Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Egy csodálatos Cadillac múzeum

DSC 4291 resize

Aki a legendás Cadillac veteránkorú csodáira kíváncsi, hát kapja magát, és meg se álljon

Törökbálintig, ahol a Dulácska utca 2. szám alatt találja a Cadillac Múzeumot! Arról, hogy mikor, hogyan alakult a páratlan gyűjtemény, mit talál benne a látogató, Kubik Zsolt tulajdonos szolgált felvilágosítással.

– Honnan indult és mikor, milyen gondolatból született a gyűjtemény, amely immár múzeummá lett?

– Maga a gyűjtemény Garamvölgyi Gyula keszthelyi lakos több évtizedes munkája során jött létre, ő alapította a múzeumot Keszthelyen. Volt ott egy boltja, mögötte pedig egy épületben álltak az autók. Volt, amelyik fedél alatt, némelyik a szabad ég alatt. Én akkor kapcsolódtam be, amikor az autók már egy a kiállítás részét képezték, aztán három évvel ezelőtt megvásároltam befektetés céljából. Ezután pedig fejleszteni kezdtem. Sajnos, Gyula két hónappal ezelőtt meghalt, ezért már nem tudtam megmutatni neki, hogy hol él tovább a gyűjteménye.

– Miért éppen ez a Cadillac-gyűjtemény ihlette meg?

–  Azért, mert a Cadillac teljes történetét felvázolja. 1902-ben kezdődött az autógyártás, amikor évente még csak három darab jármű készült. A legöregebb autónk ebből a sorozatból való, 1905-ben készítették. A Cadillacnál tízévenként volt modellváltás, így tizenhárom autó öleli fel a márka történetét. Minden autónak van saját részlege, zárt vagy nyitott formában. A kiállítás értékét növeli, hogy mindegyik indítható, azaz még az 1905-ös modell is működőképes!

– Tehát tizenhárom autó van a múzeumban. Honnan kerültek elő a gyűjtemény darabjai?

–  Hat autó az Egyesült Államok hat különböző államából jött, hat további autó más-más európai országból, például Hollandiából, Németországból származik. A kiállítás darabját képezi olyan autó is, mint például a La Salle, amelyet a Keresztapa című filmben is használtak! Ezért is látható Sonny Corleone, azaz James Caan filmszínész fotója az autó ablakában. Ezt az Cadillacet Gyula árverésen vásárolta Amerikában.

– Nem mindennapi járművek állnak itt a múzeumban…

– Nem bizony! Nagyon kacifántos a történetük, mindegyiknek van valamilyen mondanivalója. A kiállításon egyórás tárlatvezetést tartunk, ami inkább az érdekességekről, mint a szakmai dolgokról szól.

– Hű ez nagyon izgalmas! Osszon meg velünk egy-egy sztorit!

– Van például olyan autó, mely korban Marilyn Monroe-hoz vagy Elvis Presley-hez kötődik, ugyanilyen autókat használtak ők is. Külön érdekesség az 1936-os modell, amiből összesen csak százhat darab készült. Annak ellenére, hogy csak tizenhárom autónk van, valamennyi ritkaságszámba megy. Ugyanakkor elmondhatom, ilyen tematikus Cadillac-kiállítás csak nálunk van, sehol másutt nincs a világon. Európában egyáltalán nincs, csak Chicagóban, a Cadillac főhadiszállásán, pontosabban, attól ötven kilométerre, Dexterben van egy hasonló…

–  Melyik Cadillac a kedvence?

– Igazából a második világháború előtt gyártott, akkor is, most is csodaszámba menő autók tetszenek. Ilyeneket már nem látni a hirdetésekben, legfeljebb aukciókon kelnek el. Ha nézegetem őket, minden alkalommal elámulok. Lenyűgöz az 1905-ös gyártmány, aztán a másik filmszereplő, amelyet a Houdini című mozifilm készítői használtak. Mind-mind csoda!

– Mi a helyzet a későbbi gyártmányokkal?

– Az ötvenes, hatvanas és hetvenes években gyártott autókat azért ma is meg lehet vásárolni, sok példányuk ma is forgalomban van. Nálam, Törökbálinton szokott lenni a Cadillac Club találkozó, ott például feltűnnek a hatvanas években gyártott Cadillacek.

– Vagyis odagurulnak?

– Így van, beindulnak, működőképes mind. Most állnak, de csinálok egy nyitható portált, ahol ki tudnak gurulni.

– Említette, hogy a Garamvölgyi úrtól készen vette múzeumot, aztán fejlesztette. Mivel, hogyan?

– Voltak autók kisebb bajjal, azokat megcsináltattam.  Ezenkívül a múzeum mellé létesítettem egy komolyabb ajándékboltot, ahol olyan termékekből lehet vásárolni, amiket mi készítünk, például saját tervezésű pólókat és egyéb ajándéktárgyat. Nyitottunk egy kis kávézót is, ahol például a Cadillac Club találkozók alkalmával a résztvevők le tudnak ülni beszélgetni, kávézni…

– Mikor nyílt meg ez a múzeum?

– Törökbálinton öt hónapja, májusban.

– Gondolom, nem véletlenül választotta a törökbálinti helyszínt?

– Azért nyitottunk itt, mert közel a budai régió, Törökbálint, Érd, Diósd és az M1-es is, számított az autópálya közelsége, a győri és a székesfehérvári vonal, jó a lokáció.

– Milyen az érdeklődés, mennyien látogatják a múzeumot?

– Lassú a felfutás, de egyre többen jönnek. Van érdeklődés, viszont kell egy-két év, míg jobban megismerik, hiszen teljesen új helyen van.

– Kik látogatták eddig?

– Eléggé széles a paletta, iskolás csoportoktól kezdve nyugdíjasokig. Voltak már nálunk Kecskemétről, a Mercedes gyárból, sőt, egyszer egy egész autószalon minden dolgozója kijött és megnézték a kiállítást. Amúgy nagyon vegyes a látogató közönség, például meglepő módon sok anyuka jön gyerekekkel, végig nézik a múzeumot, eltöltenek akár két órát is, mert a tárlatvezetést a laikusok is élvezik.  Például az egyik autó tervezésében Pininfarina is részt vett, ami a hétköznapi embert is érdekli. De ha valaki szakmailag érdeklődik, a fölkészült kollégák neki is tudnak újat mondani, például milyen motorral készültek az autók, melyiknek mi volt az előnye, a hátránya.

– Ha rátalálna egy-két további autóra, elképzelhető a kiállítás bővítése?

– Itt nem tudok bővíteni, mert pont elfér ez a tizenhárom autó. Azonban kaptam már megkeresést, nemrég egy idősebb úr, aki Amerikából jött haza, egy nagyon szép Cadillacket szeretett volna betenni a múzeumba. Vagyis a jelentkezők nem feltétlenül akarnak eladni… A szomszédunkban, Gazdagréten található egy Brougham, ami 1957-ben a világ legdrágább autója volt és csak négyszáz példányt csináltak belőle. Na, ezt a darabot is szívesen látnám a kiállított autók között!

szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre