
A Walter Owen Bentley által 1919-ben alapított cég egy a korának meghatározó sportkocsiját mutatta be az 1919-es London Motor Show-n. A technikai újításaival, minőségével a kor autóipari csúcsát jelentő modellt 1920-ban kezdték el gyártani. Hamarosan a versenypályákon is megjelentek a Bentley-k. Mindenhol taroltak. Ettore Bugatti nemes egyszerűséggel csak száguldó teherautóknak hívta a Bentley versenyautóit. Három és fél, négy és fél litereseikkel valamint a legendás Speed Six el ötször nyerték meg a Le Mans-i 24 órás versenyt. Az utolsót 1930-ban. De addig Dusenberg, Bugatti, Mercedes csak utána kulloghattak.
Ekkor W.O.Bentley kijelentette, hogy “eleget tanultunk a sebességről és a megbízhatóságról” és kivonultak a versenysportból. Még ezen év végén bemutatták a tökéletes közúti autót, a legendás Bentley 8-ast. Ez az autó megtestesítette az erőt, a luxust és a kényelmet.
Ahogy W.O. Bentley fogalmazott: “mindig is egy halálosan halk hangú, óriás, bármilyen karosszériával szerelt, 160km/ó sebességgel is száguldani képes autót szeretnék alkotni”. Ennek érdekében a már versenyeken bizonyított 6,5 literes motorjának összlökettérfogatát 7983 köbcentire növelték. Forgattyúházát magnézium ötvözetből készítették el a súlycsökkentés érdekében. A hatalmas nyomaték kezelése érdekében egy új “F típusú váltót építettek hozzá. Egy masszív új alvázat is fejlesztettek hozzá kétféle változatban: 12 láb és 13 láb hosszúságban.
A tehetős ügyfelek ezután igényeik szerint kiválaszthatták a nekik megfelelő karosszériát a nekik szimpatikus karosszériaépítőtől. Főleg H.J Mulliner, Freestone & Webb, Park Ward építettek rá karosszériákat. A legendás 8-asból összesen 100 darab készült. A Le Mans Tourier változatból hivatalosan összesen 20 készült a száz darabon belül. Sajnos ennek a technikai csodának megjelenése egybeesett a Nagy gazdasági világválsággal, így 1931-ig gyártották. Ezután az anyagilag megroppant Bentley Motors a Rolls Royce tulajdonába került.
Az általunk itt bemutatott autó tulajdonosa, Németh úr elmesélte hogy az autó Hollandiából származik és hogy ez a karosszériaváltozat annyira népszerű volt hogy sokan már a 30'as években átalakíttatták másodkézből vásárolt autójukat Le Mans Tourier-re. Aki kíváncsi az autóra élőben is megtekintheti bejelentkezés után a Németh Veteránautó Múzeum gyűjteményében néhány kilométerreBudapesttől. Bejelentkezés: [email protected] email címen, vagy a
+36 30 415 7490 -s telefonon.
kép és szöveg:Diósi Imre
