Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Budapest Classic Grand Prix 2023 – forróság, izgalom, szép tájak

DSC 1544 resize

Tizenhatodik alkalommal szervezte meg a húszéves Mercedes-Benz Classic Magyarország klub színvonalas, márkafüggetlen rendezvényét a Chronomoto Kft. közreműködésével. Az esemény az Oldtimer Szuperkupa harmadik fordulója is egyben és idén augusztus 27-re esett. A telt házas verseny mezőnyében huszonöt különböző márkájú, összesen mintegy kilencven oldtimer és különleges youngtimer autó szerepelt.

Szemezgettünk a felhozatalból. A korelnök egy 1933-as évjáratú, hathengeres és 41 lóerős motorral hajtott MG L Type volt, őt követte egy 1934-ben gyártott Rolls Royce, de nem maradt a garázsában az ikonikus Gullwing nyitott testvére, az 1957-es Mercedes-Benz 300 SL Roadster sem. Mivel a fő szervező a Mercedes-Benz Classic Magyarország klub volt, az indulók többsége is e márka autóit használta, például nagyon sok szép állapotú Pagodát láttunk. Az MG és a Triumph gyártmányai a hajdani szép angol klasszikusokat képviselték. Elegáns és sportos Porschék, BMW-k is gazdagították a mezőnyt, nem szólva a könnyed, olaszos stílusú Alfa Romeókról, illetve a Fiat Abarth-okról.

Maga a verseny nem gyorsasági túra, hanem az átlagsebesség tartásáról szólt, pontosabban két, egymástól eltérő megmérettetésből állt. Nevezetesen itiner alapján, hajszál pontosan kellett a versenyzőknek teljesíteniük az útvonalat, amit időellenőrző állomásokon sportbírók ellenőriztek. Ezen belül a versenyt az 1/100-as szakaszokon elért teljesítmény döntötte el. Ráadásul megadott idő alatt kellett teljesíteni az ügyességi pályákat, úgy, hogy a szintidőtől való minden egyes századmásodperc eltérés egy hibaponttal járt. Nem számított tehát az autók kora, lóereje, valamennyi járgánynak lehetősége volt a legkevesebb hibapont összegyűjtésére.

A több mint kétszáz kilométeres távot Budaörsön, a Mercedes-Benz Hovány szalontól indította a mezőny, majd a fővároson túl érintette Szentendrét, Visegrádot, Esztergomot, Bánkot, Vácot és Gödöllőt is, közben ebéddel összekötött pihenőre is lehetőség nyílt az esztergomi Bazilika alatt. Délután öt órától egyesével csurogtak az autók a XVI. kerületi Erzsébetligetben felállított célkapuhoz.

Amint a célkapunál elhalad a színes mezőny, nézegetem az autókat. Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, Jaguar, Lada, Lancia, Mazda, Mercedes-Benz, MG, NSU, Opel, Pontiac, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Saab, Triumph, Volkswagen, Volvo. Megvárom, amíg egy fa alatt, árnyas részen megáll egy-egy, a dögmelegtől felforrósodott verda, kikászálódik a vezető, majd egy-két mondat erejéig a friss élményekről faggatom.

Nyitott tetejű Fiat 500-ból emelkedik ki szinte már derékmagasságig Papp Szabolcs – Nem lógtam ki végig, csak akkor, amikor már nem bírtam a meleget. Fantasztikus tájakon jártunk, kedvesen fogadtak az emberek, mindenhol integettek nekünk, éreztük a szeretetet, és ez nagyon jó érzés. Amikor egy kicsit kilógtam felül, bejött, mosolyt csaltam az emberek ajkára. Nagyon jó élmény volt!

 

Küzd az autójával, az utolsó métereken tolja a vasat Tóth Barnabás:

– Nagyon nehéz napom volt ma a kocsival, sokat szenvedett a melegben. Megfulladt a kis karburátorom, hiszen eleve nem a városi közlekedésre van beállítva, a hosszabb távolságokat, magasabb fordulatszámot szereti. A városban pedig minden összejött: leállt egy henger, megfulladt a karburátor, a fúvókánk, dugulásunk is volt. Minden rossz összejött, amit csak a forróság előidézhet. De végigmentünk, és az összes rossz ellenére, nagyon tetszett az erdei út, fent a hegyekben…

 

– Ezen az úton az volt a legnagyobb élmény, hogy ezzel az autóval most mentünk először – mutat büszkén az 1977-es évjáratú Mini Clubman kombira Varga Zoltán – Nagyon jól teljesített. A verseny is jó volt, az útvonal is, meg vagyok elégedve a szervezéssel és magunkkal is, noha pár helyen hibáztunk. Bár a feladatok könnyűnek tűntek, de volt, amit alig lehetett teljesíteni. Ha nem figyelt az ember, nem érte el időben a célt. Például Tarcsán, az utolsó tripla közepére három másodpercet adtak, ha odafigyeltem volna, sokkal jobb lett volna a teljesítményem. Tizenhét századot hibáztunk a közepén, ami nagyon kevésnek tűnik, de a következő szakaszon meg hamarabb értünk be tizenhéttel, tehát ha a közepén időben érünk be, nullára csináljuk a végét. Ez bosszantó. De persze, volt olyan, hogy három századra csináltunk meg, de ebben a mezőnyben ezzel sem lehet szakaszt nyerni. Csak nullával…  Végül is, minden nagyon jó volt. Várjuk a vacsorát meg a díjkiosztót!

– A hőség bizony irtó rossz, de a verseny nagyon jó volt, kiváló a szervezés, az útvonal, a látvány, izgalmasak a feladatok – törli meg izzadó homlokát Vaszilkó Balázs. Az 1953-as Kacsa, vagyis Citroën 2CV bizony küzdött, a kilenc lóerőből talán ha öt maradt – Számomra a legnagyobb élmény az esztergomi szakasz volt. Előttünk ment a harmincas évekbeli Rolls-Royce, és amint a Bazilikánál az alagútban haladtunk, olyan fantasztikusan filmszerű volt, mintha visszamentünk volna az időben, legalább az ötvenes évekig… Minden elismerésem a szervezőnek! A másik nagy élményem, amikor Vác belvárosában bevittek minket a Főtérre, ahol emberek sorfala várt minket, mint a világsztárokat. Ilyet egy hétköznapon az ember nem él át, ezek csodálatos dolgok!

 

– Fantasztikus, több mint kétszázötven kilométert mentünk az extra melegben – jelentette ki Barkó Imre – Az autók a hőség ellenére csodálatosan bírták a pályát és persze szép helyeket láttunk. Az atlétikai világbajnokság kicsit felborította az elképzeléseinket, mert a Budapest Classic azt jelenti, hogy Budapesten klasszikus autókkal megyünk. Ez most nem sikerült, sok helyen lezárták az utat, nem is tudtunk róla, hogy hol haladhatunk.  Ebből kifolyólag a versenyigazgató az utolsó pillanatig módosította az útvonalat. Még Szlovákiába is átmentünk… Voltunk Visegrádon, Esztergomban, a Bazilika parkolójában kétszer is tudtunk 1/100-as méréseket csinálni. Ebéd után pedig onnan csatangoltunk hazafelé. Számomra külön élmény, hogy itt vagyunk ebben a gyönyörű, XVI. kerületi ligetben, mert személyes közöm van hozzá: én szerveztem, hogy ide érkezzenek a veterán autók!

Majosházi Péter is nyilatkozott, mint a Chronomoto képviselője. Ők szervezték a túrát, csapatuk rakta össze az itinert, a fotocellákat, ők végezték az időmérést. Ezek addig működtek, amíg az utolsó autó célba nem ért – Nagy kihívás volt a túra az időjárás miatt. Ezt leszámítva viszont nagyon kellemes kaland volt, elég, ha például felidézzük a Dunakanyarban megtett szakaszt. Terveink szerint fővárosi bázissal indultunk és oda is érkeztünk. Idén kevesebb ikonikus helyszínt érintettünk, mint általában, de Budapest kapcsán nem hagytuk ki a kedves Körszállót vagy a szépen felújított Széllkapu Teret. Kanyarogtunk Hűvösvölgyben árnyékosabb, hűvösebb helyeken. Ez volt most a túra budapesti része. Volt egy kis szlovák kitérő és átmentünk a Börzsönybe is, nagyon izgalmas helyekre, a Bánki-tó környékére. Sok kedves kis településen jártunk, sok kedves ember várt minket, különösen Esztergomban. Jópofa mérésékkel is telt az idő és bizony hibázott mindenki itt-ott-amott, mivel a koncentráció a melegben sokkal nehezebb. Volt, aki megtalálta az útvonalat, volt, aki nem, ettől is izgalmas volt a nap, és gondoskodtunk meglepetésekről is bőven. Eleinte egy kicsit változtattunk a budapesti útvonalakon, aztán megújítottuk az egészet. Szerintem rendben volt. Most pedig itt, az Erzsébetligetben igazán üdítő az árnyas fasor, ahová jó megérkezni a napsütötte forróságból után. Összegezve: jól mentek az autók, nem volt baj, kellemes volt a napunk, klassz túra volt!

 

A veterán túrázók a fasor hűsítő lombkoronái alatti pihegésből díszvacsorára és díjkiosztó ünnepségre az Aquaworldbe gurultak autóikkal.

A helyezések itt tekinthetők meg:  http://bpcgp.hu/wordpress/bpcgp-2023-vegeredmeny/

szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre