Néhány hónappal hetvenötödik születésnapját követően itt hagyott minket a hazai motorsport legendás képviselője, „Öcsi”, azaz Cserkuti József. Bámulatos pályaívet futott be, holott Európa keleti felén élt és versenyzett, így csak töredékét kapta azoknak a lehetőségeknek, amiket nyugati kortársai. 1947. december 7-én született, a motorsport pedig csak viszonylag későn, 1967-ben vonta őt bűvkörébe. A nála tizenkilenc évvel idősebb bátyját, Lászlót kísérte el navigátorként a Taurus Rally egyik futamán, az élmény pedig azonnal megváltoztatta életét, amelynek középpontjában addig a vegyészet és a művészetek álltak. Az ifjabb Cserkuti navigált és szerelt, hamarosan aztán egy „ezres” NSU volánjánál maga is sorompóba állt egy hegyiversenyen. 1971-től a BMW magyarországi képviseletét ellátó Interag is felfigyelt a tehetségére, így Öcsi immár sportos bajor gépkocsikkal bizonyíthatta, hogy érdemes a bizalomra. 1978-ban BMW 320-as, aztán 635CSi segítette hozzá a trófeákhoz, majd jött az M3-as és a további sikerek. Bár eleinte hegyi versenyeken szerzett hírnevet, később a túraautózás ásza lett. Negyedszázados motorsport-karrierje bővelkedett a diadalokban, 450 különféle díjat gyűjtött össze, köztük 27 hazai bajnoki címet. Hegyiverseny kategóriában Európa-bajnokságon szerzett ezüstérmet, túraautózásban szintén Európa másodikja lett, Monzában, 1987-ben. Versenyzőként 1995-ben vonult nyugdíjba, döntését azzal indokolta, hogy a fokozott elvárásoknak már nem tud és nem is akar megfelelni. Pontos, precíz szervező volt, alig kellett műszaki hiba miatt feladnia versenyt, arra pedig különösen büszke volt, hogy soha nem érte őt autóversenyen baleset. A legendás versenyző elhivatott csapatfőnökként is letette névjegyét, az Euro Open by Nissan futamsorozatban Illés Tamás csapatfőnökeként és mentoraként lehettünk rá büszkék – e verseny mezőnyéből nem kisebb tehetség, mint Fernando Alonso emelkedett ki, egészen a Forma-1 világáig. Munkálkodása eredményeként a nagyközönség számára is lehetségessé vált az autóversenyzés, egyike volt azoknak, akik kitalálták és megvalósították az Opel Astra Kupát, amelyben Szentgotthárdon, Öcsi útmutatásai nyomán gyártott speciális autók segítségével sokan hívhatták elő magukból az amatőr versenyzőt.
Szalkai Tamás, fotók: Autónavigátor, Facebook/ Cserkuti József