A biztos kezű, precíz asztalosok egykor nélkülözhetetlenek voltak az autóipar számára, ők készítették el ugyanis a gépkocsik karosszériáját merevítő favázat és természetesen az utastérbe való berendezési tárgyak többségét is. Orf Christopher édesapjának bútorasztalos-restaurátor vállalkozása van és bár autókhoz nem gyártott alkatrészeket, erősen vonzódott a klasszikus, öreg járművekhez
– Apukám harminc évvel ezelőtt is a műhelyét vezette, de egy napon megvásárolt egy öreg, már romos állapotú 190 SL Mercedest. Az ötvenes években gyártott autót apránként, hobbitevékenységként felújította, persze nemcsak a fából készült alkatrészeket vette kezelésbe, hanem minden egyebet is, amit csak tudott. A Mercedes a végén igényes, mutatós autó lett, amikor pedig apu eladta, hírét vitte a tudásának, majd kiderült, hogy akaratlanul is referenciamunka lett belőle. Egyre-másra jöttek az érdeklődők, kíváncsiskodtak, hogy az ő veteránjukat is elvállalná-e apukám, a vége pedig az lett, hogy ebben a pillanatban pontosan tizenöt oldtimer autó várja a családi műhelyben, hogy újjá varázsoljuk – tudtam meg Christophertől, aki nem titkolta, hogy elsősorban, vagy inkább kizárólag Stuttgart csillagos autóit kedvelik
– Nagy ritkán restaurálunk más gyártmányokat is, de inkább csak ismerősnek, visszatérő megrendelőnek. Most is van nálunk egy 1958-as Jaguar, de az összegyűjtött ismereteink, tudásunk a Mercedeshez köt minket, széles körű szakirodalmat is felhalmoztunk, nem mellesleg pedig a bajorországi Mercedes igazgatója visszatérő ügyfelünk. Az úriember Regensburgban található szalonjában három olyan klasszikus Mercedes is látható, amelyet mi újítottunk fel, az ő befolyása révén pedig könnyedén be tudunk szerezni nagyon ritka alkatrészeket is – árult el műhelytitkot Christopher, akitől azt is megtudtam, hogy megrendelőik elsősorban külföldről jönnek – Valamiért nem jellemző, hogy hazai ügyfelek keressenek minket. Soha nem reklámoztuk magunkat, megrendelőink egytől egyig szájhagyomány útján kerestek meg minket, többnyire megláttak valahol egy „Orf-féle” Mercedest, megcsodálták annak minőségét és a végén nálunk kötöttek ki.
Német, osztrák és svájci ügyfélkörünkre jellemző, hogy magas minőséget várnak el és rendelkeznek a megfelelő pénzügyi eszközökkel – osztotta meg velem tapasztalatait a szakember, aki a manufaktúra irányvonaláról is beszélt – Személy szerint nekem a harmincas-negyvenes években gyártott Mercedesek a kedvenceim, azok az autók, amelyekre a laikusok is felkapják a fejüket, egyébként műhelyünk többnyire 1965-ig bezárólag fogadja az autókat – magyarázta Christopher, majd az is kiderült számomra, hogy ennek az elhatározásnak nem várt mellékhatása is van – Azokban az időkben egy Mercedest nem engedhetett meg akárki, a gyártó ugyanis többnyire drága, exkluzív luxusautókat kínált, mint például a 190 SL modellt. Így nagyon könnyen előfordul, hogy egy korabeli autóról kiderül, híres ember használta egykor. Szinte minden nálunk restaurált Mercedesről kiderítettünk valamilyen érdekes sztorit, mégpedig azért, mert nemcsak felújítjuk az autókat, de alaposan utána is nézünk az eredetüknek a gyári dokumentációkban. A Mercedes-Benz persze nem adja ingyen a háttérinformációkat, de egy restaurátor számára felbecsülhetetlen előnyökkel jár a gyári archívumtól megvásárolt dokumentáció. Egyrészt kiderül a legyártott gépkocsi minden lényeges adata, így a színe, kárpitozása, felszereltsége, extrái és nem utolsósorban a megrendelő adatai. Ha rendeltek az autóhoz mondjuk egy gyári kofferkészletet, tudni fogjuk és ha a kuncsaftunk kéri, azt is leszállítjuk neki. Ha történetesen híresség vásárolta meg annak idején az autót, jelentősen emelkedni fog a restaurált kocsi ára is, ennek pedig örül a megrendelőnk. Mi sem járunk rosszul, mert egy ilyen autó természetesen nagyobb érdeklődést szül és a restaurátorra is reflektorfényt irányít – szólt az összefoglaló, miért is éri meg ismert emberek autóival foglalkozni – Volt már nálunk olyan 190 SL, amelyet a Rockefeller család egyik tagja rendelt magának, de restauráltuk már híres német operaénekes kocsiját is.
A legizgalmasabb talán az a 190 SL volt, amely egy híres német színész autója volt. Rajongott az autójáért, olyannyira, hogy amikor Amerikába ment egy időre, magával vitte a kocsit is. Odakint jó barátságba került Frank Sinatrával, aki többször is utazhatott e híres-nevezetes Mercedesben. Amikor a műhelybe érkezett a 190 SL, eszembe is jutott, ha beszélni tudna, milyen csodálatos történeteket mesélhetne… – közölte riportalanyom, aki a gyári dokumentációval kapcsolatban megemlítette, hogy többnyire ennek nyomán halad náluk a munka, szigorúan eredeti, gyári állapotot alakítanak ki, mindaddig, amíg az ügyfél mást nem parancsol – Egy német mondás szerint „a megrendelő a király”, ha tehát a kuncsaftunk egyedi fényezést, kárpitozást, felszereltséget kíván, mi ki fogjuk szolgálni. Övé az autó, ő fizeti a munkát, ezért a legjobb tudásunk szerint teljesítjük a kívánságait – közölte Christopher, aki statisztikai jellegű kérdésemre így felelt – A műhelyben viszonylag gyakran előforduló típus a már említett 190 SL. A korabeli Mercedesek közül olcsónak számít, pontosabban egy 300 SL-hez képest megfizethetőbb, kellően kerekded, kellemes formájú autó ahhoz, hogy a veteránok rajongói megvásárolják és felújíttassák. Szerencsére viszonylag sokat találni a piacon, ha valakinek van elég pénze, nem lehetetlen beszerezni egyet. Hozzá képest egy Pagoda például már sokkal olcsóbb, modernebb, könnyebben vezethető, ám sokak számára nem is jelent olyan mértékű időutazást, mint amilyenre vágynak – árulta el Christopher, majd a 190 SL típusban rejlő műszaki potenciálról is mesélt – Ezek a kocsik stabil, erőteljes szerkezettel rendelkeztek, túlméretezett alkatrészeik jól tűrik a speciális átalakításokat. Az 1,9 literes motor is átalakítható, lökettérfogatát egyes németországi műhelyekben 3,2 literig tudják növelni. A motor erejének felhúzásával, a fékek, felfüggesztések erősítésével a túrakabrió komoly sportkocsivá faragható, már-már a 300 SL vetélytársa lehet belőle – közölte a szakember, aki azt is elmondta, hogy számára azonban a teljesítmény másodlagos, a megjelenés sokkal fontosabb
– Egy 190 SL elsősorban gyönyörködtet. Stílusos autó, amely a tulajdonosán kívül egyedi élmény mindenki másnak is, aki csak ránéz. Hasonlóképpen gondolkodik az ügyfelünk, akinek készítettünk már egy háború előtti Mercedest és egy 190 SL-t is, ő pedig mind a két autójához külön ruhát varratott magának, sőt, családtagjainak is, hogy amikor kirándulni mennek az autókkal, megfelelő módon öltözhessenek. Az már csak hab a tortán, hogy van klasszikus piknikkosaruk is, amellyel az „időutazás” teljes lehet – tudtam meg Christophertől, aki végül egy személyes aspektust is megosztott velem – Említettem, hogy mindenkit gyönyörködtet egy ilyen autó. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a restaurátor számára is egyedi élmény egy ilyen autóval való munka, különösen akkor, ha időközben még nyomozást is folytat. A műhelyben ugyanis nemcsak a gyári dokumentációt tanulmányozzuk, de kivallatjuk magát a járművet is. Volt olyan esetünk, amikor a szétszerelt autó rejtett zugaiból huszonöt különböző ország fémpénzeit szedtük össze, így aztán kiderült, hogy a kocsi nagy valószínűséggel olyan országokban is megfordult melyekről még a gazdája sem tudott!
szöveg: Szalkai Tamás, fotók: Diósi Imre