, amelyek lényegesebben sportosabb megjelenést kölcsönöztek a reklámautóiknak, mint a Butagazé.

A lakásnyi alapterületű „autóiról”, a Batmobilról és megannyi eszeveszett kreációjáról híres George Barris 1967-ben a Vox nevű, elektromos gitárokat gyártó cégtől kapott felkérést, hogy népszerűsítse termékeiket valamilyen autóval. Barris nem félszívvel és hozzá méltó igyekezettel tett eleget a felkérésnek, a 4,7 literes V8-as Ford motorral hajtott „gitár” akár 280 kilométerrel is száguldhatott óránként – nem biztos, hogy ez a legeredetibb négykerekű reklámhordozó, de az biztos, hogy nemigen akad nála gyorsabb.

 

szöveg: TZs