Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Csillagos történetek

IMG 0940

Fedett, klimatizált, terebélyes méretű garázs a kertvárosban, telis-tele vadonatúj állapotú, veterán Mercedesekkel. És az oldalfalakon végig futó polcok matuzsálemi rádiókkal, lemezjátszókkal, szalagos magnókkal telezsúfolva. Hihetetlenül gazdag, különleges gyűjtemény. A tulajdonos kérésére nevét nem említem, anonimitását tiszteletben tartva, Gyűjtőnek hívom. Annyit elárulok, hogy a Gyűjtő a Mercedes Benz Classic Magyarország egyesület tagja. Benyitunk a garázsba, és ott a Gyűjtő, lépésről lépésre valamennyi gyűjtemény történetét meséli el.

Sarokban egy P10-es Pannónia
– Egy idős úrtól szatyorban megvettem az egészet. Összeírtuk, hogy milyen alkatrészek kellenek a felújításhoz, körülbelül 350 ezer forintot tett ki. Kimentünk a XVIII. kerületi, régi piacra, a veteránbörzére, elővettük a listát, odamentünk az egyik kereskedőhöz, mutattuk, hogy milyen alkatrészekre lenne szükségünk. A kereskedő a nagy mennyiségű alkatrész láttán rögtön rákérdezett, hogy motort újítunk fel, mert a kereskedésen kívül vállalnak ők is felújítást. Az általunk jelzett cserélendő alkatrészek ismeretében a motor felújítását 600 e. Ft. összegért vállalta, három hónapos átfutással. Az ajánlati összeget elfogadtam és megegyeztünk.

Mellette egy TLB-Pannónia (tokozott-lengővillás-burkolt)
– Egy alkalommal szintén kint voltunk azon a veteránbörzén, és a klubtársaim kérdezték, hogy mire vágynál a gyűjteményedbe. Mondtam, hogy egy TLB-Pannóniára, mert ifjú koromban ez a motor volt a kedvencem, melyet jellemzően a Pannónia az NDK piacra részére szánt, Magyarországra cirka 500 darab jött be. Ez egy kuriózum. Mint az utólag kiderült a feleségem kérte meg klubtársaimat, hogy tudakolják meg, hogy a gyűjteményem kiegészítésében milyen motorkerékárra vágynék a közelgő 70. születésnapomra. A motortípus ismeretében adott klubtársamnak megbízást, hogy szerezzenek egy roncsot, újíttassák föl születésnapomra. A felújítás a neves napra elkészült elhozták és becibálták a nappalimba, ráadásul beindították, hogy feelingje is legyen. Hazatérve megcsapta az orromat a kétütemű bűze, de ahogy megláttam, rettenetesen megörültem neki.

És jönnek sorban a szorosan egymás mellett álló Mercedesek.
W111-220 SE, 1962-es.
– Tizenöt éve Arizonából jött, a sivatagnak köszönhetően rozsdamentes. Viszont homokfúvott volt, ami annyit jelent, hogy a sivatagi homoknak köszönhetően a kocsi karosszériája a kocsi festését, üvegrészeket és a krómokat, mint egy homokszóróval végzett tisztításnál lemattitották a felületeket. Magyarul semmi fénye nem volt a kocsinak, és a Nap
infra sugárzása a belső kárpitot rendesen tönkretette. Nekiálltunk, és felújítottuk. Több kiállításra vittük, díjakat is nyert.

220-SE Ponton 1959-es
– Szintén Arizonából jött. Érdekessége, hogy ebből a típusból több változat is készült, ez egy speciális darab, az úgynevezett hydrak váltós, vagyis a Mercedes félautomata váltóval az amerikai piaci igényeknek megfelelően készítette el. Kézzel kell váltani, de a kuplungmozdulatokat egy vákuumrendszer lemodellezi. Magyarul, ha hozzányúlok a karhoz, kiemeli a kuplungot, beteszem egy bizonyos sebességfokozatba, és
elengedve a sebváltókart, a kuplung visszaengedi és zárja a hajtásláncot. Ebből nagyon-nagyon kevés készült. Bizony, bizony lusta autó, gyorsítani, betont szaggatni vele nem érdemes pontosan azért, mert a sebességváltás a bonyolult vákuumrendszer miatt a sebváltás 2-3 másodperc holtidővel jár.

W124-es Cabrio 1995-ös
– Gyári, mondhatnám, majdnem szalon állapotú. Kellett egy külső fényezést adni neki, mert az arizonai nap a lakkréteget, ami a metálfényezés fölött található, megette, levedlett, foltos volt.

R129-es 2001-es
– Ez 5000 köbcentis, V 8-as motorral szerelt autó, ami háromszázhuszonvalahány lóverő teljesítményt tud leadni. Ennek a vásárlást az oldtimer kort megelőzve döntöttem,
pontosan azért, mert ha eléri a 30 éves kort ne akkor kelljen megvenni horribilis összegért. Köztes időben, garázsomban tároljuk a kocsit, és itt várjuk meg azt az értéknövekményt, hogy ebből OT-s autót lehessen csinálni. Normál forgalmi rendszámmal, úgy ahogyan a 124-es Cabrio és az R129-es rendelkezik, érvényes műszaki vizsgájuk van. Annyi érdekességet tudni kell róla, hogy egy gyűjteményben lévő
autó akkor ér többet egy hagyományos gyártási időszak közepén gyártott autóhoz képest, amennyiben vagy a gyártás első hónapjában, vagy az utolsóban gördült ki a gyárból. Ő az
utolsó hónapban gyártódott. Ezzel a típussal 2001-ben álltak le, ez egy késői darab, és nem Arizonából, hanem Floridából jött, kicsikét párásabb vidékről, ami nagy kárt a karosszériában nem tett. Ez a típus, nem éppen ő, a Forma1-ben lett híres,
2001 és 2002 óta mint Safety Car. Akkoriban felvezetőkörösök voltak a Forma1-ek, elindultak az autók a startvonalról, elől ment egy biztonsági autó, csinált velük két
kört, és a két befejezése előtt állt el előlük, és állt be a box utcába. A karaván folyamatosan gyorsult, a kiálláskor már 200 Km/ óra sebességnél kellett a Forma 1 autókat legyorsulni. Megmondom őszintén, nem hittem el, hogy kétszáznál még gyorsul. Egy speciel pályán kaptam lehetőséget, hogy tesztelhetem a kocsi tudását kipróbálhattam: 1600-os
fordulatnál megy százat, 3200-nál kétszázat és 6500-nál kezdődik a piros szakasz. Kétszáznál úgy gyorsul, hogy még a seggét is kidobálja, akkora erő van benne. Ez részben a
karosszéria kialakításnak és a rettenetesen erős motornak köszönhető. Az utolsó R129-es daraboknál az AMG is beszállt a tuningba: próbálták a légellenállási értékét minél kisebbre vinni, ezért a karosszérián módosításokat hajtottak végre. Részben a leszorító erőt, részben az alatta elhaladó levegő sebességét növelték. Ő egy AMG optikai tuningos, pluszban a hátsó kereke majdnem másfélszer szélesebb, mint az első, tehát két különböző gumimérettel van szerelve, ezért a hátsó kerekek felnije is ennek megfelelően szélesebb.

W126-os Limuzin szürke 1990-es
– Olyan korai vásárlás volt, amikor még nem lehetett OT vizsgára vinni. Kivételesen magyarországi beszerzés. A gazdija az idő előrehaladtával úgy érezte, hogy a nagy, széles autó, nem tudta már biztonságosan vezetni, inkább megvált tőle. 170 ezer kilométer igazolt futás teljesítménnyel rendelkezik, a Mercedes Pappas szervizében volt karbantartva. Különleges értéke, hogy nem felújított, hanem gyári, megőrzött állapotú,sőt, minden olyan elektronikát tartalmaz, mint a mai kocsikban is van. Nem hibrid, hanem sima benzines, 3000 köbcentis és 180 lóerő környékén van a teljesítménye. Bőrülés, központi zár, ablak le, ablak föl, tető mind motoros, a tükrök úgyszintén, plusz fűthetők. Még az ablakmosók spricnije is. Rettenetes, komfortos luxusautó, első osztály, vagyis felső kategóriás Mercedes. A Kádár-flotta autói ilyenek voltak…

Pagoda 1967-es
– Ez egy Cabrio, a Pagoda nevet a levehető fémtetejéről kapta, és pluszban hordoz egy sátorponyvát. 2800 köbcentis, mechanikus váltós. Ő se nem amerikai, se nem európai.
Göppingenben volt a NATO amerikai támaszpontja, annak egyik tisztje vette Németországban. Amikor leszolgálta az idejét, kivitte Torontóba. Mi ott vettük interneten keresztül. Technikai totálkáros volt, mert egy piros lámpánál a hátuljába belementek. Számunkra ez hízelgő volt… Kanadában azt mondják a technikai totálkáros autóra, hogy vegyen újat, mert olyan munkadíjak vannak, hogy gazdaságtalan a javíttatása. Beleszerettünk, mert láttuk, mi kell hozzá: hátfal, hátsó lámpák, a sárvédőket pedig egy kicsit meg kell igazítani. Gondoltuk mi. Hát megérkezett a kocsi, az első része nagyon szép állapotban volt, a törés pedig ugyanolyan, mint a fotókon. Amikor viszont elkezdtük a karosszériát szétszedni, kiderült, hogy a kanadai tulajdonos, nyilván a legolcsóbb, az ügyes pakisztáni szerelőkhöz vitte javíttatni. Azok nem lakatoltak, hanem rátettek egy pléhdarabot a sérülés helyére, és egy-egy pont szegeccsel odaerősítették. Tele volt ilyenekkel. Érdekesség még, hogy ő 1967-es, de már az elődmodelljei is könnyített formában kerültek forgalomba, vagyis a gépháztető, a csomagtérfedők, az ajtók, mind alumíniumból készültek. Ez akkoriban világszenzáció volt!

„Szól a rádió…”
Rádiók, magnók, antik híradástechnikai eszközök

– Villamosmérnökként, híradásipari tagozaton végeztem az egyetemen, most egy holland világcég központi márkaszervizének vezetője vagyok. Ennek köszönhetően több szálon kötődőm a híradástechnikához, úgyhogy belém rögződött a régi technika szeretete és gyűjtése. Legalább száz, ha nem több csöves rádió a polcokon: Orion, Siemens, Standard, Philips, Videoton, Telefunken, Melodia, Terta, Grunding, Pacsirta, Sokol és így tovább… a háború előtti időktől kezdve a múlt század végéig. – Ezek nincsenek kicsicsázva, de működnek.
Külön érdekesség az1952-es Vörös Szikra magnetofon. – A Rákosi korszakban ezt a párt a rendszer elleni lázadásszöveg terjesztésére találta alkalmasnak, ezért nem engedélyezték a forgalmazást. De a mérnökök addig-addig erősködtek, hogy 52-ben az illetékes elvtársak jobb belátásra jutottak.

Egy hosszú, és több rövidebb sorban feszítenek egymás mellett fényes kupák, serlegek.
– Feleségemmel évek óta Oldtimer Szuperkupa versenysorozaton indultunk, egy versenyen 15-20 közötti mérés van, nyilvánvalóan, ha egyet, sikerül elérni, díj jár. Amit összegyűjtöttem és dicsőségsorban vannak, a jó szakaszeredményeknek köszönhetem. Például az egyiket
Karlovy Varyban, nemzetközi versenyen, csomó profi között kilencediknek értünk célba. A díjat azért kaptuk, mert egy nehezített, felfűzött verseny mindkét szakaszát nullára teljesítettük.

Négykerék történetek
– A Kandó Kálmán Híradásipari technikumban jártam, ahol évente egy hónapot kihelyezetten a Videotonban, az Orionban dolgoztam. Aztán a Gelkához kerültem, és az egyetemet esti tagozaton végeztem el. Munka volt bőven mindenfelé, szerszám- és műszertáskával tömegközlekedéssel nem lehetett elvégezni, ezért vettem 1966-ban egy púpos Wartburgot. Két évig kínlódtam vele, amíg a főnök pártkapcsolatának köszönhetően, kaphattam egy kiutalást és vettem egy új Skoda 100 MB-t a Merkúrtól. Az első oldtimer autóm egy Renault 16-os volt, szabadidőmben felújítottam, de sajnos, a házunk építési költségei miatt el kellett adnom. Nagyon mélyen érintett.

– Egy családi ismerősünk 1956-ban disszidált, Torontóban él. Gazdálkodni akart, vett egy óriási területet a várostól északra, az ám, de mellette repülőtér épült, és a telkén raktár létesült könnyűszerkezetes épületekkel, ami neki nagyon jól jött, jól jövedelmezett. 75-80 között Floridába ment nyaralni, ott vett egy 107-es Bobby Mercedest, amit, amikor visszament Torontóba, betett egy épületbe. Ott állt húsz éven át. 2003-ban megvettem tőle, felújítottuk, 4500 köbcentis, 230 lóerős, ő volt az első oldtimer, ami külföldiről érkezett. Csodálatos darab! Ügyesek a Mercedes marketingesei, szponzorálták a filmgyártókat. A Dallas tévésorozattal kezdődött, ahol ez az autó az egyik Ewing fiúé volt. 400-500 ezret adtak el belőle. Védve az amerikai gyártmányokat, a hatóság olyan pillanatnyi szén monoxid kibocsájtó értéket szabott meg, amit be kellett tartani, ráadásul előírtak biztonsági karosszériát. Ettől a Mercedes nem esett hanyatt, hozta a paramétereket.

Ami pedig magát a veterángyűjtést illeti:
– Spórolós vagyok. Egy befektetési ügyletemmel rosszul jöttem ki, és amikor nagy nehezen sikerült visszahozni, úgy döntöttem, számomra biztonságosabb oldtimer autókba
fektetni, mivel azok éves növekménye akár tizenöt-húsz százalék is lehet. Összehasonlításként mondom, ha teszem azt, festményt veszek, és el akarom adni, akkor a különböző művészeti alapoktól kiviteli engedélyt kell kérni, viszont a kocsinak rendszáma van, beleülök és bárhová elmegyek vele… Így aztán egymás után vettünk kocsikat.
– A háború után 170-est tudtak gyártani, olyat, amiben a Hitleri Németország vezetői jártak, és mivel nem akartak a régi érához kötődni, új típussal, a 220 S Pontonnal jöttek ki.
Ezt a típust családi kötődés miatt vettem meg. Édesapám osztrák állampolgár volt, de az Anschluss után, a katonai behívó elől ide, Budapestre költözött, és 1948-ban magyar állampolgár lett. Rádió és orvosi műszerész volt, kapcsolatai révén a Tatabányai Szénbányászati Tröszt száz darab kvarclámpát rendelt tőle, és az ehhez szükséges kvarcégőkért kiment a gyárba, Frankfurt am Main Hanauba. Amikor kész lett a kavarc lámpákkal, jött az államosítás. 1948… A Szigony utcai klinikák külső karbantartója lett. 56-ban hívta a főorvos, tele sebesülttel a kórház, úgyhogy novembertől 57 februárjáig egyfolytában a kórházban dolgozott. Aztán egy kis nyugalom után májusban ismét szólt a főorvos, hogy azonnal el kell hagynunk az országot egy Bécsbe tartó mentőautóval. A mentőautó menlevéllel Bécsbe megy gyógyszerért és kötszerért. Kimehet az egész család. Nagy lehetőség volt…, de édesapám nem élt vele: maradtunk. Másfél hónap múlva egyik éjjel letartóztatták, és elvitték. Semmit nem tudtunk róla, fél év telt el, amikor hazatért. Pár hónap múlva a forradalom alatt dolgozó orvosokat és a kórházi személyzetet részére
németországi, életeket mentő egyesület egy-egy autóval ajándékozta meg a orvosi teamet. Édesapám1959-ben megkapta az értesítést, hogy ajándék Ponton autója érkezett, ekkor apámat megint letartóztatták, mert költekező életmódot folytat, pénzért vette a kocsit. A Pontont elkobozták… Ezt a kocsit, amelyik itt áll, mint típust felkutattam és megvettem édesapám emlékének adózva.

szöveg: Váczy András,   Fotók: Diósi Imre és kapott