Július 29-én elrajtolt és már Magyarországon is áthaladt az Europ.Raid, amely nemcsak csapatépítés négy keréken, de kiváló reklám is a Peugeot márkának, nem utolsósorban pedig jótékonyságra kihegyezett kalandtúra. A vállalkozó kedvű fiatalokból verbuválódott csapatok nem mindennapi utazásának programját francia szervezők állítják össze, immár nyolcadik alkalommal. Ezernyi résztvevő autózta már végig Európa lélegzetelállító tájait – idén július 29. és augusztus 19. között zajlik a nagy próba.
A Franciaországból induló kalandozás összesen húsz országot érint és nyolcezer kilométer megtételét várja el a háromfős csapatoktól, valamint a legalább harmincéves Peugeot 205 típusú autójuktól. Nincs kivétel, csakis ilyen gépkocsik vehetnek részt a megmérettetésen, fiatalabb, youngtimer korban lévő 205-ösök még nem. A szervezők választása azért esett erre a kisméretű kompaktra, mert egyrészt 1984-ben csak kis híján lett második az Év Autója megválasztásakor (a győztes akkor a Fiat Uno lett), másrészt hatalmas mennyiségben gyártották, főleg Franciaországban egyáltalán nem ördöngösség beszerezni egy olyan oldtimert, amely kibírja a nyolcezres nyúzópróbát. Nincs szó arról sem, hogy bontószökevények árasztanák el Európa útjait az Europ.Raid szervezésében. A szervezők szigorúak, komoly gépátvételre emlékeztető ellenőrzésen esik át minden gépkocsi, a futóműveket, gumikat, fékeket és minden más, fontos dolgot szakemberek ellenőriznek. Az is elvárás, hogy minden csapattag legyen képes a Peugeot vezetésére, amely természetesen lehet három- vagy ötajtós is és hajthatja akár benzin, akár gázolaj
A rajtot követően a csapatok az ajánlott, vagy szabadon választott útvonalon járják be Európa előre meghatározott országait, amelyek a következők: Franciaország, Svájc, Olaszország, Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Albánia, Görögország, Észak-Macedónia, Belgium, Románia, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Csehország, Németország, Hollandia és Belgium. A szervezők által javasolt útvonal követése elsősorban azért ajánlott, mert igyekeztek a legszebb, leglátványosabb utat megtalálni. Tengerparton, hágókon, hegyekben és erdők mélyén, csodálatos panorámák előtt vezet a hivatalos útvonal, amely egyébként kétszáz szakaszból áll és tizenhárom fővárost, valamint száz UNESCO által megőrzendőnek nyilvánított helyszínt érint. Ilyenek például a velencei Szent Márk tér, az athéni Akropolisz, a berlini Fal, és a többi. A tájékozódás módszere tetszőleges, akár GPS is használható. A résztvevők nem versenyeznek egymással, céljuk minden nap az, hogy elérjék az éjszakai szálláshelyet, ahol lehetőség nyílik a megtett útvonal megbeszélésére, az élmények és a tapasztalatok kicserélésére, valamint a jó hangulatú vacsorára, iszogatásra. A szálláshelyek, vagyis „bivouak”-ok szándékosan extrém, különleges helyeken vannak, így gokartpálya mellett, repülőtér szomszédságában, sípályánál, vagy éppen mediterrán strandon… Magyarországon Mogyoród adott egy kis időre otthont a vidám fiataloknak. Az Europ-Raid csapata a mogyoródi Ring Autósmoziban szállt meg, közösen néztek filmet és vacsoráztak a vendéglátókkal. Természetesen megtekintették Budapest nevezetességeit is, mielőtt tovább álltak volna.
Nem ejtettünk még szót arról, hogy vajon miért is tekinthető az Europ.Raid jótékonysági rendezvénynek. A kiírás szerint minden indulónak el kell helyezni a Peugeot 205-ösben legalább hetven kilogrammnyi új, vagy kiváló állapotú használt iskolai felszerelést, sporteszközt, vagy egészségügyi felszerelést. Ezt a csapat Európa legkevésbé fejlett régióiban, így Bosznia-Hercegovinában, Albániában, Macedóniában, Bulgáriában és Romániában osztja ki a rászorulóknak. Tájékoztatásuk alapján az adományok célba juttatásának kevésbé környezetterhelő módja a Peugeot 205-össel történő szállítás, a karbonkibocsátás a repülőgépes transzportnak például legalábbis csak töredéke.
szerző: Szalkai Tamás, fotó: Diósi Imre