Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek

Citroen Traction Avant 15 “Gangster”

DSC 1284 resize
DSC 1327 resize
DSC 1340 resize
DSC 1288 resize
DSC 1367 resize
DSC 1297 resize

Kitartó olvasóink tudják, hogy György Balázs műhelyében különleges ritkaságokra lelhetünk. Volt már
a vendége fantasztikus külsejű, négy leburkolt kerékkel rendelkező Nash személyautó, de korai
amerikai Willys Jeep Utility Wagon, aztán természetesen Citroën gépkocsik egész sora, Kacsától a DS-
ig, legutóbb pedig egy Traction Avant miatt kerestük fel. Bár elsőre szokványos példánynak tűnt,
kiderült, hogy bizony egy bigblock változatról szól, a hosszú orrban ugyanis ritka, hathengeres motor
foglalt helyet…
Látszólag egy nagyon kellemes arányokkal rendelkező gépkocsi a Citroën Traction Avant modellje,
valójában azonban igazi időutazó, amely a háború előtti formavilágot korát messze megelőző
műszaki újításokkal ötvözte.

  • A Traction Avant borzasztóan fejlett autó volt a maga idejében, karosszériája például lényegében
    önhordó volt, pedig a konstrukciót 1934-ben alkották meg a francia mérnökök – kezdett bele a
    francia limuzin méltatásába György Balázs, majd folytatta.
  • A hajtott első kerekek is óriási meglepetést okoztak, akkoriban ugyanis még szinte minden
    személyautót hátul hajtottak meg. A hajtásban volt egyéb fejlesztés is, az előre beépített
    differenciálműből kilépő féltengelyek például úgynevezett homokinetikus csuklókkal csatlakoztak a
    kerékagyakhoz. Ennek magyarázata az, hogy a hagyományos, kardántengelyeknél megszokott
    homogén csukló esetében minden fordulatnál négyszer fordul elő szöggyorsulás és négyszer
    szöglassulás, ellenben a homokinetikus csukónál egy középre illesztett gömbcsukló mindig azonos
    helyen tartja a két féltengelyt, kizárva annak lehetőségét, hogy a végük elmozduljon egymás síkjából.
    Csak érdekességképpen, az ötvenes-hatvanas évek Trabantjai, Wartburgjai hajtásában még homogén
    csuklókat találunk – tudtam meg a restaurátortól.
    közcím: Változatos karosszériák
    György Balázs a továbbiakban gyorsan összefoglalta a legjellegzetesebb Traction Avant típusok
    jellemzőit.
  • Az egyik legnépszerűbb, egyben legolcsóbb változat a 11BL, azaz Legere volt, ez a gépkocsi a 11BN
    Normale elnevezésű általános modellhez képest harmincegy centiméterrel rövidebbre és tizenhárom
    centiméterrel keskenyebbre készült. A közepes méretű Normale-hoz képest hosszabb volt az ötajtós
    Familiare és a Commerciale, ezeknek nemcsak üvegablakkal ellátott ötödik ajtó jutott, de a széles C-
    oszlopaikba is vágtak ablakokat. A Familiare nevű családi kocsi hátsó utasainak hatalmas lábtér
    dukált, de a teljesen sík padlóból szükség esetén egy harmadik üléssort is ki lehetett hajtani. Ilyenkor
    a hátsó lábtér persze kisebb lett, de valóban családi utazóautóvá válhatott a Familiare. A
    Commerciale hatalmas hátsó rakterét szerették a boltosok és a gazdálkodók, mert ott élő állattól
    kezdve bármit szállíthattak. Készültek aztán korlátozott számban kétszemélyes, plusz „cselédüléssel”
    ellátott kupék és kabriók is, sőt kifejezetten verseny célra rövidített tengelytávval kétszemélyes
    roadsterek is. A tervezés több szálon futott, többek között készült „cv22” jelzéssel száz lóerős V8-as
    kupé és kabrió is, ezek akkor utolérhetetlen 165 kilométeres végsebességre is képesek voltak. Ehhez
    a tempóhoz természetesen megfelelő gumiabroncsok is kellettek, a Citroën pedig az akkor
    legkiválóbb gumigyárral, a Michelinnel szerződött, amely az összes modellt ellátta acélhálóval
    erősített radiál gumikkal. Kevesen tudják, hogy a legendás Citroën DS típus egyedülálló
    hidropeumatikus rugózási rendszerét teljes titokban hathengeres Tractionokon kísérletezték ki. Ma
    ezek a 15 sixH jezésű példányok vagyonokat érnek – avatott be a modellváltozatok titkaiba a
    Citroënek jeles ismerője, majd eljutottunk cikkünk témájához, a speciális, hathengeres változathoz.
  • A hathengeres autók a Normale karosszériáját kapták, előre azonban egy hosszabb orr-részt
    erősítettek a gyárban, hogy elférjen benne a sorhatos hajtómű. A differenciálmű a motor alatt foglalt
    helyet, a háromsebességes váltó pedig a motor elé, a hűtő mögé került. Különlegesség, hogy a
    helyszűke miatt a sebességváltó a hagyományos sebességváltónál rövidebb kellett legyen, ezért
    a szokásos két tengelyre sorban felfűzött fokozatokat itt az egymás fölött lévő három tengelyre
    párhuzamosan helyezték el. Viszont a legfelső tengelyen lévő fogaskerekekhez már szórással nem
    jutott volna elég kenőolaj, ezért teljesen szokatlan módon egy olajpumpát is beépítettek a váltóba –
    sorolta a francia személyautó fejlett műszaki megoldásait a szakember.
    közcím: Meztelen Traction
    Vendéglátóm a gyáralapító André Citroën zsenialitását is méltatta.
  • Nemcsak remek szakember és szervező volt, hanem a mai szóhasználattal élve kiváló marketinges
    is. Elsőként ismerte fel például a jó reklám fontosságát. Elképesztő mennyiségben gyártotta az apró
    reklámhordozó gyerekjátékokat és más használati tárgyakat, például minden típusról készült
    méretarányos, élethű modell, de a csúcs a reklámtevékenységében a párizsi Eiffel-tornyot teljes
    magasságban évekig beragyogó Citroën felirat volt – tudtam meg György úrtól újabb részleteket,
    majd mesélt egy további vevőcsalogató fogásáról is.
  • Állítólag Henry Ford jelentette ki egyszer, hogy tőle a vevők bármilyen színben kérhetnek autót, csak
    feketét kérjenek. Nos, Citroën vele ellentétben valóban sok színkombinációban és színváltozatban
    kínálta modelljeit. A rendkívül gyors és megbízható Citroëneket szerették a rendőrök, taxisok, sőt
    igazából a gengszterek is, de nagyon kedvelt volt a művészvilágban is. Az igazi egyéniségek gyakran
    extrém színigénnyel álltak elő, ezért készültek csak alapozott, festetlen példányok is, hogy a művész
    hölgyek és urak olyanra pingálhassák autójukat, amilyenre akarják – kaptam információt a gyártó
    valóban vevőbarát lépéséről, illetve megtudtam azt is, hogy a francia autógyár végzett a világon
    elsőként törésteszteket is. Ezek még nem voltak olyan kifinomultak, mint manapság, lényegében a
    kocsikat lelökték egy szakadékba. Az egyik ilyen, mozgófilmen is megörökített esetben az autó
    többször is átfordult, hatalmasat esett, de a végén nyithatók maradtak az ajtói, sőt, utasok ültek bele
    és elhajtottak az autóval…