Június 28-29 között különleges programokkal rendezték meg a Szalki-szigeten az AlfaCityt, amelyre idén is több mint ezer Alfa Romeo érkezett. Arról, hogy miként zajlott a grandiózus rendezvény, Halápi Zsoltot kérdeztük.
– Ez ugye, az Alfa Amore hivatalos rendezvénye?
– Így van. Az Alfa Amore nevű internetes alfás közösség idén húszéves, az AlfaCity pedig a legnagyobb rendezvényünk, az idei volt a tizenhetedik. Nagy, szinte óriásinak számító rendezvényünk volt 2019-ben, amelyre több mint ezerötszáz Alfa Romeo érkezett és azóta is tartjuk az ezer feletti nagyságrendet. Most ezerhuszonöt autó jött és így éppen túlléptük az ezret. Ezt annak tudom be, hogy a hónap végére esett a találkozó, negyvenfokos, brutális hőségben, ilyenkor sokan maradnak otthon a hűvös lakásban. Ennél csak egy rosszabb lehetett volna, ha esik az eső.
– Milyen szervezési munkát igényelt a találkozó?
– Amint véget ér az egyik rendezvény, már a következőn gondolkodunk. Kitűzzük az új időpontot, esetleg új helyszínt keresünk, elindul a weboldalon a regisztráció, a jegyelővétel, támogatókat, szponzorokat keresünk. Nyilván az utolsó félévben gyorsul be a szervezés igazán. A mostani sem ért még véget, mert a színpadi előadásokról készült videófelvételek felkerülnek a youtube-csatornánkra. Ha valaki nem volt ott, vissza tudja nézni az eseményt. Tehát a szervezési munka folyamatos.
– Honnan, kik jöttek?
– Magyarország minden szegletéből, mert ez már az alfások abszolút találkozási pontja nálunk. Sokan jöttek a szomszédos országok magyarlakta településeiről is, főleg Szlovákiából, de Erdélyből, Szerbiából és Ausztriából is érkeztek. Ami érdekes, hogy tavaly nagyon sok olasz volt, idén viszont nagyon sok cseh. Összességében jól összeállt a kép.
– Maga a helyszín, a Szalki-sziget bejáratott helynek számít?
– Ez a negyedik rendezvényünk helyszíne, nagyon kellemes környezetben, stranddal és fás, árnyékos ligetekkel. Ez utóbbi most nagyon fontos volt, mert a hőségben be lehetett húzódni a fák alá. Összességében jól kiépített és szép helyszín.
– Ahogy más alfás találkozókon is megszokott, nyilván ide is érkeztek veteráautók. Kérlek, említs meg néhányat!
– Amire leginkább büszke vagyok, az egy 1958-as Alfa Romeo Giulietta Sprint. Maga a modell 1954 óta létezik, most ünnepli a hetvenedik születésnapját, ez a példány pedig attól is különleges, hogy OT-rendszámos, és tizenvalahány éve ott volt már az AlfaCityn rozsdaboglya formában, felújítás előtti állapotban. Jó volt látni ismét, hiszen olyan tökéletes, mintha most gördült volna ki a gyárból. Aztán volt egy 1959-es Alfa Romeo Touring Spider, ami nagy ritkaság, úgy tudom, ebből csak egy darab van Magyarországon. És volt egy 1966-os gyártású Alfa Romeo F11 kisbusz is. Igazából ez a három volt az abszolút kuriózum, de persze rajtuk kívül is sok izgalmas oldtimerünk volt.
Volt két nagyon izgalmas autónk, ezek újabb típusok. Az egyik egy 2021-es, limitált, ötszáz darabos példányszámban készült Alfa Romeo Giulia GTAm, amely most járt Magyarországon, alfás rendezvényen először. A másik pedig az Alfa Romeo új modellje, az Alfa Romeo Junior Elettrica, az első elektromos hajtású Alfa. Ezt tavasszal mutatták be és itt volt a magyarországi premierje, itt láthatta először a nagyközönség. Egyébként arra kifejezetten büszke vagyok, hogy az AlfaCity mindig lehetőséget adott az új modellek bemutatásának. Általában a hazai importőr ide kötötte valamilyen formában a premiert. Az elmúlt években az AlfaCityben jelent meg először az Alfa Romeo Giulietta, aztán a Giulia és a Stelvio, vagy a Tonale…
– Gondolom, nem maradtak el az autós játékok sem.
– A klasszikus autós találkozóknak megvannak a jegyei, nálunk is volt például felnikitartó verseny, de nekünk ez a találkozó inkább családi nap és fesztivál egyben, este pedig bulik vannak. Nem visszük el a durvább autós találkozó irányába, ahol van gyorsulási verseny, esetleg meztelen autómosás, mert ez nem illik a mi koncepciónkba
– De autós szépségverseny azért volt?
– Több kategóriában is. Van egy tuningautós szekciónk, ahol nyilván nem a legmodernebb autókat tuningolják, és itt szakmai zsűri értékelt, a közönség pedig szavazhatott. Persze a legszebb oldtimerre is lehetett voksolni egy szavazó matricával, amit rá kellett tenni a szélvédőre. Itt is hirdetünk díjakat, idén az 1959-es kabrió Alfa lett a nyertes.
– Elmondhatjuk, hogy ez a fesztivál nagyon jól sikerült?
– Abszolút!
– Mikor lesz a következő?
– Nem tudom, de már gondolkodunk azon, hogy például érdemes-e helyszínt váltani. Minden évben nézegetjük, hol találkozhatnánk legközelebb. Egyelőre úgy gondoljuk, itt folytatjuk, de ezt még nem merem százszázalékosan kijelenteni. A terv jövőre mindenképpen az, hogy minél nagyobb számban csábítsunk ide külföldieket. Nekem évek óta az az elképzelésem, hogy a lehető legigényesebb, fesztiválosabb hangulatú rendezvényt szervezzük, mert látszik, erre van igény.
– Kívánom, hogy teljesüljön, a 2024-es AlfaCity sikeréhez pedig gratulálok!
szöveg: Váczy András, fotó: Németh Szabolcs és Andrasovszky Péter