





Az 1969-es évjáratú Fiat 500-as egyike a több milliónyi elkészült példánynak, azonban az utóbbi időben nagyon sok törődésben volt része. Nemcsak a karosszériája újult meg, de az utastere is, ráadásul nem valamiféle szigorú menetrend nyomán, hanem folyamatosan születő új és újabb ötletek nyomán. A spontán döntések eredményeként formálódó kisautóról a tulajdonos férjét, Iványi Tibort kérdeztem.
A szeretettel, igényesen felújított piros kis Fiat névleg ugyanis riportalanyom feleségének autója, azonban Tibor érzelmileg talán jobban kötődik hozzá.
- Kettőnk között én vagyok az öregautós, sőt, nekem volt már egyszer egy ugyanilyen kocsim, ezért számomra talán többet jelent, de az autót valójában a feleségemnek vásároltam – kezdődött a Fiat 500-as története.
Kiderült, hogy az olasz törpeautót egy magyar cég hirdette meg, tőlük vásárolta meg aztán IványiTibor, aki így emlékezett vissza a történtekre. - A Fiatot az Autó Halas nevű cégtől vettem, ami nem szokványos kereskedés, legalábbis nem csaksztenderd autókat árulnak. Akkoriban például volt náluk „púpos” Wartburg és 850-es Fiat is.
- A Fiat azonnal megnyerte a tetszését?
- Ránézésre elég jó állapotban volt a kocsi, de persze nem volt hibátlan. Az alja például eléggé rozsdás volt, ezért elhatároztam, hogy rendbe hozom. Miután a motort és a váltót kiszereltük a kocsiból, már csak olyan kevés alkatrész maradt benne, hogy azokat is kiszereltük egy hirtelen ötlettől vezérelve és ha már üres lett a kocsiszekrény, nem volt akadálya a minden részletre kiterjedő, alapos karosszéria-
restaurálásnak – kezdett bele Iványi Tibor a restaurálás történetébe.
nagyon egyszerű jármű a Fiat 500-as, egyes javítási munkálatokat pedig én
magam végeztem el rajta.Régebben vettem például ponthegesztőt is, ha pedig megvolt, használtam a Fiatnál – közölte Tibor, aki egyébként építőipari vállalkozást vezet és öreg vasak felújításával piheni ki a fáradalmakat. - A Fiat alja szépen sikerült, a felújítás közben pedig nagyon kellemes meglepetés ért, amikor kiderült, hogy tulajdonképpen minden alkatrészt be lehet szerezni az olasz kisautóhoz – közölte Iványi úr, aki ennek okát elsősorban annak tudja be, hogy a Fiat 500-ast Magyarországon is forgalmazták egy darabig, sokszor közlik is vele ismeretlenek, hogy milyen múltbéli emlékeik vannak a típussal kapcsolatban.
- A szocialista rendszerben lehetett ilyen kocsit kapni a Merkurnál is, a kispénzű olasz vásárlók kedvencének mai népszerűségét pedig jól jelzi, hogy manapság már Kínában is készítenek hozzáutángyártott alkatrészeket – kaptam tájékoztatást az 500-as gazdájától.