|
2023. nov. 30. 18:25 (2 nappal ezelőtt) |
Sokak álma, hogy kipróbáljanak egy régi veterán autót. Olyat, amit anno szüleink, nagyszüleink napi szinten használtak, amellyel például nyaranta SZOT- üdülőkbe jártak, hogy jól megérdemelt pihenésüket töltsék. Egyáltalán nem lehetetlen átélni ezt a fajta életérzést, néhány órára, vagy akár egy egész napra is részese lehet a kedves érdeklődő a szervókormány, szervófék, klíma és automataváltó nélküli suhanásnak. Folyamatosan figyelheti a jármű zajait, rezdüléseit, „gépészkedhet” a volán mögött. Ezen kívül szervezett túra is lehetséges, amelynek keretében több hasonló autóval egy kötelékben is lehet kalandozni Budapesten, Szentendrén, Gödöllőn… Akit érdekel egy igazán eredeti retróélmény, szeretne kicsit visszautazni a hetvenes, nyolcvanas évek világába, beszívni a rég elfeledett kétüteműek illatát, kalandozni a múltban, megteheti! Erre kínál lehetőséget az EastGear, a veterán autóbérlés csapata a hét minden napján Budapesten, a XVI. kerület Szlovák út 79-ben, vagy az eastgear.hu oldalon. Arról, hogy a vállalkozás hogyan jött létre, merre tart, mik a jövőbeli tervek, Váli Viktorral beszélgettem.
|
– Miképpen jött a gondolat, amiből ez a fajta bérlés-szolgáltatás megszületett?
– Szatmári Gábor üzlettársammal találtuk ki ezt a mutatványt. A történet nagyon vicces, mert eredetileg állatos kiegészítőkkel, labdákkal és hasonló dolgokkal akartunk kereskedni, csinálni egy webáruházat, mint azt manapság sokan teszik. Hónapokig jártuk körbe a témát, nagykereskedésekkel szerződtünk le, kitaláltuk a logót, az arculatot, majd hirtelen ötlettől vezérelve egyik nap vettünk egy Ladát. Aztán jött a gondolat, adjunk bérbe veterán autókat! Igazából úgy láttuk, háromféle veterán autó létezik. Az egyik, ami a kert végében rozsdásodik már harminc éve, nincs papírja, nem is működik, rengeteg munka és pénz kellene a megmentéséhez. A másik kategória az OT-s, vagyis az utolsó csavarig restaurált, tökéletesen felújított, de azt senkinek nem adják oda, nem lehet beleülni, pláne kipróbálni. A harmadik kategória pedig a miénk. Autóink napi használatra is alkalmasak, esztétikailag jó állapotúak, de nem tökéletesek. A korukból adódóan vannak hibáik, de műszaki állapotukat folyamatos szervizeléssel biztosítjuk.
– Nézzük a kínálatot, milyen autókat tartotok?
– Van négy darab kétütemű Trabantunk, három Ladánk, a negyedik most készül. Három Skodánk, 100-as, 105-ös és 120-as, aztán 412-es és 2140-es Moszkvicsunk, Polski Fiat 126-osunk, Daciánk. Jövőre lesz Volgánk, bogárhátú Volkswagenünk, Fiat 500-asunk és Kacsánk is!
– Mikor indult a vállalkozás?
– 2021 augusztusában vettük az első kocsinkat.
– Van Magyarországon egyéb cég is, amely veteránt ad bérbe, vagy ilyen túrát szervez?
– Rajtunk kívül van még három, Trabanttal foglalkozó cég az országban, egy a Balatonon, kettő Budapesten. Esküvői autóbérléssel rengetegen foglalkoznak, amerikai autóktól kezdve van mindenféle, kizárólag sofőrrel, borsos árakon.
– Nézzük most az EastGear szolgáltatásait!
– Első és a legfontosabb a bérlés. Olyan, mint egy szokványos autóbérlés, az érdeklődők eljönnek a telepre, tartunk egy rövid oktatást, hogy mi, hol van a kocsin, hogyan kell például a Trabanttal váltani. Hol vannak a sebességek, a lámpakapcsoló, az egyéb funkciók. Esetleg néhány érdekességet is ki szoktam emelni. A bérlő ezután megy a telepen pár kört, amíg kicsit hozzászokik a jármű kezeléséhez. Mindegy, hogy egy kört mész vagy ötöt, addig gyakorolsz, amíg nem érzed úgy, hogy nem fogsz karambolozni a következő sarkon. Itt még általában nagyon félnek a páciensek. Utána írunk egy sima, klasszikus bérleti szerződést, aztán kezdődhet a móka. A bérlések közül a leggyakoribb a kétórás, amit ki lehet tolni három-négy órára, illetve van egész napos lehetőség is.
– Hogyan kell elképzelni a veteránautós túrákat?
– Idegenvezetővel, lángosevéssel, múzeumlátogatással és egyéb programokkal. Ezt idén kezdtük, még nem vagyunk annyira ügyesek, ezért csak néhány túra van a kínálatunkban. Jövőre többféle és interaktív túráink is lesznek. Szeretnénk kincskeresős, QR kódos, nyomozós túrákat is szervezni. Mivel az M3-as autópályához vagyunk közel, Gödöllő irányába szoktunk autózni, aztán Szentendre-, Visegrád-, Dunakanyar-túrára, meg természetesen budapesti városnéző kirándulásokra.
– Milyen igényekkel szoktak még megkeresni titeket?
– Esküvőkre, reklámfilm-forgatásokra, filmforgatásokra, céges csapatépítőkre, retró partikra szoktunk vinni autókat, többnyire díszletnek.
– Melyik a legkelendőbb autótok?
– Sokan kedvelik a Trabantokat meg a Ladákat, míg mások a kinézetre mennek. Mondjuk egy 100-as Skoda vagy egy 412-es Moszkvics a hetvenes évekből erősen kitűnik a mai forgalomból. Nyilván bonyolultabb is őket vezetni, mint egy modernebb járgányt…
– Ki volt az EastGgear elnevezés ötletgazdája?
– Nagyon-nagyon nehéz szülés volt. Könnyen felismerhető logót és beszédes nevet szerettünk volna, olyat, ami nem túl bonyolult és a külföldi turisták is értik. Eredetileg a KGST-Rent, majd CCCP-Rent neveket emlegettük, de aztán gyorsan megállapítottuk, hogy a KGST magyar mozaikszó, a külföldieknek nem sokat mond.
– Akkor maradt az angol nyelven kreált cégnév, én pedig kívánom, forogjon sikeresen az EastGear!
– Köszönjük szépen, és mindenkit várunk nagy szeretettel a hét bármely napján!
szöveg: Váczy András, fotó: Diósi Imre