Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Cougar 6X6 MRAP elvtárs

IMG 4902 resize

Bár Bruce Willis kapcsán mostanában inkább a színész egyre romló mentális állapotáról és afáziájáról esik szó, neve mindörökre összefonódott a véres-átizzadt-mocskos atlétatrikóval és a Die Hard filmekkel. A sebezhetetlen, macsó akcióhősök árnyékában általa nőtt nagyra John McClane figurája, az emberi léptékű igazságosztó, a New Yorki-i rendőr, aki mindig rosszkor volt rossz helyen. A Die Hard franchise ötödik, egyben legutolsó epizódjának számos jelenetét Budapesten forgatták, többet is az alábbi háromtengelyes felhasználásával.

A szögletes, morc külsejű, hatkerekű gépkocsit a Veterán Autó Kft. Budaörsi úton található telephelyén fotóztuk. E jármű a Magyarországon „Drágább, mint az életed” címmel bemutatott Die Hard 5. filmben egy Cougar 6X6 MRAP típusú, amerikai hadseregben (is) rendszeresített katonai gépkocsit személyesített meg, a poént pedig már most lelövöm: a filmesek valójában egy átalakított szovjet teherautóra húztak új bőrt.

 

A többek között a General Dynamics által fejlesztett, a Force Protection Inc. által gyártott páncélozott felderítő- és csapatszállító jármű a „menj bárhová, csinálj bármit, majd térj haza és mesélj róla!” filozófia jegyében készült, elsősorban az Afganisztánban szerzett bevetések tapasztalatai alapján. A „Mine Resistant Ambush Protected”, vagyis aknáknak és fegyveres rajtaütésnek ellenállni képes járműcsalád megalkotásakor mindennél fontosabb volt az élőerő megóvása és a jármű mozgékonyságának biztosítása. Ez a hatkerekű 2004-es rendszerbe állítása óta sokszorosan bizonyította remek túlélőképességét, akár nagyobb robbanóeszközök, így például aknák, vagy házilag gyártott pokolgépek sem tudják harcképtelenné tenni, kiemelkedő a túlélési képessége. A modulszerű felépítésnek köszönhetően a megsérült 6X6-os könnyen és gyorsan javítható és újra bevethető.

Mozgatására a Caterpillar cég hathengeres C-7 típusú, 330 lóerős dízelmotorját használják, az automata sebességváltó az Allison 3500SP típusa. A Cougar a kétfős személyzet mellett nyolc, teljesen felfegyverzett katonát szállíthat, üresen tizenhét, megterhelve huszonkét tonnát nyom. A hét méter hosszú óriás hatótávolsága 960 kilométer, végsebessége 105 kilométer óránként.

Az impozáns méretű, komoly tudással bíró harcjármű egy példánya Skip Woods forgatókönyvének megfelelően felbukkant a 2013-ban részben Budapesten forgatott, John Moore által rendezett Die Hard 5. című mozifilmben is.

Természetesen a stáb nem engedhette meg magának egy kétszázmillió forintnál is drágább eredeti Cougar 6X6 MRAP beszerzését, így megszokott filmes megoldáshoz folyamodtak. Vettek egy olcsóbb gépkocsit és azt alakították át úgy, hogy hasonlítson a csúcs-géphez. A kiszemelt járgány egy szintén háromtengelyes, de szovjet gyártmányú ZIL-131 típusú tehergépkocsi lett. A Lihacsov Autógyárban 1967-től egészen 2010-ig folyt ennek a V8-as benzinmotorral hajtott, 6X6 hajtásképletű teherautónak a gyártása, amelyet annak idején a Varsói Szerződés minden tagállama, így Magyarország is rendszeresített.

A Cougar-imitációt a filmesek megrendelésére a Szalay Dakar team tervezte és gyártotta, sőt, a forgatást követően ők tűntették el róla a kisebb-nagyobb sérüléseket és hibákat. A hatkerekű óriás pillanatnyilag új gazdájára vár, a Veterán Autó Kft. által közzétett információ szerint karosszériája kifejezetten jó és újszerű állapotban van, rozsda nem található rajta. A szerkezet is ép, minden elem kifogástalanul működik, a műszaki állapot kiváló. Motorja könnyen indul és beindítását követően elképesztő hangorkán szól a tető oldalán végigfutó kipufogóból. Használata sokrétű: könnyedén áthalad a terepakadályokon, felüljáróról is képes leugratni és menet közben a többi gépjárműre sem kell figyelemmel lenni. Az utcán garantáltan mindenki megnézi, parkolása viszont körülményes. Biztos nem fog még egy ilyen autó szembe jönni, és mivel magyar gyártmány, szervízelése is megoldható. Extra felszerelési tárgyai közé tartozik a Pirelli Pista terepgumi, Momo sportkormány, négypontos biztonsági övekkel felszerelt bőr sportülések elől és hátul, hidraulikus (faroló) kézifék, vészleállító gombok, városi terep fényezés.

szerző: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre és Veteránautó Kft.