Idén negyvenéves az Európa egyik legnagyobb autós-motoros rendezvényének számító d’Epoca a hagyományokkal szakítva idén Padova helyett Bolognában fogadta látogatóit, mégpedig a Bolognai Kiállítási Központ területén. Az október 26. és 29. között lezajló rendezvény érdeklődők tömegét vonzotta, a látogatóknak pedig aligha akadt okuk a panaszra. A kiállítás és börze 235 ezer négyzetméter területet foglalt el, szervezői pedig újdonsággal szolgáltak a motorkerékpárok rajongóinak is, 15 ezer négyzetmétert csak az ő kedvükért rendeztek be régi és új motorkerékpárokkal és mindennel, amire két keréken szükség lehet. A rendezvényre Magyarországról is sokan voltak kíváncsiak, ott volt barátai és kisebbik fia társaságában Tóth Barnabás is, akit magazinunk olvasóinak már biztosan nem kell bemutatni. A lelkes sport- és üzletember készséggel mesélt útiélményeiről.
Idén negyvenéves az Európa egyik legnagyobb autós-motoros rendezvényének számító d’Epoca a hagyományokkal szakítva idén Padova helyett Bolognában fogadta látogatóit, mégpedig a Bolognai Kiállítási Központ területén. Az október 26. és 29. között lezajló rendezvény érdeklődők tömegét vonzotta, a látogatóknak pedig aligha akadt okuk a panaszra. A kiállítás és börze 235 ezer négyzetméter területet foglalt el, szervezői pedig újdonsággal szolgáltak a motorkerékpárok rajongóinak is, 15 ezer négyzetmétert csak az ő kedvükért rendeztek be régi és új motorkerékpárokkal és mindennel, amire két keréken szükség lehet. A rendezvényre Magyarországról is sokan voltak kíváncsiak, ott volt barátai és kisebbik fia társaságában Tóth Barnabás is, akit magazinunk olvasóinak már biztosan nem kell bemutatni. A lelkes sport- és üzletember készséggel mesélt útiélményeiről.
Még a híres-nevezetes Riva cég nagy műgonddal készített motorcsónakjaiból is akadt néhány, ezek a fából épült, gyönyörűen lakkozott hajók igazi műremekek. Rajtuk kívül nagyon sok lábon álló öreg autó és öreg motor is kellette magát, többségük pedig olyan állapotban volt, mintha tegnap gyártották volna! Csodálatos, ereklyének számító járművek mellett mindenféle méretarányú modellt és makettet is kiállítottak, a személyes kedvenceim pedig az antik moziplakátok voltak. Imádom a klasszikus filmek többnyire autókat is ábrázoló posztereit, az Auto Moto d’Epoca felhozatala pedig idén nagyon erős volt ilyenekből – emlékezett vissza Barnabás, aki azonban egyetlen plakátot sem vásárolt – E gyönyörű, korhű plakátok nemcsak hatalmasak, akár kétszer másfél méteresek, de borzasztóan drágák is. Egy-egy Belmondo film korabeli hirdetéséért akár ezernyolcszáz eurót is elkérnek – közölte a megdöbbentő információt Barnabás, aki idén Porsche alkatrészekre is vadászott – Pillanatnyilag egy Porsche 964 RS modellt építek, ehhez pedig szükségem van néhány alkatrészre. Nagy örömmel fedeztem fel az egyik árus standján a 959-es modell gyári, versenyekre készült sebességmérő óráját és fordulatszámmérőjét. Az óra 340 kilométeres sebességig, a fordulatszámmérő 13 ezres fordulatig van skálázva, előbbi ára 2300, utóbbi 1900 euró. Nem túlzás kijelenteni, hogy ezek őrült, elmebeteg árak, azonban ilyen relikviák sehol máshol nincsenek, ha pedig mégis felbukkannának, jottányival sem lennének olcsóbbak. Ezért aztán most is tárgyalok az árussal, pedig immár vége a börzének, de remélem, megegyezünk. Az RS-emhez vásárolt donor kicsit hiányos, elől törött karosszériáját kínáltam fel neki cserébe a két műszerért, talán megegyezünk – reménykedett Barnabás, aki kérésemre éreztette a hatalmas kiállítás méreteit – Az első napon tizenöt, a másodikon tizenhat kilométert gyalogoltunk a kisebbik fiammal, aki először kísért el engem ilyen rendezvényre és nagy örömömre legalább annyira élvezte, mint én – tudtam meg, majd Barnabás azt is elárulta, hogy bár „minden” kapható a bolognai börzén, van azért, amit ott is hiába keres az ember – Nincsenek már komolyabb projektautók. A Ferrarikat, Maseratikat, Porschékat, különlegesebb Mercedeseket és társaikat ne itt keresse az ember. Ezek egyrészt kézen-közön találnak maguknak új gazdát, másrészt a roncsokat inkább alátétre szedik szét és alkatrészenként, óriási haszonnal adják el az ilyen jellegű rendezvényeken. Van persze olyan is, amikor egy kurrensebb, ám romos autót betárol valaki. Nagyon jó befektetés az ilyesmi, egyrészt nem kell aggódni az állapot megtartása miatt, hiszen eleve romos a járgány, másrészt brutálisan emelkedik az ára minden egyes évvel – közölte megfigyelését Barnabás, akitől megtudtam, hogy a repülés szerelmeseinek is akadt látnivaló Bolognában – Régi vadászrepülők orr-részét is kiállították, sőt, árulták, benne a pilóta ülésével és minden műszerrel! Elképesztő, mi minden van egy ilyen börzén! Vannak olyan olasz bácsik, akik például arra specializálódtak, hogy öreg autók, így például Fiatok alvázára korabeli, együléses „monoposto” versenyautók karosszériáját gyártják megrendelőiknek. Ha valaki szeretne például egy replikát valamelyik ötvenes években készült versenyautó nyomán, megkaphatja. Őrület. Egyre nagyobb tömegeket vonzanak a nyolcvanas-kilencvenes években készült autók, motorok és az ezek köré épült kiállítások is. Már ezek a gépek is oldtimerek, a fiatalabb generációk számára különösen vonzóak, hiszen nekik ezek az igazi veteránok. De kiállítottak Bolognában a nagy autó- és motorgyárak, a jelentősebb autóversenyek is. Természetesen volt Mille Miglia stand, de nem hiányozhatott a Sotheby’s aukciósház sem, amely egy feltűnő és ritka Ferrari 155-öst állított ki, kikiáltási ára potom 4-5 millió euró volt… Hiába, nemcsak Padovát nőtte ki a rendezvény, de árak is kilőttek. Bolognában már semmi sem olcsó, nincs alkalmi vétel, azonban alig van olyan termék, amit ne találna meg az ember, nincs tehát „nincs”, csak keresni kell. Ha pedig megtaláljuk a vágyott holmit, az alkudozás nemcsak engedélyezett, de ajánlott is. Amint pedig létrejön az üzlet, már csak mélyen kell a zsebbe nyúlni!
szerző: Szalkai Tamás, fotó: Tóth Barnabás