
1952-ben a Fiat vezetése elhatározta egy erős és könnyű sportkocsi építését. A Fiat palettáján azóta is egyedülálló V elrendezésű 8 hengeres, 2 literes Fiat motorral szerelt luxus sportkocsit a Genfi Autószalonon mutatták be.
Az autós szakmát felbolygató, köztetszésnek örvendő alkotás elegáns és áramvonalas formáját Fabio Luigi Rapi, a Fiat lingotto-i gyárának Carrozzerie Speciali részlegének vezetője alakította ki , ahol az autót gyártották.

Az első változatnál ikerkarburátort alkalmaztak, és 105 LE-t teljesített, amelyet hamarosan 115 LE-re fejlesztettek, míg a második sorozat 127 LE -t produkált három karburátor alkalmazásának köszönhetően. Az hátsókerék hajtású autó elől független felfüggesztést, hátul laprugókat kapott. Az autó súlya 4 kilóval kevesebb mint egy tonna. Az első változat 190 km/ó sebességgel repítette utasát. A gyártást 1954-ben befejezték. Ennek ellenére 1959-ig minden évben megnyerték vele az olasz 2 literes GT-bajnokságot. Összesen 114 darab készült belőle. Az autók közül 34-nek a Fiat Dipartimento Carrozzerie Derivate e Speciali („Speciális karosszériák osztálya”) gyári karosszériája volt. Néhány autó karosszériáját más olasz karosszériaépítők végezték. A Carrozzeria Zagato 30-at készített[, amit „Elaborata Zagato”-nak jelöltek. Ghia és Vignale karosszériát is készített. A legtöbb kupé volt, de néhány kabriót is készítettek. Az 1954-es Torinói Autószalonon egy gyári stílusú, üvegszál erősítésű műanyag házzal szerelt példát mutattak be. A Fiat kísérleti karosszéria részlege által gyártott kompozit karosszéria súlya mindössze 48,5 kg volt. Ez a 8V az FCA Heritage gyűjtemény része, és jelenleg a torinói Centro Storico Fiatban található.






