Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek

Alba Regia, Balaton és társai. A magyar autógyártás reményei a KGST-ben

 

c80f2d1c7e422fb5a3e0beb2f8f8baa8
Balaton

1948 után a KGST megalakulása után a szocialista országok közül egyedüliként csak Magyarország nem gyárthatott személyautókat.A háború utáni idők nyersanyaghiánya és a gyenge vásárlóerő főleg Európában a törpeautók felfutását eredményezte. Magyarországon is nagyon sok ügyes kezű ember, lakatosok, mérnökök vagy lelkes barkácsolók próbáltak maguknak kisautót építeni, leginkább motorkerékpár alkatrészekből. Hogy ez mennyire mozgalom volt, az abból is látszik, hogy akkor igen népszerű Ezermester c. lap rendszeresen okos ötletekkel látta el a vállalkozó szelleműeket. Jellemzően két minisztérium is szárnyai alá vette a kezdeményezést, tehette mert ezek a járművek nem számítottak autónak, így azokat hivatalosan is gyártani lehetett volna. Az alap energia forrás a Pannónia 250 ccm-es, 8 Le-s motorja volt. A Könnyűipari Minisztérium támogatásával alkotta meg Schadek János mérnök az Úttörő törpeautóját, amit Debrecenben mutattak be 1954-ben.

Uttoro
Úttörő

A Kohó-és Gépipari Minisztérium a Járműfejlesztési Intézettel közösen komolyabb fejlesztésbe kezdett. Lehetővé tette ezt a Székesfehérvári Motorjavító Vállalatnál,, mint volt repülőgép javítónál létező szakmai és ipari háttér. Három szakember volt felelős a kisautó programért: Kerekes Pál és idősebb Rubik Ernő repülőgép tervezők és Bengyel Géza motorkerékpár konstruktőr. Itt készült el 1956 elejére az Alba Regia, Horváth József irányításával és a Balaton, Zappel József irányításával.

balatonauto
az Alba Regia és a Balaton

A sok műszaki újítás és innováció 1957-re aztán semmivé lett,részben politikai okokból, részben pedig az autóipar irányváltásától. Mindenképpen meg kell még említeni Szabadi Kálmán formatervező és hajókonstruktőr nevét, aki 1960-ra, a váci hajógyárban építette meg gyönyörű Festival nevű kisautóját saját használatra. Az erőforrása egy 300 cm3 as BMW Isetta motor volt. Rugózása a Pannóniától eredt. A karosszéria egy műgyanta szerű anyagból készült , amit a hajógyártáshoz használtak.

Valamint ne felejtsük Vellák Józsefet , aki törpeautót épített 1951-ben, Karika Istvánt a Gitta háromkerekű törpeautó megalkotóját és Fodor Pál-Ádám Ferenc a Pajás nevű háromkerekű megalkotóit se. Az itt bemutatott magyarországi törpeautók és alkotóik névsora nem teljes, csak izelítő egy letünt korszak merész kezdeményezéseiből.

Vellak Jozsef microcar 250cc
Velák József Microcarja

forrás: magyarjarmu.hu