Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Eladó cégek
Utazások
Podcast

Amelia Earhart és az Essex Terraplane

2bebafe3d752f3cc643be93073dcc467 resize

Úgy tűnik, a közelmúltban megoldódhatott Amelia Earhart rejtélyes eltűnésének ügye, amely immár nyolcvanhét éve tartotta izgalomban a konteóhívők és egyszerű kíváncsiak fantáziáját egyaránt. A híres amerikai pilótanő 1937 nyarán kísérelte meg a Föld körberepülését egy Lockheed 10-E Electra típusú repülőgép fedélzetén társával, Fred Noonannel együtt, azonban július 2-án örökre nyomuk veszett a Csendes-óceán fölött. Ha sikerrel jártak volna, akkor Earhart lett volna az első nő, akinek sikerült volna ez a pravúr. Tucatnyi találgatás látott napvilágot azóta, mi is történhetett velük valójában, illetve hol érhette őket baleset, mígnem néhány hónapja egy speciális szonárrendszer a Lockheed jellegzetes sziluettjét közvetítette az óceán majd’ ötezer méteres mélységéből, ráadásul nagyjából onnan, ahol a feltételezések szerint bekövetkezhetett a katasztrófa.

Nem a Föld körberepülése volt Amelia Earhart első nagyszabású vállakozása, hírnevét már jóval korábban megalapozta, 1932-ben például egyedül, az első női pilótaként repült át az Atlanti-óceán felett. Ne feledjük, ez volt az a kor, amikor sok helyen még az is megütközést keltett, ha egy nő autót vezetett. Apropó, autóvezetés! Earhart Amerika ünnepelt hősnőjeként ismert és népszerű személyiség volt, ezért is kérte fel aztán őt a Hudson autógyár az egyik új termékének reklámozására.

A Hudson Motor Car Company az 1929-es világválság kitöréséig nagy teljesítményű és közepesen drága autókat forgalmazott, de mintegy titokban azért jelen volt az olcsó kocsik piacán is. A Hudson hírnevét persze nem akarták kockáztatni, ezért a Ford és a Chevrolet által uralt alsóbb szegmens bevételeiből az 1919-ben alapított Essex nevű autós leányvállalat révén részesültek, amely filléres autóiról volt ismert. Az Essex sokáig nem tartozott az ismert és kelendő autók közé, azonban a világválság kitörésekor minden megváltozott, a Hudson pedig a csóró rokonságtól várta a megmenekülést jelentő szalmaszálat és tisztességesen bele is kapaszkodott.

Az Essex modellek 1932-ben komolyabb frissítésen estek át, összességében megnövekedett a teljesítményük és a presztízsük is, sőt, attól kezdve már Essex-Terraplane néven árusították őket. A Terraplane, azaz „szárazföldi repülőgép” reklámozására pedig nem is találhattak volna alkalmasabb személyt Amerika ünnepelt pilótanőjénél, Amelia Earhartnál. A Terraplane sorozat megszületését egyébként a Hudsont igazgató Roy. D. Chapinnek köszönhette, aki olcsó, ám mégis fürge, stílusos autót rendelt mérnökeitől, majd annak bemutatására nem hétköznapi reklámkampányt szervezett. Kézenfekvő volt egy pilótát választani a kampányhoz, hiszen a jármű a reklámszlogenek szerint úgy siklott a szárazföldön, mint egy hajó a vízen, vagy repülőgép az égen.

A nagyszabású bemutatóra 1932. július 21-én került sor a Hudson detroiti gyárának tőszomszédságában. Az Egyesült Államok negyven államából kétezer autókereskedőt hívtak meg az eseményre, a négykerekű főszereplőt pedig maga Amelia Earhart vezette eléjük. A pliótanő jelenlétében aztán egy üzemanyaggal megtöltött pezsgőspalackkal keresztelték meg a Terraplane-t, a legenda szerint pedig preparált palackot használtak. Ennek oka az volt, hogy a főpróba alkalmával egy normál, vastag falú pezsgőspalackkal hajtották végre a műveletet, azonban a súlyos üveg nem zúzódott össze elsőre, sőt, letört egy darabot a jármű orrdíszéből is! A tényleges bemutató alkalmával ezért egy savval vékonyra maratott, törékenyebb üveget használtak, amely annak rendje s módja szerint miszlikbe is szakadt. Az autókereskedők elaléltek a gyönyörűségtől, és nemcsak azért, mert találkozhattak Amerika leghíresebb női celebritásával, hanem azért is, mert mindannyian kaptak egy-egy Essex Terraplane automobilt, hogy azzal utazzanak vissza kereskedéseikbe, közben pedig teszteljék is a terméket.

A kereskedők és vásárlóik persze elégedettek lehettek a gépkocsikkal, hiszen a Terraplane nemcsak jól marketingelt, de valóban korszerű autó is volt. A tervezők például úgynevezett Duo-Automatic fékekkel látták el őket, vagyis lényegében megkettőzték a fékrendszert. Amennyiben a hidraulikus rásegítő valamiért felmondta volna a szolgálatot, a mechanikus fék továbbra is képes volt a fékerő előállítására, persze erősebb taposás árán. A tervezők gondoskodtak a „repülős” életérzésről is, leginkább az utastér kialakításával. Ennek jegyében a műszerfalon nemcsak mérőórákat helyeztek el, hanem az autóipar történetében elsőként piros fényű figyelmeztető fényeket is alkalmaztak.

A modern és könnyű, erős acélvázzal merevített, kellően stabil Terraplane menetelését fürgeségén kívül váratlan események is segítették. A Hudson marketingkapánya és Earhart bevonása örömteli eseménnyel járt, a repülés megkérdőjelezhetetlen pionírja, Orville Wright ugyanis szintén vásárolt magának egy ilyen autót. Amelia Earhart egyébként nemcsak megszerette, de meg is tartotta az emlékezetes bemutatón használt Terraplane-t, ami annak fényében is jelentős tény, hogy ez a kocsi mindössze 450 dollárba került, a pilótanő másik autója pedig történetesen egy kétezer dolláros luxus Cord volt, ami kétségtelenül státuszszimbólum volt a maga idejében.

Az Essex Terraplane első változatát „K” betűvel jelölték és 3,2 literes sorhatos motor hajtotta meg hetven lóerős teljesítménnyel. A „KU” változatot 1933-ban mutatták be, tengelytávja pedig 2870 milliméterre nőtt, vagyis 178 milliméterrel lett hosszabb az elődjénél. A „KU” vásárlói a jól bevált hathengeres motor helyett immár négyliteres, majd 4,2 literes sornyolcast is kérhettek automobiljukba. Az erősebb változatok koruk legjobb súly-lóerő arányával büszkélkedhettek, egyes példányok évtizedekig megdönthetetlen rekordokat állítottak fel. A Terraplane márkanév 1934-től fogva már olyan jól csengett, hogy az Essex nevet is elhagyhatták az autókról. E sorozat sikere kezdetben határtalan örömmel töltötte el a Hudson vezetését, a harmincas évek közepétől fogva azonban – dacára annak, hogy az amerikai gazdaság lassan magához tért a sokkból – egyáltalán nem emelkedtek a Hudsonok eladásai. Az történt ugyanis, ami ilyenkor történni szokott, a Terraplane mondhatni felfalta a testvérét. De miért is vett volna valaki sok pénzért Hudsont, ha a Terraplane legalább annyira kiváló lehetett? 1938-ban ezért aztán egy rövid ideig Hudson-Terraplane néven gyártották és árusították e kocsikat, de aztán még ugyanebben az évben végleg leálltak a sikeres márkával.

szöveg: TZs, kép:Pinterest