A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum száznál is több „drótszamár” bevonásával nyitotta meg „Bringára váltva” című időszakos kiállítását június 23-án. A tárlatnak a Kőbányai úton található, nemrégiben felújított Északi Járműjavító Díszcsarnoka ad otthont és egészen október 23-ig lesz látogatható. A kiállítás nem pusztán azoknak lehet érdekes, akiknek életében kitüntetett szerep jut a kerékpároknak. A szervezők ugyanis bevallottan szeretnének kicsiknek és nagyoknak egyformán érdekes eseménnyel kedveskedni, amely egyszerre élményközpontú, szemléletformáló és a tudományt is népszerűsíti.
A kerékpár – pontosabban annak pedál és meghajtás nélküli, lábbal lökdösött változata – a tizenkilencedik század elején született meg, azóta pedig folyamatosan alakult és fejlődött. Kialakultak a hétköznapi közlekedésre, sportolásra, szállításra és még sok egyébre alkalmas speciális válfajai, e kategóriákon belül pedig léteztek olcsó és megfizethető, illetve csúcskategóriás és drága példányok egyaránt. A Közlekedési Múzeum friss tárlatában kuriózumnak számító kerékpárok segítségével ismerhetik meg a látogatók e közlekedési eszköz hazai elterjedését és nagy korszakait. A legkorábbi szerkezetekre példa a francia Michaux, amely áttétellel még nem rendelkezett, ellenben a meghajtott kerék közepéhez erősített pedállal már igen. A múlt század harmincas-negyvenes éveit az 1935-ös gyártású Rappa hajtóműhajtású kerékpár, illetve a Weiss Manfréd üzemében készült „Pálma” kerékpár idézi fel.
Későbbi időszakból való az egyedi építésű „Dózsa”, illetve egy összecsukható „kemping”, a versenykerékpárok rajongóinak szívét pedig az 1959-es évjáratú, „Favorit” fogja megdobogtatni, amely nemcsak egy magángyűjtemény féltett kincse, hanem az egyik legkorábbi példány is. Az ötvenes évektől kezdve közel három évtizeden át készítették Magyarországon a Robusta kerékpárokat és azok leszármazottjait. Kevesen tudják, hogy e klasszikus megjelenésű szerkezetek az angol Phillips-Raleigh gyártmányok hazai másolatai voltak, arra azonban már sokan emlékeznek, hogy minden családban volt egy-két ilyen, ha pedig mégsem, akkor szovjet gyártmányú „Fecske” biztosan! A strapabíró kétkerekűek különleges válfajai az expedíciós kerékpárok – ilyenekből is akad néhány -, meg persze a munkakerékpárok. Sokan hiszik, hogy a szállításra használt „cargo” bicikli modern találmány és a hipszter kultúra terméke. Nem így van, ennek ékes bizonyítéka egy ötvenes években idehaza barkácsolt példány, amellyel anno egy vízvezeték szerelő szállította munkaeszközeit. A kiállítás utolsó traktusa pedig a kerékpáros sport relikviáit mutatja be .
Egy szó, mint száz, a bemutató példa nélküli részletességgel mutatja be a jelentős mérföldköveket, a kerékpározás múltját és jövőjének lehetséges irányait is.
szöveg: Szalkai Tamás fotók: Diósi Imre