Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek
Bulvár
Gasztronómia
Lovassport
Webshop
Trimedio TV
Trimedio Rádió
Hírek

A “Rally Professor” születésnapjára

DSC 1365

A finnek még ma is aktív ralilegendája, Rauno Aaltonen 1938. január 7-én született, idén pedig már nyolcvanötödik születésnapját ünnepelte. Finnország tavain, motorcsónak-versenyzőként aratta pályafutása első diadalait, később aztán motorkerékpárra váltott. Két keréken is ütőképesnek bizonyult, hiszen ő volt az első finn, aki Grand Prix motorverseny bajnok lehetett, azonban nem sokáig tartott a motorozás, mert Aaltonen ismét váltott, ezúttal négy kerékre. 1961-ben már a Finn Rally Bajnokság győzteseként ünnepelték, ezt a bravúrt pedig 1965-ben is megismételte. Ugyanebben az évben ő lett a Rally Európa-bajnoka, 1967-ben pedig Aaltonen és navigátora, Henry Liddon szerezte meg a Mini Cooper S harmadik győzelmét a Monte Carlo Rallye-n. Az általa nagyra tartott kisautóval kölcsönösen öregbítették egymás hírnevét, ha úgy tetszik, a Mini Cooper S a Rali professzor  hűséges fegyverhordozójává vált. Kettejük szimbiotikus viszonyában talán az 1967- es diadal a legemlékezetesebb, mert elégtételül szolgált a Minik kedvelői és a „Három muskétás” névre keresztelt versenyzők számára egyaránt. 1966-ban, ugyanezen a versenyen a „muskétások”, azaz Timo Mäkinen, Aaltonen és Paddy Hopkirk Miniket vezettek, azonban a siker kapujából estek a földre. Bár ők álltak az élen, a francia bírák kizárták autóikat, arra hivatkozással, hogy kiegészítő fényszóróik miatt azok nem teljesítik a homologizációs feltételeket. Kiesett a negyedik helyen autózó Ford Lotus Cortina is, ezért 1966-ban az ötödik helyen befutó Pauli Toivonen lett a győztes Citroënjével. Nos, ilyen előzmények után aratott Aaltonen sorsszerű győzelmet 1967-ben – képzeljük csak el a finn pilóta és csapattársai örömét… A szerény, csendes finn legenda – aki valóban az autóversenyzés professzora, fiával és lányával egy vezetéstechnikai iskolát vezet Aaltonen Motorsport néven a finnországi Tahkovuori-ban– a mai napig hűséges a brit kiskocsihoz. Nemcsak a márkaklubokkal – így a hazai minisekkel – ápol baráti kapcsolatokat, de még mostanság is a volánjához ül. 2020-ban a Veterán Garázs Magazin csapatának is lehetősége nyílt több személyes találkozóra is vele, mégpedig a Monte Carlo Historique alkalmával. A mester Hans Sylvan navigátorral, egy 1968-as évjáratú Cooper S-sel érkezett, amelyben a British Motor Corporation által épített legnagyobb A-sorozatú motor, egy 1275 köbcentiméteres négyhengeres dolgozott, amit a Swifttune cég tuningolt, nagyjából 125 lóerős teljesítményre.

26240503 10156116105959973 1901709578513555286 o

Szöveg: Szalkai Tamás